احکام نماز قضا (آیت الله حسین وحید خراسانی)

احکام نماز قضا (آیت الله حسین وحید خراسانی)

نماز قضا

مسأله 1378 :

کسى که نماز واجب خود را در وقت آن نخوانده بايد قضاى آن را به جا آورد ، اگر چه در تمام وقت نماز خواب مانده ، يا به واسطهء مستى يا بى هوشى که به اختيار او بوده نماز نخوانده باشد ، و نمازهايى را که زن در حال حيض يا نفاس نخوانده قضا ندارد ، چه نمازهاى يوميه باشد چه غير آن ، ولى در نماز آيات براى زلزله ورعد و برق بنابر احتياط واجب بدون نيت ادا و قضا بجا آورد .

مسأله 1379 :

اگر بعد از وقت نماز بفهمد نمازى را که خوانده باطل بوده ، بايد قضاى آن را به جا آورد .

مسأله 1380 :

کسى که نماز قضا دارد بايد در خواندن آن کوتاهى نکند ، ولى واجب نيست فورا آن را به جا آورد .

مسأله 1381 :

کسى که نماز قضا دارد مى تواند نماز مستحبى بخواند .

مسأله 1382 :

اگر انسان احتمال دهد که نماز قضايى دارد ، يا نمازهايى را که خوانده صحيح نبوده ، احتياط مستحب آن است که قضاى آنها را به جا آورد .

مسأله 1383 :

در قضاى نمازهاى يوميه ترتيب لازم نيست ، مگر در نمازهايى که در اداى آنها ترتيب هست ، مثل نماز ظهر و عصر ، يا مغرب و عشاء از يک روز ، اگر چه احتياط مستحب در غير اينها نيز مراعات ترتيب است .

مسأله 1384 :

اگر بخواهد قضاى چند نماز غير يوميه مانند نماز آيات را بخواند ، يا مثلا بخواهد قضاى يک نماز يوميه و چند نماز غير يوميه را بخواند ، لازم نيست آنها را به ترتيب به جا آورد .

مسأله 1385 :

اگر ترتيب نمازهايى را که نخوانده فراموش کند ، احتياط مستحب آن است که طورى آنها را بخواند که يقين کند به ترتيبى که قضا شده به جا آورده است ، مثلا اگر قضاى يک نماز ظهر و يک نماز مغرب بر او واجب است و نمى داند کدام اول قضا شده ، اول يک نماز مغرب و بعد از آن يک نماز ظهر و دوباره نماز مغرب را بخواند ، يا اول يک نماز ظهر و بعد از آن يک نماز مغرب ، و دوباره نماز ظهر را بخواند تا يقين کند هر کدام را که اول قضا شده اول خوانده است .

مسأله 1386 :

اگر نماز ظهر يک روز و نماز عصر روز ديگر ، يا دو نماز ظهر ، يا دو نماز عصر از او قضا شده و نمى داند کدام اول قضا شده است ، چنانچه دو نماز چهار رکعتى بخواند به نيت اين که اولى قضاى نماز روز اول و دومى قضاى نماز روز دوم باشد ، در حاصل شدن ترتيب کافيست

مسأله 1387 :

اگر يک نماز ظهر و يک نماز عشاء ، يا يک نماز عصر و يک نماز عشاء از او قضا شود و نداند کدام اول قضا شده است ، احتياط مستحب آن است که طورى آنها را بخواند که ترتيب حاصل شود ، و براى يقين به حصول ترتيب - مثلا اگر يک نماز ظهر و يک نماز عشاء از او قضا شده و اولى آنها را نمى داند - مى تواند اول يک نماز ظهر و بعد از آن يک نماز عشاء و دوباره يک نماز ظهر بخواند ، يا اول يک نماز عشاء بعد يک نماز ظهر و دوباره يک نماز عشاء بخواند .

مسأله 1388 :

کسى که مى داند يک نماز چهار رکعتى نخوانده ولى نمى داند نماز ظهر است يا نماز عصر ، اگر يک نماز چهار رکعتى به نيت قضاى نمازى که نخوانده به جا آورد کافيست ، و همچنين است اگر نداند نمازى که نخوانده ظهر است يا عشاء ، و در اين صورت نسبت به جهر واخفات مخير مى باشد .

مسأله 1389 :

کسى که پنج نماز پشت سر هم از او قضا شده و نمى داند اولى آنها کدام است ، چنانچه نه نماز به ترتيب بخواند - مثلا از نماز صبح شروع کند و بعد از آن که ظهر و عصر و مغرب و عشاء را خواند ، دو مرتبه نماز صبح و ظهر و عصر و مغرب را بخواند - يقين به ترتيب حاصل نموده است ، و اگر شش نماز پشت سر هم از او قضا شده و اولى آنها را نمى داند ، براى يقين به حصول ترتيب ده نماز به ترتيب قضا کند ، و همين طور براى هر يک نمازى که به نمازهاى قضاى او اضافه مى شود ، در صورتى که پشت سر هم قضا شده باشد ، يک نماز بر مقدارى که گفته شد اضافه نمايد تا يقين به حصول ترتيب پيدا شود .

مسأله 1390 :

کسى که مى داند نمازهاى پنجگانهء او هر کدام از يک روز قضا شده و ترتيب آنها را نمى داند ، بهتر اين است که نماز پنج شبانه روز را بخواند ، و اگر شش نماز از شش روز از او قضا شده نماز شش شبانه روز را بخواند ، و همچنين براى هر نمازى که به نمازهاى قضاى او اضافه شود ، يک شبانه روز بيشتر بخواند ، و به اين کيفيت يقين پيدا مى کند که به ترتيبى که قضا شده به جا آورده است . مثلا اگر هفت نماز از هفت روز نخوانده باشد ، نماز هفت شبانه روز را قضا نمايد ، و کفايت مى کند براى هر روزى ، اگر در حضر و آن چه در حکم آن است فوت شده باشد ، يک نماز دو رکعتى و يک نماز سه رکعتى و يک نماز چهار رکعتى مردد بين ظهر و عصر و عشاء به جا آورد ، و اگر در سفر فوت شده باشد ، يک نماز دو رکعتى مردد بين صبح و ظهر و عصر و عشاء و يک نماز سه رکعتى به جا آورد .

مسأله 1391 :

کسى که مثلا چند نماز صبح يا چند نماز ظهر از او قضا شده و شماره ء آنها را نمى داند يا فراموش کرده - مثلا نمى داند که سه يا چهار يا پنج نماز بوده - چنانچه مقدار کمتر را بخواند کافيست ، ولى احتياط مستحب اين است که به قدرى نماز بخواند که يقين کند تمام آنها را خوانده است ، مخصوصا در صورتى که يقين به مقدار داشته و بعد از آن مقدار را فراموش کرده باشد .

مسأله 1392 :

کسى که فقط يک نماز قضا از روزهاى پيش دارد ، احتياط مستحب اين است که - در صورت امکان - اول آن را بخواند ، بعد مشغول نماز آن روز شود ، و نيز اگر از روزهاى پيش نماز قضا ندارد ولى يک نماز يا بيشتر از همان روز از او قضا شده است ، مستحب است که - در صورت امکان - نماز قضاى آن روز را پيش از نماز ادا بخواند ، و در هر دو صورت اگر وقت فضيلت نماز يوميه فوت مى شود بهتر آن است که نماز يوميه را مقدم بدارد .

مسأله 1393 :

اگر در بين نماز يادش بيايد که يک نماز يا بيشتر از همان روز از او قضا شده ، يا فقط يک نماز قضا از روزهاى پيش دارد ، چنانچه وقت وسعت دارد و ممکن است نيت را به نماز قضا برگرداند ، احتياط مستحب اين است که نيت نماز قضا کند ، مثلا اگر در نماز ظهر پيش از رکوع رکعت سوم يادش بيايد که نماز صبح آن روز قضا شده ، در صورتى که وقت نماز ظهر تنگ نباشد ، نيت را به نماز صبح برگرداند و آن را دو رکعتى تمام کند بعد ظهر را بخواند ، ولى اگر وقت تنگ است يا نمى تواند نيت را به نماز قضا برگرداند - مثل آن که در رکوع رکعت سوم نماز ظهر يادش بيايد که نماز صبح را نخوانده ، چون اگر بخواهد نيت نماز صبح کند ، يک رکوع که رکن است زياد مى شود - نبايد نيت را به قضاى صبح برگرداند .

مسأله 1394 :

اگر از روزهاى گذشته نمازهاى قضا دارد و يک نماز يا بيشتر هم از همان روز از او قضا شده ، چنانچه براى قضاى تمام آنها وقت ندارد يا نمى خواهد همه را در آن روز بخواند ، مستحب است نماز قضاى آن روز را پيش از نماز ادا بخواند ، و احتياط مستحب اين است که بعد از خواندن قضاى نمازهاى سابق ، دوباره نماز قضايى را که در آن روز پيش از نماز ادا خوانده به جا آورد .

مسأله 1395 :

تا انسان زنده است اگر چه از قضاى نمازهاى خود عاجز باشد ، ديگرى نمى تواند نمازهاى او را قضا نمايد .

مسأله 1396 :

نماز قضا را با جماعت مى شود خواند ، چه نماز امام جماعت ادا باشد يا قضا ، و لازم نيست هر دو يک نماز را بخوانند ، مثلا اگر نماز قضاى صبح را با نماز ظهر يا عصر امام بخواند ، اشکال ندارد .

مسأله 1397 :

مستحب است بچهء مميز را - يعنى بچه اى که خوب و بد را مى فهمد - به نماز خواندن و عبادتهاى ديگر عادت دهند ، بلکه مستحب است او را به قضاى نمازها هم وادار نمايند .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام نماز قضا

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام خانواده

No image

طــلاق

No image

ارث

No image

حقـوق

No image

قـضـا

پر بازدیدترین ها

No image

مجهول المالک

No image

نـــذر

No image

روزه

No image

نمازهاى مستحب

No image

جعــاله

Powered by TayaCMS