نـــذر

نـــذر

نـــذر

سوال 928 :

ـ شخصى چند عدد فرش نذر مسجد بالخصوصى کرده و پس از آنکه آنها را براى تحويل به مسجد آورده است، متوجه شده که آن مسجد نياز به فرش ندارد، آيا جايز است به مسجد ديگرى بدهد که نياز دارد؟

جواب :

اگر بى نيازى آن مسجد بطورى است که در آينده هم اميدى نباشد که از آن فرشها در آن مسجد استفاده شود، عمل به نذر مذکور لازم نيست و اختيار با نذر کننده است.

سوال 929 :

ـ شخصى نذر کرده که مبلغى، به کسى بدهد، ولى آن شخص قبول نمى کند، وظيفه نذر کننده چيست؟

جواب :

اگر علت قبول نکردن نذر اين باشد که بطور کلى، چيز نذرى قبول نمى کند در اين صورت نذر منحلّ مى شود و عمل به آن واجب نيست امّا اگر از خصوص اين شخص قبول نمى کند، وظيفه نذر کننده اين است که آن مبلغ را به هر وسيله ممکن ولو بواسطه فرد ناشناس، يا با قرار دادن در اموال او يا انداختن در منزل او، به او برساند و اگر ممکن نشد نذر منحل و تکليف ساقط مى شود.

----------

(صفحه352)

سوال 930 :

ـ شخصى نذر کرد که روز معينى را روزه بگيرد ولى يک سفر غيرضرورى پيش آمده، آيا جايز است سفر کند و روزه نذرى را در آن روز نگيرد؟

جواب :

بلى سفر جايز است، ولى بايد بعداً روزه آن روز را قضا کند.

سوال 931 :

ـ شخصى نذر کرده است ولى در مورد منذور شک دارد، لطفاً وظيفه او را در موارد زير بيان فرماييد:

الف ـ اصلاً فراموش کرده است که چه چيزى را نذر کرده است.

ب ـ مردّد است که بين دو امر کدام را نذر کرده است.

ج الف ـ اگر اصلاً نمى داند، ولى در محل زندگى او مردم معمولاً چيز خاصى را نذر مى کنند يعنى متعارف وجود دارد، همان کار متعارف را انجام دهد و اگر چنين چيزى وجود ندارد، چون قدرت عمل به نذر را ندارد، نذر او ساقط است و وظيفه اى ندارد، بلى اگر بعداً يادش آمد به نذر عمل کند.

ج ب ـ در مورد دوم اگر مردّد بين اقل و اکثر باشد مثلاً مردّد است که صد تومان به فقير بدهد يا دويست تومان به حداقل کفايت کند و صد تومان بدهد. اما اگر مردّد بين دو چيز متباين باشد، مثلاً نذر کرده صدقه بدهد يا روضه بخواند بنابر احتياط، هر دو کار را انجام دهد.

سوال 932 :

ـ اگر هدايا و نذورات امامزاده از مخارج آن زياد بيايد، آيا مى شود آن را بين نوادگان آن امامزاده تقسيم کرد؟

جواب :

بلى اگر نوادگان آن امام زاده شيعه و فقير باشند در فرض سوال مانعى ندارد.

سوال 933 :

ـ دارالايتامى است که درآمدش از کمکهاى مردمى تأمين مى شود، آيا ايتامى که از اين کمکها استفاده مى کنند از نظر اسلام سن معينى بايد داشته

----------

(صفحه353)

باشند؟ و آيا بين سالم و معلول، محصل و بيکار و غيره تفاوتى وجود دارد؟

جواب :

در شرع مقدس يتيم به کودکى گفته مى شود که پدر خود را از دست داده و به حد بلوغ نرسيده است و فرقى بين پسر و دختر نيست. و همين که به حدّ بلوغ برسد ديگر يتيم بر او صدق نمى کند و اگر چيزى نذر ايتام شده باشد به آنها تعلق نمى گيرد اما در مورد پولهايى که مردم تبرعاً مى دهند مى توانيد در مواردى که متعارف است ولو بعد از بلوغ مصرف کنيد.

----------

(صفحه354)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

No image

احکام نذر

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام خانواده

No image

طــلاق

No image

ارث

No image

حقـوق

No image

قـضـا

پر بازدیدترین ها

No image

مظالم عباد

No image

طهارات و نجاسات

No image

نماز

No image

غسل مس میت

No image

احکام اموات

Powered by TayaCMS