لباس نمازگزار
سوال 428 :
آيا نماز خواندن در لباسى که شک در نجس بودن آن دارم، صحيح است؟ ج: لباسى که نجس بودن آن مشکوک است، محکوم به طهارت بوده و نماز خواندن با آن صحيح است.
سوال 429 :
آيا نماز خواندن در کمر بند چرمى که از آلمان خريدهام و شک دارم که از پوست طبيعى است يا مصنوعى و از پوست حيوان تذکيه شده است يا خير، اشکال شرعى دارد؟ نمازهائى که با آن خواندهام، چه حکمى دارد؟ ج: اگر شک در اين باشد که آن چرم طبيعى است يا مصنوعى، نماز با آن اشکال ندارد، ولى اگر بعد از احراز چرم طبيعى بودن آن، شک در اين باشد که آيا از حيوانى است که شرعا تذکيه شده يا خير، نجس نيست، ولى نماز با آن باطل است، و نمازهاى گذشته که در حال جهل به اين حکم، خواندهايد، قضا ندارد.
سوال 430 :
اگر نمازگزار يقين داشته باشد که نجاستى بر بدن يا لباسش وجود ندارد و نماز بخواند. بعدا معلوم شود که بدن يا لباس او نجس بوده است. آيا نماز وى باطل است؟ اگر در حين نماز متوجه نجاست شود، نماز او چه حکمى دارد؟ ج: اگر اصلا علم به نجس بودن لباس يا بدن نداشته باشد و بعد از نماز متوجه آن شود، نماز او صحيح است و اعاده و قضا واجب نيست. ولى اگر در اثناء نماز متوجه آن شود، اگر براى وى ازاله نجاست از بدن يا در آوردن لباس نجس بدون ارتکاب عملى که منافات با نماز دارد، ممکن باشد، بايد نجاست بدن را بر طرف يا لباس نجس را از خود دور کند و نماز خود را تکميل نمايد و اگر بر طرف کردن نجاست با حفظ حالت نماز براى او امکان ندارد و وقت هم وسعت دارد، واجب است که نماز را قطع کند و با بدن و لباس پاک آن را اعاده نمايد.
سوال 431 :
فردى از مقلدين يکى از مراجع، مدت زمانى نماز خود را با پوست حيوانى که تذکيه آن مشکوک بوده و نماز با آن صحيح نيست، مىخوانده است. طبق نظر مرجع تقليد او، اگر جزئى از حيوان حرام گوشت همراه او باشد، احتياط واجب اعاده نماز خوانده شده است، آيا حيوانى که تذکيه آن مشکوک است، حکم حيوان حرام گوشت را دارد؟ ج: حيوانى که تذکيه آن مشکوک است، از لحاظ حرمت خوردن گوشت و عدم جواز نماز با پوست آن، در حکم ميته است، ولى نجس نيست، و نمازهاى گذشته اگر با جهل به اين حکم، انجام گرفته است، محکوم به صحت است.
سوال 432 :
زنى در اثناىنماز متوجه مىشود که مقدارى از موهايش پيداست و فورا آن را مىپوشاند، آيا نماز خود را بايد دوباره بخواند يا خير؟ ج: تا زمانى که ظاهر شدن مو عمدى نباشد، اعاده واجب نيست.
سوال 433 :
شخصى به علت اضطرار مجبور به تطهير مخرج بول با سنگ يا چوب و يا هر چيز ديگرى مىشود و هنگامى که به منزل مراجعت مىکند، آن را با آب تطهير مىنمايد، آيا هنگام نماز بايد لباس زير خود را عوض کرده يا تطهير نمايد؟ ج: اگر لباس او با رطوبت بول نجس نشده است، تطهير لباس واجب نيست.
سوال 434 :
به کار انداختن بعضى از دستگاههاى صنعتى وارداتى با همکارى متخصصين بيگانه امکانپذير است و آنها از ديدگاه فقه اسلامى کافر و نجس هستند، با توجه به اين که به کار انداختن آن دستگاهها با استفاده از روغن و مواد ديگرى که با دست ريخته مىشوند، صورت مىگيرد، بنابراين پاک بودن آنها امکان ندارد. و همچنين با توجه به اين که لباس و بدن کارگران هنگام کار با اين دستگاهها در تماس است و در وقت نماز فرصت تطهير لباس و بدن را بطور کامل ندارند، تکليف آنها نسبت به نماز چيست؟ ج: با احتمال اين که کافرى که اقدام به راه اندازى دستگاهها و وسائل مىکند، از اهل کتاب باشد که محکوم به طهارت هستند و يا در هنگام کار دستکش پوشيده باشد، به صرف اين که دستگاه به وسيله کافر راهاندازى شده است، يقين به نجاست حاصل نمىشود و با فرض يقين به نجاست دستگاه و تماس بدن و لباس کارگران با آن در حين کار با رطوبت مسريه، تطهير بدن براى نماز واجب است و لباس هم بايد عوض و يا تطهير شود.
سوال 435 :
اگر نمازگزار دستمال و امثال آن را که با خون نجس شدهاند، حمل کند و يا در جيب خود بگذارد، آيا نماز او باطل است؟ ج: اگر دستمال به قدرى کوچک باشد که نتوان عورت را با آن پوشاند، همراه بودن آن در نماز اشکال ندارد.
سوال 436 :
آيا نماز در لباس معطر به عطرهاى امروزى که حاوى الکل است، صحيح است؟ ج: اگر علم به نجاست آن عطرها نداشته باشد، نماز در لباسهاى مذکور اشکالندارد.
سوال 437 :
زنان چه مقدار از بدن خود را بايد هنگام نماز بپوشانند؟ آيا پوشيدن لباسهاى آستين کوتاه و نپوشيدن جوراب اشکال دارد؟ ج: بر زنان واجب است در نماز تمام بدن و موى خود را به غير از صورت به مقدارى که شستن آن در وضو واجب است و دستها تا مچ و پاها تا مفصل ساق با پوششى که کاملا بدن را مىپوشاند، بپوشانند و در حضور نامحرم پاها را نيز بايد بپوشانند.
سوال 438 :
آيا بر زنان پوشاندن روى پاها هنگام نماز واجب است؟ ج: پوشاندن پاها تا مفصل ساق در صورتى که نامحرم حاضر نباشد، واجب نيست.
سوال 439 :
آيا پوشاندن کامل چانه هنگام حجاب و در نماز واجب است، يا اين که فقط قسمت پائين آن بايد پوشانده شود، و آيا وجوبِ پوشش چانه مقدمه پوشاندن صورت است که شرعا واجب است؟ ج: پوشاندن قسمت پائين چانه واجب است نه خود آن، زيراچانهجزئى از صورت است.
سوال 440 :
آيا حکم صحيح بودن نماز در متنجسى که کافى براى پوشش عورت محسوب نمىشود، اختصاص به صورت نسيان و جهل نمازگزار به حکم يا موضوع دارد و يا شامل شبهه حکميه و موضوعيه هم مىشود؟ ج: اختصاص به دو صورت جهل و نسيان ندارد، بلکه نماز با متنجسى که کافى براى پوشش عورت نيست، حتى در صورت علم هم صحيح است.
سوال 441 :
آيا وجود مو يا آب دهان گربه در لباس نمازگزار باعث بطلان نماز او مىشود؟ ج: بله، موجب بطلان نماز است