احکام نماز جماعت (امام خمینی (ره))

احکام نماز جماعت (امام خمینی (ره))

احکام جماعت

مساله 1460 :

موقعى که ماموم نيت مى‌کند بايد امام را معين نمايد، ولى دانستن اسم او لازم نيست، مثلا اگر نيت کند اقتدا مى کنم به امام حاضر نمازش صحيح است.

مساله 1461 :

ماموم بايد غير از حمد و سوره همه چيز نماز را خودش بخواند ولى اگر رکعت اول يا دوم او، رکعت‌سوم يا چهارم امام باشد بايد حمد و سوره را بخواند.

مساله 1462 :

اگر ماموم در رکعت اول و دوم نماز صبح و مغرب و عشا صداى حمد و سوره امام را بشنود اگر چه کلمات را تشخيص ندهد، بايد حمد و سوره را نخواند و اگر صداى امام را نشنود، مستحب است‌حمد و سوره بخواند ولى بايد آهسته بخواند و چنانچه سهوا بلند بخواند اشکال ندارد.

مساله 1463 :

اگر ماموم بعضى از کلمات حمد و سوره امام را بشنود، احتياط واجب آن است که حمد و سوره را نخواند.

مساله 1464 :

اگر ماموم سهوا حمد و سوره بخواند يا خيال کند صدايى را که مى‌شنود صداى امام نيست و حمد و سوره بخواند و بعد بفهمد صداى امام بوده نمازش صحيح است.

مساله 1465 :

اگر شک کند که صداى امام را مى‌شنود يا نه، يا صدايى بشنود و نداند صداى امام ست‌يا صداى کس ديگر، مى تواند حمد و سوره بخواند.

مساله 1466 :

ماموم بايد در رکعت اول و دوم نماز ظهر و عصر، حمد و سوره نخواند و مستحب است به جاى آن ذکر بگويد.

مساله 1467 :

ماموم نبايد تکبيرة الاحرام را پيش از امام بگويد بلکه احتياط واجب آن است که تا تکبير امام تمام نشده، تکبير نگويد.

مساله 1468 :

اگر ماموم پيش از امام عمدا هم سلام دهد نمازش صحيح است.

مساله 1469 :

اگر ماموم غير از تکبيرة الاحرام و سلام چيزهاى ديگر نماز را پيش از امام بگويد اشکال ندارد ولى اگر آنها را بشنود يا بداند امام چه وقت مى‌گويد،احتياط مستحب آن است که پيش از امام نگويد.

مساله 1470 :

ماموم بايد غير از آنچه در نماز خوانده مى‌شود کارهاى ديگر آن مانند رکوع و سجود را با امام يا کمى بعد از امام به جا آورد و اگر عمدا پيش از امام يا مدتى بعد از امام انجام دهد، معصيت کرده و لى نمازش صحيح است، اما اگر در دو رکن پشت‌سر هم از امام جلو يا عقب بيفتد بنابر احتياط واجب بايد نماز را تمام کند و دوباره بخواند، اگر چه بعيد نيست نمازش صحيح باشد و فرادى شود.

مساله 1471 :

اگر سهوا پيش از امام سر از رکوع بردارد، چنانچه امام در رکوع باشد بايد به رکوع برگردد و با امام سر بردارد و در اين صورت زياد شدن رکوع که رکن است نماز را باطل نمى‌کند ولى اگر به رکوع برگردد و پيش از آن که به رکوع برسد،امام سر بردارد نمازش باطل است.

مساله 1472 :

اگر اشتباها سر بردارد و ببيند امام در سجده است بايد به سجده برگردد و چنانچه در هر دو سجده اين اتفاق بيفتد براى زياد شدن دو سجده که رکن است نماز باطل نمى‌شود.

مساله 1473 :

کسى که اشتباها پيش از امام سر از سجده برداشته هرگاه به سجده برگردد،و هنوز به سجده نرسيده امام سر بردارد، نمازش صحيح است ولى اگر در هر دو سجده اين اتفاق بيفتد، نماز باطل است.

مساله 1474 :

اگر اشتباها سر از رکوع يا سجده بردارد و سهوا يا به خيال اينکه به امام نمى‌رسد به رکوع يا سجده نرود نمازش صحيح است.

مساله 1475 :

اگر سر از سجده بردارد و ببيند امام در سجده است چنانچه به خيال اين‌که سجده اول امام است، به قصد اين که با امام سجده کند به سجده رود و بفهمد سجده دوم امام بوده بايد بنابر احتياط نماز را تمام کند و از سر بخواند و اگر به خيال اينکه سجده دوم است به سجده رود و بفهمد سجده اول امام بوده احتياط آن است‌که نماز را فرادى تمام نمايد اگر چه مى‌تواند متابعت امام را بکند و به سجده رود و نماز را تمام کند.

مساله 1476 :

اگر سهوا پيش از امام به رکوع رود و طورى باشد که اگر سر بردارد به‌مقدارى از قرائت امام مى رسد، چنانچه سر بردارد و با امام به رکوع رود نمازش صحيح است.

مساله 1477 :

اگر سهوا پيش از امام به رکوع رود و طورى باشد که اگر برگردد به چيزى از قرائت امام نمى رسد، واجب است‌سر بردارد و با امام نماز را تمام کند و نمازش صحيح است اگر چه احوط استحبابى در اين صورت اعاده نماز است، و اگر سر برندارد تا امام برسد نمازش صحيح است.

مساله 1478 :

اگر سهوا پيش از امام به سجده رود، واجب است که سر بردارد و با امام به سجده رود و نمازش صحيح است اگر چه احتياط استحبابى در اين صورت اعاده نماز است و اگر برنداشت نمازش صحيح است.

مساله 1479 :

اگر امام در رکعتى که قنوت ندارد اشتباها قنوت بخواند يا در رکعتى که تشهد ندارد اشتباها مشغول خواندن تشهد شود ماموم نبايد قنوت و تشهد را بخواند ولى نمى‌تواند پيش از امام به رکوع رود، يا پيش از ايستادن امام بايستد بلکه‌بايد صبر کند تا قنوت و تشهد امام تمام شود و بقيه نماز را با او بخواند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام نماز جماعت

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

Powered by TayaCMS