وقت نماز ظهر و عصر:
مسأله 737 :
اگر چوب يا چيزى مانند آن را شاخص , راست در زمين هموار فرو برند, صبح که خـورشـيـد بـيرون مى آيد, سايه آن به طرف مغرب مى افتد و هرچه آفتاب بالا مى آيد اين سايه کم مـى شـود, و در شـهـرهـاى ما در اول ظهر شرعى ((2))
به آخرين درجه کمى مى رسد وظهر که گـذشت , سايه آن به طرف مشرق برمى گردد و هرچه خورشيد رو به مغرب مى رود سايه زيادتر مـى شـود, بـنابر اين وقتى سايه به آخرين درجه کمى رسيد و دو مرتبه رو به زياد شدن گذاشت , معلوم مى شود ظهر شرعى شده است , ولى در بعضى از شهرها مثل مکه که گاهى موقع ظهر سايه به کلى از بين مى رود, بعد از آنکه سايه دوباره پيدا شد, معلوم مى شود ظهر شده است .
مسأله 738 :
در زمان غيبت امام (ع ) نماز جمعه در غير صورتى که ذکر خواهد شد اگر اقامه شود مجزى از نماز ظهر نيست .
مسأله 739 :
وقت نماز ظهر وعصر بعد از زوال تاغروب آفتاب است , ولى چنانچه نماز عصر را عمدا قـبـل از نماز ظهر بخوانند باطل است مگر اينکه از آخر وقت بيش از آوردن يک نماز مجال نباشد, که در اين فرض اگر کسى تا اين موقع نماز ظهر را نخوانده , نماز ظهر او قضا است وبايد نماز عصر را بـخـوانـد, و اگـر کـسـى پيش از اين وقت اشتباها تمام نماز عصر را پيش از نماز ظهر بخواند, نـمـازش صـحيح است , و احوط اين است که آن را نماز ظهر قرار داده و چهار رکعت ديگر به قصد مافى الذمه بجا آورد.
مسأله 740 :
اگر پيش از خواندن نماز ظهر, سهوا مشغول نماز عصر شود و در بين نماز بفهمد اشـتـباه کرده است , بايد نيت را به نماز ظهربرگرداند, يعنى نيت کند که آنچه تا حال خوانده ام و آنچه را مشغولم و آنچه بعد مى خوانم همه نماز ظهر باشد, و بعد از آنکه نماز را تمام کرد نمازعصر را بخواند.
مسأله 741 :
اگر در زمان غيبت نماز جمعه با شرائطش با امامت حاکم شرع که قدرت در دست داشته باشد يا کس ديگرى که صلاحيت براى امام جماعت دارد و از طرف حاکم شرع مزبور تعيين شده باشد اقامه شود, احتياط واجب آن است که مکلف براى اداء آن حاضر شود,و لکن حضور براى چند طائفه واجب نيست : ( 1 ) پيران که ضعف دارند.
( 2 ) زنها.
( 3 ) مسافر در محل اقامت نماز.
( 4 ) آنهائى که از محل نماز جمعه بيشتر از دو فرسخ دورند.
( 5 ) مريض .
( 6 ) عـاجـز مـثـل کـور و شـل , ولکن اگر اينها حاضر شدند,نماز جمعه شان از نماز ظهر مجزى مى باشد.
مسأله 742 :
وقت نماز جمعه از اول ظهر است تا وقتى که سايه شاخص در طرف مشرق به اندازه خـود شـاخص شود.
و نماز جمعه دو رکعت مى باشد و بهتر است که قرائت آن را به جهر بخوانند, و در هـر رکـعـت بعد از حمد قرائت سوره واجب است , و بهتر است در رکعت اول سوره جمعه و در رکعت دوم سوره منافقين را بخوانند, و نيز در هر رکعت قنوت مستحب است : در رکعت اول قبل از رکـوع و در رکعت دوم بعد ازرکوع , و دو خطبه قبل از نماز واجب است , و هر خطبه بايد شامل باشد بر حمد بر خداوند متعال و صلوات بر پيغمبر اکرم و ائمه هدى و ترغيب مردم و وصيت آنها به تـقـوى و مـواظبت بر واجبات و اجتناب از معاصى و قرائت سوره خفيفه , و کسى که بنابر احتياط بـايد به نماز جمعه حاضرشود ودر آن وقت مشغول نماز ظهر باشد که مى تواند نماز جمعه را درک کند,نماز ظهرش اشکال دارد, و درک نماز جمعه نظير درک نمازجماعت است که بيان خواهد شد.