وقت نماز ظهر و عصر
مسأله 736 :
اگر چوب يا چيزى مانند آن را - که شاخص مى گويند - راست در زمين هموار فرو برند ، صبح که خورشيد بيرون مى آيد ، سايهء آن به طرف مغرب مى افتد و هر چه آفتاب بالا مى آيد اين سايه کم مى شود و در شهرهاى ما ، در اول ظهر شرعى به آخرين درجهء کمى مى رسد ، و ظهر که گذشت سايهء آن به طرف مشرق بر مى گردد و هر چه خورشيد رو به مغرب مى رود سايه زيادتر مى شود . بنابراين وقتى سايه به آخرين درجهء کمى رسيد و دو مرتبه رو به زياد شدن گذاشت معلوم مى شود ظهر شرعى شده است ، ولى در بعضى شهرها که گاهى موقع ظهر سايه به کلى از بين مى رود ، بعد از آن که سايه دوباره پيدا شد معلوم مى شود ظهر شده است . مسأله 737 - وقت نماز ظهر و عصر ما بين زوال تا غروب آفتاب است ، ولى چنانچه نماز عصر را عمدا قبل از نماز ظهر بخواند باطل است ، مگر اين که از آخر وقت بيش از به جا آوردن يک نماز وقت نباشد که در اين فرض اگر کسى تا اين موقع نماز ظهر را نخوانده ، بايد نماز عصر را بخواند و بعد از آن نماز ظهر را قضا کند ، و اگر کسى پيش از اين وقت سهوا تمام نماز عصر را پيش از نماز ظهر بخواند نمازش صحيح است ، و احتياط واجب آن است که آن را نماز ظهر قرار داده و چهار رکعت ديگر به قصد ما في الذمه به جا آورد .
مسأله 738 :
اگر پيش از خواندن نماز ظهر سهوا مشغول نماز عصر شود ، و در بين نماز بفهمد اشتباه کرده است ، بايد نيت را به نماز ظهر برگرداند ، يعنى نيت کند که آنچه تا حال خوانده ام و آنچه را مشغولم و آنچه تا آخر نماز مى خوانم همه نماز ظهر باشد ، و بعد از آن که نماز را تمام کرد نماز عصر را بخواند .
مسأله 739 :
نماز جمعه با امام معصوم ( عليه السلام ) يا منصوب از قبل آن حضرت واجب تعيينى است ، و در زمان غيبت مکلف مخير است که نماز ظهر بخواند يا - با اجتماع شرايط - نماز جمعه بخواند ، و احوط نماز ظهر است وافضل نماز جمعه است .
مسأله 740 :
وقت نماز جمعه مضيق است ، و بنابر احتياط واجب از اول ظهر شرعى - پس از احراز آن به يقين يا اطمينان و غير اينها از امارات دخول وقت - تأخير نيندازد .