احکام نماز جماعت (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

احکام نماز جماعت (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

احکام جماعت

مسأله 1469 :

موقعى که ماموم نيت مى کند, بايد امام را معين نمايد, ولى دانستن اسم او لازم نيست , و اگر نيت کند اقتدا مى کنم به امام جماعت حاضر, نمازش صحيح است .

مسأله 1470 :

ماموم بايد غير از حمد و سوره چيزهاى نماز را خودش بخواند, ولى اگر رکعت اول يا دوم او رکعت سوم يا چهارم امام باشد,بايد حمد و سوره را بخواند.

مسأله 1471 :

اگر ماموم در رکعت اول و دوم نماز صبح ومغرب و عشا صداى حمد وسوره امام را بـشنود, اگرچه کلمات را تشخيص ندهد,بايد حمد و سوره را نخواند, و اگر صداى امام را نشنود مستحب است حمد وسوره را بخواند ولى بايد آهسته بخواند وچنانچه سهوا بلند بخوانداشکال ندارد.

مسأله 1472 :

اگر ماموم بعضى از کلمات حمد و سوره امام را بشنود, احتياط واجب آن است که حمد و سوره را نخواند.

مسأله 1473 :

اگر ماموم سهوا حمد و سوره را بخواند, يا خيال کند صدائى را که مى شنود صداى امام نيست و حمد و سوره را بخواند و بعدبفهمد صداى امام بوده , نمازش صحيح است .

مسأله 1474 :

اگر شک کند که صداى امام را مى شنود يا نه , يا صدائى بشنود و نداند صداى امام است يا صداى کس ديگر, مى تواند حمد وسوره را بخواند.

مسأله 1475 :

مـامـوم در رکـعـت اول و دوم نماز ظهر و عصر نبايد حمد و سوره را بخواند, و مستحب است بجاى آن ذکر بگويد.

مسأله 1476 :

ماموم نبايد تکبيرة الاحرام را پيش از امام بگويد, بلکه احتياط واجب آن است که تا تکبير امام تمام نشده تکبيرنگويد.

مسأله 1477 :

اگر ماموم سهوا پيش از امام سلام دهد,نمازش صحيح است ولازم نيست دوباره با امام سلام دهد, بلکه ظاهر اين است که اگرعمدا هم پيش از امام سلام دهد نمازش اشکال ندارد.

مسأله 1478 :

اگر ماموم غير از تکبيرة الاحرام و سلام , چيزهاى ديگر نماز را پيش از امام بگويد اشکال ندارد, ولى اگر آنها را بشنود, يابداند امام چه وقت مى گويد, احتياط مستحب آن است که پيش از امام نگويد.

مسأله 1479 :

مـامـوم بايد غير از آنچه در نماز خوانده مى شود, کارهاى ديگر آن مانند رکوع و سجود را با امام يا کمى بعد از امام بجا آورد,و اگر عمدا پيش از امام يا مدتى بعد از امام انجام دهد, جماعتش باطل مى شود, ولى اگر به وظيفه منفرد عمل نمايد نمازش صحيح است .

مسأله 1480 :

اگر سهوا پيش از امام سر از رکوع بردارد چنانچه امام در رکوع باشد, بايد به رکوع برگردد وباامام سر بردارد,ودراين صورت زياد شدن رکوع که رکن است نماز را باطل نمى کند, ولى اگر به رکوع برگردد و پيش از آنکه به رکوع امام برسد, امام سر بردارد,نمازش باطل است .

مسأله 1481 :

اگـر اشـتباها سر بردارد و ببيند امام در سجده است , بايد به سجده برگردد, و چـنـانـچـه در هـر دو سـجده اين اتفاق بيفتد, براى زياد شدن دو سجده که رکن است نماز باطل نمى شود.

مسأله 1482 :

کسى که اشتباها پيش از امام سر از سجده برداشته , هرگاه به سجده برگردد و مـعـلوم شود امام قبلا سر برداشته است , نمازش صحيح است , ولى اگر در هر دو سجده اين اتفاق بيفتد نمازش باطل است .

مسأله 1483 :

اگر اشتباها سر از رکوع يا سجده بردارد و سهوا يا به خيال اينکه به امام نمى رسد به رکوع يا سجده نرود, جماعت و نمازش صحيح است .

مسأله 1484 :

اگر سر از سجده بردارد و ببيند امام در سجده است , چنانچه به خيال اينکه سجده اول امام است , به قصد اينکه با امام سجده کند به سجده رود و بفهمد سجده دوم امام بوده , سجده دوم او حـسـاب مـى شـود, و اگـر به خيال اينکه سجده دوم امام است به سجده رود وبفهمد که سجده اول امام بوده , بايد به قصد سجده با امام سجده را تمام کند و دوباره با امام به سجده رود.

مسأله 1485 :

اگر سهوا پيش از امام به رکوع رود و طورى باشد که اگر سر بردارد به مقدارى از قـرائت امـام مـى رسد, چنانچه سر بردارد وبا امام به رکوع رود, نمازش صحيح است , و اگر عمدا برنگردد نمازش باطل است .

مسأله 1486 :

اگر سهوا پيش از امام به رکوع رود و طورى باشد که اگر برگردد به چيزى از قرائت امام نمى رسد, اگر به قصد اينکه با امام نماز بخواند سربردارد و با امام به رکوع رود, جماعت و نمازش صحيح است , و اگر عمدا برنگردد نمازش صحيح است و منفرد مى شود.

مسأله 1487 :

اگـر سهوا پيش از امام به سجده رود, اگر به قصد اينکه با امام نماز بخواند سر بردارد و با امام به سجده رود, جماعت و نمازش صحيح است , و اگر عمدا برنگردد نمازش صحيح و منفرد مى گردد.

مسأله 1488 :

اگر امام در رکعتى که قنوت ندارد اشتباها قنوت بخواند, يا در رکعتى که تشهد ندارد اشتباها مشغول خواندن تشهد شود,ماموم نبايد قنوت و تشهد را بخواند, ولى نمى تواند پيش از امـام بـه رکوع رود, ياپيش از ايستادن امام بايستد, بلکه بايد صبر کند تا قنوت وتشهد امام تمام شود و بقيه نماز را با او بخواند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

Powered by TayaCMS