وقت نماز ظهر و عصر
مسأله 737 :
اگر چوب يا چيزى مانند آن را, بطور عمودى در زمين هموار نصب کنند صبح که خورشيد بيرون مى آيد, سايه آن بطرف مغرب مى افتد وهر چه آفتاب بالا آيد اين سايه کم مى شود و در شـهـرهاى ما در اول ظهر شرعى ((2)) به آخرين درجه کمى مى رسد وظهر که گذشت , سايه آن بـطرف مشرق بر مى گردد وهر چه خورشيد رو به مغرب مى رود سايه زيادتر مى شود.
بنابراين وقـتى سايه به آخرين درجه کمى رسيد ودو مرتبه رو به زياد شدن گذاشت , معلوم مى شود ظهر شرعى شده است ولى در بعضى شهرها مثل مکه که گاهى موقع ظهر سايه به کلى از بين مى رود, بعد از آن که سايه دوباره پيدا شد معلوم مى شود ظهر شده است .
مسأله 738 :
چـوب يـا چيز ديگرى را که براى معين کردن ظهر به زمين فرومى برند شاخص گويند.
مسأله 739 :
بنابر قول مشهور نماز ظهر و عصر هر کدام وقت مخصوص ومشترکى دارند, وقت مـخـصـوص نماز ظهر از اول ظهر است تا وقتى که از ظهر به اندازه خواندن نماز ظهر بگذرد که اگـر کـسـى سـهـوا تـمام نماز عصر را در اين وقت بخواند, نمازش باطل است واين قول موافق با احـتـيـاط اسـت .
و وقـت مخصوص نمازعصر موقعى است که به اندازه خواندن نماز عصر, وقت به مـغـرب مـانـده بـاشـد کـه اگرکسى تا اين موقع نماز ظهر را نخواند, نماز ظهراو قضا شده وبايد نـمـازعـصر را بخواندوما بين وقت مخصوص نماز ظهر ووقت مخصوص نماز عصر, وقت مشترک نـمـازظهر ونماز عصر است که اگر کسى دراين وقت اشتباها تمام نماز عصر را پيش از نمازظهر بخواند, نمازش صحيح است وبايد نماز ظهر را بعد از آن بجا آورد.
مسأله 740 :
اگر پيش از خواندن نماز ظهر, سهوا مشغول نماز عصر شود و در بين نماز بفهمد اشتباه کرده است , چنانچه در وقت مشترک باشد, بايد نيت را به نمازظهر برگرداند - يعنى : نيت کند که آنچه تا حال خوانده ام وآنچه را مشغولم وآنچه بعد مى خوانم همه نماز ظهر باشد - وبعد از آن کـه نـماز را تمام کرد, نماز عصر رابخواند و اگر در وقت مخصوص به ظهر باشد, بنابر احتياط نيت را به نماز ظهربرگرداند و نماز را تمام کند, بعد هر دو نماز را به ترتيب بجا آورد.
مسأله 741 :
در زمان حضور امام (ع ) واجب است انسان در روز جمعه بجاى نماز ظهر دو رکعت نـمـاز جمعه بخواند, ولى در زمان غيبت اگر کسى نماز جمعه بخواند, احتياط واجب آن است که نماز ظهر را هم بخواند.
مسأله 742 :
وقت نماز جمعه از اول ظهر است , تا مقدارى که مکلف بتواند نمازجمعه را با شراي ط آن - تحصيل طهارت از حدث وخبث و حضور در اجتماع - بجاآورد.