احکام نماز جماعت (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

احکام نماز جماعت (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

احکام جماعت

مسأله 1469 :

موقعى که مأموم نيت مى کند، بايد امام را معين نمايد ولى دانستن اسم او لازم نيست، مثلاً اگر نيت کند اقتدا مى کنم به امام حاضر، نمازش صحيح است.

مسأله 1470 :

مأموم بايد غير از حمد و سوره همه چيز نماز را خودش بخواند، ولى اگر رکعت اول يا دوم او رکعت سوم يا چهار امام باشد، بايد حمد و سوره را بخواند.

مسأله 1471 :

اگر مأموم در رکعت اول و دوم نماز صبح و مغرب و عشاء صداى حمد و سوره امام را بشنود، اگر چه کلمات را تشخيص ندهد، بايد حمد و سوره را نخواند، و اگر صداى امام را نشنود، مستحب است حمد و سوره را بخواند ولى بايد آهسته بخواند و چنانچه سهواً بلند بخواند اشکال ندارد.

مسأله 1472 :

اگر مأموم بعضى از کلمات حمد و سوره امام را بشنود، احتياط واجب آنست که حمد و سوره نخواند.

مسأله 1473 :

اگر مأموم سهواً حمد و سوره بخواند، يا خيال کند صدائى را که مى شنود صداى امام نيست و حمد و سوره بخواند و بعد بفهمد صداى امام بوده، نمازش صحيح است .

مسأله 1474 :

اگر شک کند که صداى امام را مى شنود يانه، يا صدائى بشنود و نداند صداى امام است يا صداى کس ديگر، مى تواند حمد و سوره بخواند.

مسأله 1475 :

احتياط واجب آنست که مأموم در رکعت اول و دوم نماز ظهر و عصر حمد و سوره نخواند و مستحب است بجاى آن ذکر بگويد .

مسأله 1476 :

مأموم نبايد تکبيرة الاحرام را پيش از امام بگويد بلکه احتياط مستحب آنست که تا تکبير امام تمام نشده تکبير نگويد .

مسأله 1477 :

اگر مأموم سلام امام را بشنود، يا بداند چه وقت سلام مى گويد، واجب نيست که پيش از امام سلام نگويد، و چنانچه عمداً پيش از امام سلام دهد نمازش صحيح است و لازم نيست دوباره با امام سلام دهد.

مسأله 1478 :

اگر مأموم غير از تکبيرة الاحرام و سلام، چيزهاى ديگر نماز را پيش از امام بگويد اشکال ندارد . ولى اگر آنها را بشنود، يا بداند امام چه وقت مى گويد، احتياط مستحب آنست که پيش از امام نگويد.

مسأله 1479 :

مأموم بايد غير از آنچه در نماز خوانده مى شود، کارهاى ديگر آن، مانند رکوع و سجود را با امام يا کمى بعد از امام بجا آورد . و اگر عمداًپيش از امام يا مدت بيش ازحدى بعد از امام انجام دهد، معصيت کرده على الاحوط . و نمازش صحيح است اگر به وظيفه منفرد عمل نمايد و احتياط مستحب آنست که نماز را اعاده نمايد .

مسأله 1480 :

اگر سهواً پيش از امام سر از رکوع بر دارد، چنانچه امام در رکوع باشد، بايد به رکوع بر گردد و با امام سر بر دارد و دراين صورت زياد شدن رکوع که رکن است نماز را باطل نمى کند ولى اگر به رکوع برگردد و پيش از آنکه به رکوع برسد، امام سر بر دارد نمازش باطل است.

مسأله 1481 :

اگر اشتباهاً سر بر دارد و ببيند امام در سجده است بايد به سجده بر گردد، و چنانچه در هر دو سجده اين اتفاق بيفتد براى زياد شدن دو سجده که رکن است نماز باطل نمى شود.

مسأله 1482 :

کسى که اشتباهاً پيش از امام سر از سجده بر داشته هر گاه به سجده بر گردد، و هنوز به سجده نرسيده امام سر بر دارد، نمازش صحيح است، ولى اگر در هر دو سجده اين اتفاق بيفتد نمازش باطل است .

مسأله 1483 :

اگر اشتباهاً سر از رکوع يا سجده بر دارد، و سهواً يا بخيال اينکه به امام نمى رسد، به رکوع يا سجده نرود، نمازش صحيح است .

مسأله 1484 :

اگر سر از سجده بر دارد و ببيند امام در سجده است، چنانچه بخيال اينکه سجده اول امام است، بقصد اينکه با امام سجده کند به سجده رود و بفهمد سجده دوم امام بوده، سجده دوم او حساب مى شود. واگر بخيال اينکه سجده دوم امام است به سجده رود و بفهمد سجده اول امام بوده، بايد بقصد اينکه با امام سجده کند تمام کند و دو باره با امام به سجده رود. و در هر دو صورت احتياط مستحب آنست که نماز را بهجماعت تمام کند و دوباره بخواند.

مسأله 1485 :

اگر سهواًپيش از امام به رکوع رود و طورى باشد که اگر سر بر دارد به مقدارى از قرائت امام مى رسد، بايد بر گردد و با امام به رکوع رود، و احتياط مستحب اعاده نماز است، و اگر عمداً بر نگردد، احتياط واجب آنست که نماز را به جماعت تمام کند و دوباره بخواند يا بشکند و از سر بگيرد.

مسأله 1486 :

اگر سهواً پيش از امام به رکوع رود و طورى باشد که اگر بر گردد به چيزى از قرائت امام نمى رسد، در صورتى که صبر کند تا امام به او برسد، نمازش صحيح است، و همچنين اگر بقصد اينکه با امام نماز بخواند، سر بر دارد و با امام به رکوع رود، نيز نمازش صحيح است .

مسأله 1487 :

اگر سهواً پيش از امام به سجده رود، در صورتى که صبر کند تا امام به او برسد نمازش صحيح است، و چنانچه بقصد اينکه با امام نماز بخواند سر بر دارد و با امام به سجده رود، احتياط واجب اعاده نماز است .

مسأله 1488 :

اگر امام دررکعتى که قنوت ندارد اشتباهاً قنوت بخواند،يا در رکعتى که تشهد ندارد اشتباهاً مشغول خواندن تشهد شود، مأموم نبايد قنوت و تشهد را بخواند، ولى نمى تواند پيش از امام به رکوع رود يا پيش ازايستادن امام بايستد بلکه بايد صبر کند تا قنوت و تشهد امام تمام شود و بقيه نماز را با او بخواند .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

Powered by TayaCMS