احکام نماز جماعت (آیت الله جعفر سبحانی)

احکام نماز جماعت (آیت الله جعفر سبحانی)

احکام جماعت

مسأله 1143 :

موقعى که مأموم نيت مى کند; بايد امام را معين نمايد. ولى دانستن اسم او لازم نيست، مثلاً اگر نيت کند اقتدا مى کنم به امام حاضر نمازش صحيح است.

مسأله 1144 :

مأموم بايد غير از حمد و سوره همه چيز نماز را خودش بخواند، ولى اگر رکعت اول يا دوم او رکعت سوم يا چهارم امام باشد، بايد حمد و سوره را بخواند.

مسأله 1145 :

اگر مأموم در رکعت اول و دوم نماز صبح و مغرب و عشا صداى حمد و سوره امام را بشنود، اگرچه کلمات را تشخيص ندهد، بايد حمد و سوره را نخواند و اگر صداى امام را نشنود مستحب است حمد و سوره بخواند ولى بايد آهسته بخواند و چنانچه سهواً بلند بخواند اشکال ندارد.

مسأله 1146 :

اگر مأموم سهواً حمد و سوره بخواند، يا خيال کند صدائى را که مى شنود صداى امام نيست و حمد و سوره بخواند و بعد بفهمد صداى امام بوده، نمازش صحيح است.

مسأله 1147 :

اگر شک کند که صداى امام را مى شنود يا نه، يا صدائى بشنود و نداند صداى امام است يا صداى کس ديگر بنابر احتياط حمد و سوره نخواند.

صفحه 299

مسأله 1148 :

مأموم بايد در رکعت اول و دوم نماز ظهر و عصر حمد و سوره نخواند و مستحب است به جاى آن ذکر بگويد.

مسأله 1149 :

مأموم نبايد تکبيرة الاحرام را پيش از امام بگويد بلکه احتياط واجب آن است که تا تکبير امام تمام نشده تکبير نگويد.

مسأله 1150 :

اگر مأموم پيش از امام عمداً هم سلام دهد بايد قصد فرادى کند و نمازش صحيح است.

مسأله 1151 :

اگر مأموم غير از تکبيرة الاحرام و سلام، چيزهاى ديگر نماز را پيش از امام بگويد اشکال ندارد. ولى اگر آنها را بشنود، احتياط مستحب آن است که پيش از امام نگويد.

مسأله 1152 :

مأموم بايد غير از آنچه در نماز خوانده مى شود، کارهاى ديگر آن، مانند رکوع و سجود را با امام يا کمى بعد از امام به جا آورد. و اگر عمداً پيش از امام يا مدتى بعد از امام انجام دهد، نماز او فرادى مى شود.

مسأله 1153 :

اگر سهواً پيش از امام سر از رکوع بردارد، چنانچه امام در رکوع باشد، بايد به رکوع برگردد و با امام سر بردارد و در اين صورت زياد شدن رکوع که رکن است نماز را باطل نمى کند ولى اگر به رکوع برگردد و پيش از آنکه به رکوع برسد، امام سر بردارد احتياط آن است که نماز را تمام کند سپس اعاده نمايد.

مسأله 1154 :

اگر اشتباهاً سر بردارد و ببيند امام در سجده است بايد به سجده برگردد.

مسأله 1155 :

اگر اشتباهاً سر از رکوع يا سجده بردارد و سهواً يا به خيال اينکه به امام نمى رسد، به رکوع يا سجده نرود، نمازش صحيح است.

مسأله 1156 :

اگر سهواً پيش از امام به رکوع رود و طورى باشد که اگر سر بردارد به مقدارى از قرائت امام مى رسد، چنانچه سر بردارد و با امام به رکوع رود نمازش صحيح است.

مسأله 1157 :

اگر سهواً پيش از امام به رکوع رود و طورى باشد که اگر برگردد به چيزى از قرائت امام نمى رسد، بهتر است قصد فرادى کند.

مسأله 1158 :

اگر پيش از امام به سجده رود، بهتر است قصد فرادى کند و اگر در اين

صفحه 300

مسأله و مسأله پيش صبر کند تا امام به او برسد، يا سر بردارد و با امام به رکوع برود و يا سجده کند، دو مرتبه نماز خود را اعاده کند.

مسأله 1159 :

اگر امام در رکعتى که قنوت ندارد اشتباهاً قنوت بخواند، يا در رکعتى که تشهد ندارد اشتباهاً مشغول خواندن تشهد شود مأموم نبايد قنوت و تشهد را بخواند ولى نمى تواند پيش از امام به رکوع رود، يا پيش از ايستادن امام بايستد بلکه بايد صبر کند تا قنوت و تشهد امام تمام شود و بقيه نماز را با او بخواند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام نماز جماعت

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

Powered by TayaCMS