احکام نماز جماعت

احکام نماز جماعت

احکام نماز جماعت

سوال 184 :

در مسجدي نماز جماعت برگزار مي‌شود اگر شخصي يا اشخاصي در آخر مسجد پشت صفها بطور فرادي نماز بخوانند نماز اين شخص يا اشخاص صحيح است يا خير؟

جواب :

چون خواندن نماز فرادي با اين وضع يک نوع اهانت به جماعت و امام جماعت تلقّي مي‌شود صحيح نيست.

سوال 185 :

اگر در مسجدي با خواندن نماز غفيله و تعقيبات بين دو نماز مغرب و عشاء عده‌اي در مسجد حاضر مي‌شوند ولي اگر دو نماز بلافاصله خوانده شود و نماز غفيله و تعقيبات حذف شود عده نمازگزاران دو برابر شود (چون در حالت اول به عت اطاه نماز و گرفتاري تعدادي از مؤمنين، گروهي نمي‌توانند در جماعت حاضر شوند) فضيلت کدام را بيشتر مي‌دانيد؟

جواب :

ظاهراً دومي ارجح است.

سوال 186 :

آيا تهمت زدن و افتراء بدون دليلي و فحاشي به حضرات محترم روحاني موجب فسق و خارج شدن امام جماعت از عدالت مشروطه در امام جماعت مي‌باشد يا خير؟ در ضمن اقتداء کردن به چنين افرادي چه حکمي دارد؟

جواب :

موضوعات مزبور در فوق از گناهان کبيره است.

سوال 187 :

اينجانب وارد مسجدي مي‌شوم و مي‌بينم دسته دسته و در جاي جاي مسجد، مردم به صورت فرادي نماز مي‌خوانند، و آقايي هم در قسمتي از مسجد با چند نفر نماز جماعت مي‌خوانند، که عموم اين نماز خوآنهااو را عادل نمي‌دانند و اين وضعيت و برنامه هر روز مسجد است، اينجانب هم به جهت آنکه عدالت آقا برايم احراز نشده نمازم را مانند ديگران فرادي مي‌خوانم، آيا نمازم باطل است؟ (ناگفته نماند اين وضعيت به پيش يا بعد از نماز جماعت نامبرده اختصاص ندارد، بلکه اين نمازها پيوسته خوانده مي‌شود.)

جواب :

نماز فرادي خواندن در آن مکان که جماعت اقامه شده است اهانت به جماعت است و جايز نيست.

سوال 188 :

با توجه به اينکه ثواب نماز جماعت در مسجد زياد است آيا من مي‌توانم بدون رضايت پدر و مادرم براي نماز به مسجد بروم؟ آنها مي‌گويند نبايد تنها به مسجد بروي و خودشان هم حاضر نمي‌شوند که براي نماز با من به مسجد بيايند، لطفاً بفرماييد وظيفه من چيست؟

جواب :

در موردي که مرقوم داشته‌ايد (مورد سوال قرار گرفته است) اطاعت پدر و مادر لازم است آنها به طور مسلم بر اساس مصلحت شما حرف مي‌زنند.

سوال 189 :

شخصي در مسجد براي نماز جا مي‌گيرد و مي‌رود وضو بگيرد و شخص ديگر جانماز او را نار زده و در جاي او نماز مي‌خواند، نمازش صحيح است يا نه؟

جواب :

معصيت کرده ولي نماز او صحيح است.

سوال 190 :

مسجدي در يک محل بنا شده فعلاً بدون سقف است شرکت خواهران به نماز جماعت در اين مکان مقدّس چه حکمي دارد؟

جواب :

اشکال ندارد.

سوال 191 :

در نماز جلوي امام جماعت بلندگو را مي‌گذارند تا با صداي او با شنيدن تکبير به رکوع و سجده بروند امام جماعت هم با قصد ذکر تکبيرها را مي‌گويد، اين جور نماز جماعت صحيح است يا خير؟

جواب :

صحيح است.

سوال 192 :

آيا نمازهاي قضاي ديگري را مي‌توان اماماً يا مأموماً بإ؛59ظظ جماعت خواند؟

جواب :

امام جماعت اگر نماز قضاي ديگري را به قصد نيابت از او مي‌خواند بايد علم داشته باشد که اين نماز از ميّت فوت شده است و احتياطي نيست.

سوال 193 :

آيا امام جماعت به خاطر نظر مأمومين مي‌تواند سوره خاصي را بخواند؟

جواب :

اگر در اصل خواندن، قصد قربت است و تعيين سوره خاص تبعي است اشکال ندارد.

سوال 194 :

آيا در نماز قضاي يوميه‌اي که احتياطاً خوانده مي‌شود مي‌توان امام جماعت شد؟

جواب :

صحيح نيست.

سوال 195 :

آيا امام جماعت مي‌تواند نماز استيجاري را به جماعت بخواند؟ و اقتدا نمودن به امام جماعتي که نماز استيجاري مي‌خواند صحيح است؟

جواب :

در صورتيکه يقين داشته باشد که از منوب عنه فوت شده و نماز قضا را به نيّت او به عنوان نيابت بجا مي‌آورد نماز امام و مأموم هر دو صحيح است.

سوال 196 :

آيا مي‌شود نماز ظهر و عصر را به عنوان امام جماعت دوبار خواند؟ اگرچه به نيت نماز قضا هم نباشد؟

جواب :

در صورتي که مأمومين مختلف باشند مي‌شود دو بار خواند.

سوال 197 :

اين جانب از طرف اهالي محترم منطقه‌اي انتخاب شدم تا بدون عمامه نماز جماعت برگزار نمايم و شخصي روحاني ادّعا دارند که چون شما ملبّس نيستيد جايز نيست مردم به شما اقتدا کنند حال با توجه به اينکه تمام اهالي محترم اين محل بنده را قبول دارند، از حضرت عالي تقاضامندم جواب اين مسئله را توضيح فرماييد:

جواب :

داشتن عمامه شرط امامت جماعت نيست، در صورتي که شخص عادل باشد و امام جماعت بودن او در محلّ اقامه نماز اهانت به علما نباشد، مي‌تواند امامت جماعت بکند.

سوال 198 :

امامت جماعت توسط شخص غير روحاني که شرائط آن را دارا باشد چگونه است؟

جواب :

در امام جماعت روحاني بودن شرط نيست ولي اگر در بين جمعي شخصي روحاني بشد بهتر آن است که جماعت به امامت روحاني برگزار شود و امامت غير روحاني اگر موجب هتک حرمت روحاني شود حرام است.

سوال 199 :

آيا زن به طور مطلق (دختر دانشجو، يا دختر طلبه و...) مي‌تواند امام جماعت باشد؟

جواب :

امامت زن براي زنان در صورتي که داراي شرائط نماز جماعت باشند مانع ندارد.

سوال 200 :

کسي اين مطلب را مي‌داند که عدالت در امام جماعت شرط است، ليکن نمي‌داند فلان عمل (که در حقيقت مسقط عدالت است) مسقط عدالت است يا خير؟ مدتي بعد معلوم شد که آن فعل مسقط عدالت بوده، نمازهايي که تا کنون خوانده صحيح است يا خير؟

جواب :

اگر احراز عدالت امام با يقين به صدور عمل مذکور از او، از اين جهت باشد که جاهل به معناي عدالت است، اگر جاهل مقصّر باشد جماعت او صحيح نيست و بايد نماز را اعاده کند.

سوال 201 :

نماز خواندن پشت سر امام جماعتي که مأمورم او را به عدالت قبول ندارد ولي از روي مصالح پشت سر او نماز مي‌خواند چه حکمي دارد؟

جواب :

در اين صورت نماز او باطل است.

سوال 202 :

آيا اقتدا به کسي که معلّم است و عدالت او براي ما محرز نيست چه حکم دارد؟

جواب :

عدالت در امام جماعت شرط است و لازم است به عدالت امام جماعت اطمينان حاصل کرد.

سوال 203 :

حقير حمد و قرائت و رکوع را ايستاده انجام مي‌دهم ولي براي انجام سجده به خاطر خم نشدن پاي خودم که حين تولّد اين گونه بوده ناگزير انگشت بزرگ دوپا به زمين نمي‌رسد، آيا مي‌توانم اقامه جماعت نمايم؟

جواب :

مي‌توانيد اقامه جماعت نماييد.

سوال 204 :

روحاني جانباز يک پايش از زير زانو قطع است و الآن با پاي مصنوعي به طور معمول نماز مي‌خواند آيا امامت جماعت و نماز قضاي ديگران و نيابت در حجّ‌تبرّعاً يا به صورت اجير شدن توسط چنين شخصي جائز است يا خير؟

جواب :

اگر مي‌تواند ايستاده نماز بخواند جائز است که امام جماعت باشد ولي بقيّه موارد مذکوره جائز نيست.

سوال 205 :

نظر مبارک حضرتعالي در رابطه با امامت جماعت شخصي که فاقد دست چپ از بالاي مرفق است چيست؟

جواب :

اگر عادل است و نماز خود را بر حسب حال خود صحيح ميخواند، عذر مرقوم در فوق موجب اشکال نيست.

سوال 206 :

آيا امامت نماز عيد فطر در دو مکان براي دو جماعت مختلف صحيح است يا خير؟

جواب :

استحباب جماعت دوم مشکل است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

No image

احکام نماز

پر بازدیدترین ها

No image

احکام نماز

No image

احکام خمس

No image

احکام خمس‌

No image

احکام نماز مسافر

No image

احکام میّت‌

Powered by TayaCMS