احکام جنابت‌‌‌‌ (آیت الله حسین نوری همدانی)

احکام جنابت‌‌‌‌ (آیت الله حسین نوری همدانی)

احکام جنابت

مسأله 346 :

به دو چيز انسان جنب مي شود : اول – جماع ، دوم – بيرون آمدن مني ، چه در خواب باشد يا بيداري ، کم باشد يا زياد با شهوت يا بي شهوت ، با اختيار باشد يا بي اختيار .

مسأله 347 :

اگر رطوبتي از انسان خارج شود و نداند مني است يا بول يا غير اينها ، چنانچه با شهوت و جستن بيرون آورده و بعد از بيرون آمدن آن ، بدن سست شده ، آن رطوبت حکم مني دارد و اگر هيچ يک از اين سه نشانه يا بعضي از اينها را نداشته باشد ،

حکم مني ندارد . ولي در زن و مريض لازم نيست آن آب ، با جستن بيرو ن آمده باشد ، بلکه اگر با شهوت بيرون آمده باشد و بدن سست شود در حکم مني است .

مسأله 348 :

اگر از مردي که مريض نيست آبي بيرون آيد که يکي از سه نشانة را که در مسأله پيش گفته شد داشته باشد و نداند نشانه هاي ديگري را داشته يا نه ، چنانکه پيش از بيرون آمدن آن آب وضو نداشته ، بايد وضو بگيرد .

مسأله 349 :

مستحب است انسان بعد از بيرون آمدن مني بول کند ، و اگر بول نکند و بعد از غسل رطوبتي از او بيرون آيد ، که نداند مني است يا رطوبت ديگر ، حکم مني دارد .

مسأله 350 :

اگر انسان جماع کند و به اندازة ختنه گاه يا بيشتر داخل شود ، در زن باشد يا در مرد ، در قُبل باشد يا در دُبُر ، بالغ باشد يا نابالغ اگر چه مني بيرون نيايد ، هر دو جنب مي شوند و در صورتي که تا کمتر از خختنه گاه داخل شده و بطوري که داخل شدن صدق مي کند ، احتياط به غسل کردن ترک نشود .

مسأله 351 :

اگر شک کند که به مقدار ختنه گاه داخل شده يا نه ، بطوري که شک در صدق داخل شدن دارد ، غسل بر او واجب نيست (مسأله352)اگر نعوذ بالله حيواني را وطي کند ، يعني با او نزديکي نمايد و مني از او بيرون آيد ، غسل تنها کافي است و اگر مني بيرون نيايد ، چنانچه پيش از وطي وضو داشته باز هم غسل تنها کافي است و اگر وضو نداشته احتياط واجب آن است که غسل کند ، وضو هم بگيرد .

مسأله 353 :

اگر مني از جاي خود حرکت کند و بيرون نيايد ، يا انسان شک کند که مني از او بيرون آمده يا نه ، غسل بر او واجب نيست .

مسأله 354 :

کسي که نمي تواند غسل کند ولي تيمم برايش ممکن است ، بعد از داخل شدن وقت نماز هم مي تواند با عيال خود نزديکي کند .

مسأله 355 :

اگر در لباس خود مني ببيند و بداند که از خود اواست و براي آن غسل نکرده ، بايد غسل کند و نمازهائي را که يقين دارد ، بعد از بيرون آمدن مني خوانده قضا کند ، ولي نمازهائي را که احتمال مي دهد ، بعد از بيرون آمدن آن مني خوانده ، لازم نيست قضا نمايد .

چيزهائي که بر جنب حرام است

مسأله 356 :

پنج چيز بر جنب حرام است :

اول : رساندن جائي از بدن به خط قرآن يا به اسم خدا و اسم پيامبران و امامان ( عليهم السلام ) بطوري که در وضو گفته شد .

دوم : رفتن در مسجد الحرام و مسجد پيغمبر ( صلي الله عليه و آله و سلم ) اگر چه از يک در داخل ، و از در ديگري خارج شود .

سوم : توقف در مساجد ديگر ، ولي اگر از يک در داخل و از در ديگري خارج شود ، يا براي برداشتن چيزي برود مانعي ندارد و احتياط واجب آن است که در حرم امامان هم توقف نکند .

چهارم : گذاشتن چيزي در مسجد .

پنجم : خواندن سوره اي که سجده واجب دارد و آن چهار سوره است : اول ، سورة سي و دوم قرآن ( الم تنزيل ) دوم ، سورة چهل و يکم ( حم سجده ) سوم ، سورة پنجاه و سوم ( و النجم ) چهارم ، سورة نود و ششم ( اقرء ) و اگر يک حرف ر ا به قصد يکي از اين چهار سوره هم بخواند حرام است .

چيزهائي که بر جنب مکروه است

مسأله 357 :

نه چيز بر جنب مکروه است :

اول و دوم : خوردن و آشاميدن ولي اگر وضو بگيرد مکروه نيست .

سوم : خواندن بيشتر از هفت آيه از سوره هائي که سجدة واجب ندارد .

چهارم : رساندن جائي از بدن به جلد و حاشيه و بين خطهاي قرآن .

پنجم : همراه داشتن قرآن .

ششم : خوابيدن ولي اگر وضو بگيرد يا به واسطة نداشتن آب ، بدل از غسل تيمم کند مکروه نيست .

هفتم : خضاب کردن به حنا و مانند آن .

هشتم : ماليدن روغن به بدن .

نهم : جماع کردن بعد از آنکه محتلم شده ، يعني در خواب مني از او بيرون آمده است .

غسل جنابت

مسأله 358 :

غسل جنابت بخودي خود مستحب است و براي خواندن نماز واجب و مانند آن واجب مي شود ، ولي براي نماز ميت و سجده شکر و سجده هاي واجب قرآن و سجده سهو ، غسل جنابت لازم نيست .

مسأله 359 :

لازم نيست در وقت غسل نيت کند که غسل واجب يا مستحب مي کنم و اگر فقط به قصد قربت يعني براي انجام فرمان خداوند عالم غسل کند کافي است .

مسأله 360 :

اگر يقين کند وقت نماز شده ونيت غسل واجب کندبعد معلوم شود که پيش از وقت غسل کرده ، غسل او صحيح است

مسأله 361 :

غسل را چه واجب باشد و چه مستحب به دو قسم مي شود انجام داد : ترتيبي و ارتماسي .

غسل ترتيبي

مسأله 362 :

در غسل ترتيبي بايد به نيت غسل ، اول سر و گردن بعد طرف راست ، بعد طرف چپ بدن را بشويد ، و اگر عمدا يا از روي فراموشي يا به واسطة نداستن مسأله به اين ترتيب عمل نکند ، غسل او باطل است .

مسأله 363 :

نصف ناف و نصف عورت را بايد با طرف راست بدن و نصف ديگر را بايد با طرف چپ بشويد ، بلکه بهتر است تمام ناف وعورت با هر دو طرف شسته شود .

مسأله 364 :

براي آنکه يقين کند هر سه قسمت يعني سر و گردن و طرف راست و طرف چپ را کاملا غسل داده ، بايد هر قسمتي را که مي شويد مقداري از قسمتهاي ديگر را هم با آن قسمت بشويد .

مسأله 365 :

اگر بعد از غسل بفهمد جائي از بدن را نشسته و نداند کجاي بدن است ، بايد دوباره غسل کند .

مسأله 366 :

اگر بعد از غسل بفهمد مقداري از بدن را نشسته ، چنانچه از طرف چپ باشد شستن همان مقدار کافي است . و اگر از طرف راست باشد بايد بعد از شستن آن مقدا ر دوباره طرف چپ را بشويد . و اگر از سر و گردن باشد بايد بعد از شستن آن مقدار ، دوباره طرف راست و بعد طرف چپ را بشويد .

مسأله 367 :

اگر پيش از تمام شدن غسل ، در شستن مقداري از طرف چپ شک کند ، شستن همان مقدار کافي است . ولي اگر بعد از اشتغال به شستن طرف چپ ، در شستن طرف راست يا مقداري از آن شک کند يا بعد از اشتغال به شستن طرف راست در شستن سر وگردن يا مقداري از آن شک نمايد ، نبايد اعتنا کند .

غسل ارتماسي

مسأله 368 :

در غسل ارتماسي اگر به نيت غسل ارتماسي به تدريج در آب فرورود تا تمام بدن زير آب رود ، غسل صحيح است و احتياط آن است که يک دفعه زير آب رود .

مسأله 369 :

در غسل ارتماسي اگر همة بدن زير آب باشد و بعد از نيت غسل ، بدن را حرکت دهد ، غسل او صحيح است .

مسأله 370 :

اگر بعد از غسل ارتماسي بفهد به مقداري از بدن آب نرسيده ، چه جاي آن را بداند يا نداند ، بايد دوباره غسل نمايد .

مسأله 371 :

اگر براي غسل ترتيبي وقت ندارد و براي ارتماسي وقت دارد ، بايد غسل ارتماسي کند .

مسأله 372 :

کسي که روزة واجب گرفته يا براي حج يا عمره احرام بسته ، نمي تواند غسل

ارتماسي کند ، ولي اگر از روي فراموشي غسل ارتماسي کند ، صحيح است .

احکام غسل کردن

مسأله 373 :

در غسل ارتماسي بايد تمام بدن پاک باشد ، ولي در غسل ترتيبي پاک بودن تمام بدن نجس باشد و هر قسمتي را پيش از غسل دادن آن قسمت آب بکشد ، کافي است .

مسأله 374 :

عرق جنب از حرام نجس نيست و کسي که از حرام جنب شده اگر با آب گرم هم غسل کند ، صحيح است .

مسأله 375 :

اگر در غسل به اندازة سر موئي از بدن نشسته بماند ، غسل باطل است ، ولي شستن جاهائي از بدن که ديده نمي شود مثل توي گوش و بيني ، واجب نيست .

مسأله 376 :

جائي را که شک دارد از ظاهر بدن است يا از باطن آن ، شستن آن لازم نيست ، ولي احتياط در شستن است .

مسأله 377 :

اگر سوراخ جاي گوشواره و مانند آن بقدري گشاد باشد که داخل ‌آن ديده شود ، بايد آن را شست و اگر ديده نشود ، شستن داخل آن لازم نيست .

مسأله 378 :

چيزي را که مانع رسيدن آب به بدن است ، بايد برطرف کند و اگر پيش از آنکه يقين کند ، برطرف شده غسل نمايد ، غسل او باطل است .

مسأله 379 :

اگر موقع غسل شک کند چيزي که مانع از رسيدن آب باشد ، در بدن او هست يا نه ، چنانچه احتمال او در نظر مردم بجا باشد بايد وارسي کند تا مطمئن شود که مانعي نيست .

مسأله 380 :

در غسل بايد موهاي کوتاهي را که جزء بدن حساب مي شود ، بشويد و بنابر احتياط شستن موهاي بلند هم لازم مي باشد .

مسأله 381 :

تمام شرط هائي که براي صحيح بودن وضو گفته شد ، مثل پاک بودن آب و غصبي نبودن آن ، در صحيح بودن غسل هم شرط است . ولي در غسل لازم نيست بدن را از بالا به پائين بشويد و نيز در غسل ترتيبي لازم نيست بعد از شستن هر قسمت فوراً قسمت ديگر را بشويد ، بلکه اگر بعد از شستن سر و گردن مقداري صبر کند و بعد طرف راست را بشويد و بعد از مدتي طرف چپ را بشويد ، اشکال ندارد . ولي کسي که نمي تواند ازبيرون آمدن بول و غائط خودداري کند ، اگر به اندازه اي که غسل و نماز بخواند

بول و غائط از او بيرون نمي آيد . چنانچه وقت تنگ باشد ، بايد هر قسمت را فورا بعد از قسمت ديگر غسل دهد و بعد از غسل هم فورا نما ز بخواند . و همچنين است حکم زن مستحاضه که بعدا گفته مي شود .

مسأله 382 :

کسي که قصد دارد پول حمامي را ندهد يا بدون اين که بداند حمامي راضي است بخواهد نسيه بگذارد ، اگر چه بعد حمامي را راضي کند ، غسل او باطل است . ولي اگر از راضي نبودن حمامي غافل باشد و قربه الي الله غسل کند ، در اين صورت غسل او صحيح است و ضامن اجره المثل براي حمامي است .

مسأله 383 :

اگر حمامي راضي باشد که پول حمام نسيه بماند ، ولي کسي که غسل مي کند قصدش اين باشد که طلب او را ندهد ، يا از مال حرام بدهد ، غسل او اشکال دارد .

مسأله 384 :

اگر بخواهد پول حرام يا پولي که خمس آن را نداده به حمامي بدهد ، غسل او باطل است .

مسأله 385 :

اگر مخرج غائط را در آب خزينه تطهير کند و پيش از غسل شک کند که چون در خزينه تطهير کرده حمامي به غسل کردن او راضي است يا نه ، غسل او باطل است ، مگر اينکه پيش از غسل حمامي را راضي کند .

مسأله 386 :

اگر شک کند که غسل کرده يا نه بايد غسل کند ، ولي اگر بعد از غسل شک کند ، که غسل او درست بوده يا نه ، لازم نيست دوباره غسل نمايد .

مسأله 387 :

اگر در بين غسل ، حدث اصغر از او سر زند مثلا بول کند ، غسل باطل نمي شود ولي بعد از غسل براي نماز وضو بگيرد .

مسأله 388 :

هر گاه به خيال اينکه به اندازة غسل و نماز وقت دارد براي نماز غسل کند اگر چه بعد از غسل بفهمد که به اندازة غسل وقت نداشته ، غسل او صحيح است .

مسأله 389 :

کسي که جنب شده اگر شده اگر شک کند غسل کرده يا نه ، نمازهائي را که خوانده است صحيح است ، ولي براي نمازهاي بعد بايد غسل کند .

مسأله 390 :

کسي که چند غسل بر او واجب است مي تواند به نيت همة آنها يک غسل بجا آورد ، يا آنها را جدا جدا انجام دهد ، ولي اگر در بين آنها غسل جنابت باشد و به قصد آن غسل کند ، غسلهاي ديگر ساقط مي شود .

مسأله 391 :

کسي که جنب است اگر بر جائي از بدن او آيه قرآن يا اسم خداوند متعال نوشته شده باشد ، حرام است دست به آن نوشته بگذارد و اگر بخواهد غسل کند بايد آب را طوري به بدن برساند که دست او به نوشته نرسد .

مسأله 392 :

کسي که غسل جنابت کرده نبايد براي نماز وضو بگيرد ، بلکه با غسلهاي ديگر واجب غير از غسل استحاضة متوسطه و همچنين با غسلهاي مستحب که در ضمن مسالة 645 تا بند 9 ذکر شده است نيز مي تواند بدون وضو نماز بخواند ، اگرچه احتياط مستحب آن است که وضو هم بگيرد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

پر بازدیدترین ها

No image

دیه جراحات وارده بر زن

No image

عاقله

No image

دیه فلج عضو

No image

جهل قاتل به حکم قصاص

Powered by TayaCMS