لباس نمازگزار
سوال 150 :
رأى شريف حضرتعالى در مورد وجه و کفّين براى زنان، در حال نماز و در اعمال حجّ و غير اين دو چيست؟
جواب :
وجه و کفّين در حکم حجاب در همه جا مستثناست.
سوال 151 :
در عرف مرسوم است که بانوان بعد از ازدواج، خود را به امورى از قبيل برداشتن زير ابرو و زايل کردن موهاى ريز صورت و مانند آن زينت مى کنند، آيا در اين صورت، بنا بر رأى جواز در مسأله قبل، استتار واجب است؟
جواب :
اگر تنها کم کردن موهاى صورت و ابرو و مانند آن باشد اشکالى ندارد.
سوال 152 :
گفته مى شود که استفاده از چادر مشکى براى خواهران مناسب نيست و مکروه مى باشد، و خواهران بايد از پوشاک روشن و رنگهاى متنوّع استفاده نمايند و دليلى ندارد که توصيه شود خانمها کفش و مانتوى تيره بپوشند، حال سوال اين است که در حال حاضر و با توجّه به شرايط فعلى جامعه ما، تکليف پوشش خواهران چيست و آيا سخنان فوق و امثال آن، با توجّه به آثار و تبعات آن براى جامعه، شرعاً صحيح است؟
جواب :
انتخاب چادر مشکى براى زنان، و عباى مشکى براى مردان، مکروه نيست. و استفاده از رنگهاى ساده ديگر مادام که منشأ مفاسدى نشود نيز جايز است; البتّه رنگهاى سنگين بهتر است.
سوال 153 :
آيا پوشيدن مانتو براى زنان، در صورتى که حفظ حجاب اسلامى نشود و برجستگى هاى اندام مشخّص باشد، اشکال دارد؟
جواب :
در صورتى که لباس چسبان باشد حرام است; ولى اگر لباس گشاد باشد اشکال ندارد.
سوال 154 :
آيا پوشيدن جورابهاى نازک، در صورتى که پا در آن پيدا باشد براى زنان جايز است؟
جواب :
اگر پا در آن پيدا باشد جايز نيست; ولى معلوم بودن حجم پاها ضررى ندارد.
سوال 155 :
اگر مدرسه اى ابلاغ کند که دختران در مدرسه دخترانه براى ورزش بايد لباس مخصوص ورزش بپوشند، چه بايد کرد؟
جواب :
پوشيدن لباس ورزشى براى دختران، در صورتى که در محيط مخصوص خودشان باشند، مانعى ندارد.
سوال 156 :
پوشيدن لباسهاى مبتذل و يا لباسهاى تنگ و مهيّج و يا مدلهايى که موجب ترويج فرهنگ غرب است، چه براى زن و چه براى مرد، چگونه است؟
سوال 157 :
پوشيدن لباسى که مخصوص زن نمى باشد و صرفاً براى پوشيدن در شبيه خوانى درست شده است (اين لباس از قطعه اى پارچه سياه که تا اندازه اى شبيه چادر دوخته شده مى باشد تشکيل شده است) و مردانى که در نقش زن انجام وظيفه مى نمايند و از آن استفاده مى کنند، چه صورت دارد؟
جواب :
اشکالى ندارد.
سوال 158 :
آيا مردانى که نقش زنان کفّار را به نمايش مى گذارند، مى توانند لباس زنانه بپوشند؟
جواب :
جايز نيست.
سوال 159 :
پوشيدن لباس مختصّ زنان توسّط مردان و يا بالعکس در منزل چه حکمى دارد؟
جواب :
اگر مفسده خاصّى بر آن مترتّب نشود، اشکالى ندارد.
سوال 160 :
اگر در حال نماز خواندن از دماغ انسان خون بيايد، آيا بايد نمازش را ادامه بدهد يا شکستن نماز واجب است؟
جواب :
چنانچه ظاهر صورت يا دست او بيش از مقدار درهم آلوده شود بايد نماز را بشکند و اعاده کند، و اگر کمتر باشد ادامه نماز اشکالى ندارد.
سوال 161 :
اگر دستمال نجسى در جيب لباس نمازگزار باشد، آيا نماز صحيح است؟
جواب :
اشکالى ندارد.
سوال 162 :
بيماران يا بعضى از عزيزان که در جنگ بدنشان ترکش خورده و چندين جاى آن مجروح است، گاه در طول شبانه روز از بدن آنها خون مى آيد، وظيفه اين عزيزان براى نماز چيست؟
جواب :
آن مقدار که مى توانند، از سرايت به ساير اعضا جلوگيرى مى کنند و بقيّه مانعى ندارد و نمازشان صحيح است.
سوال 163 :
به کار بردن روکش طلا و گذاشتن دندان مصنوعى از جنس طلا، يا محکم کردن دندانها با طلا، براى مردان چه حکمى دارد؟
جواب :
اگر جنبه تزئينى نداشته باشد اشکالى ندارد، و در موارد ضرورت نيز جايز است; هرچند زينت باشد.
سوال 164 :
استفاده از طلا جهت زينت مردان، مثل ساعت، حلقه، انگشتر و غيره چه حکمى داد؟ و اگر جهت امتحان کردن و يا براى نگهدارى موقّت استفاده شود، چه حکمى دارد؟
جواب :
استفاده کردن از زينت آلات طلا براى مردان مطلقاً جايز نيست و نماز را باطل مى کند; ولى براى امتحان و يا به قصد نگهدارى موقّت و کوتاه مدّت مانعى ندارد.
سوال 165 :
استفاده از حلقه طلا براى مردان (جداى از اين که نماز را باطل مى کند) چه حکمى دارد؟ حلقه نامزدى چطور؟
جواب :
حلقه طلا براى مردان حرام است; ولى مى توانند به جاى آن از پلاتين استفاده کنند