محرمیّت‌

محرمیّت‌

محرميّت‌

سوال 91 :

- پسرى با دخترى ازدواج مى‌کند، و قبل از تصرّف و دخول از دنيا مى‌رود، آيا محرميّت پدر آن پسر که زنده است باقى است يا تمام مى‌شود؟

جواب:

- محرميّت باقى است.

سوال 92 :

- در ازدواج دختر- اعم از دائم يا موقّت- مادر دختر به داماد محرم مى‌شود، هر چند آميزش حاصل نشده باشد، آيا همين دختر به پدر شوهرش در صورت عدم آميزش و جدائى از شوهر، محرم است؟

جواب:

- محرم است.

استفتاءات، ج‌3، ص: 116

سوال 93 :

- زن پدر به پسر شوهرش که از زن قبلى است محرم است، ولى آيا مادر زن پدر نيز به اين پسر محرم است؟

جواب:

- محرم نيست.

سوال 94 :

- عروسى که شوهرش شهيد شده تا چه مدّت به پدر شوهرش محرم است؟

اين مسأله بعد از ازدواج وى چه صورتى دارد؟

جواب:

- پدر شوهر با عروس هميشه محرم است.

سوال 95 :

- آقائى با خانمى ازدواج مى‌کند و از او صاحب دخترى مى‌شود، بعد از مدّتى خانمش فوت مى‌کند و اين آقا با خواهر خانم خود يعنى خاله دخترش ازدواج مى‌کند، از اين هم صاحب فرزند پسرى مى‌گردد، البتّه در اين مدّت دختر أوّلش نيز ازدواج کرده و يک دختر دارد، اکنون اين پسر مى‌خواهد با آن دختر که نوه آن آقا مى‌شود ازدواج کند، آيا اين عمل درست است يا نه؟

جواب:

- محرم يکديگر هستند و نمى‌توانند با هم ازدواج کنند.

سوال 96 :

- شخصى با خانمى ازدواج مى‌کند و از آن خانم صاحب دخترى مى‌شود، بعدا همسرش فوت مى‌کند و خواهر همسرش را به همسرى مى‌گيرد و از اين همسرش نيز صاحب پسرى مى‌شود، حال دختر همسر أوّلش عروسى کرده و صاحب دخترى شده است، اين پسر مى‌خواهد با آن دختر ازدواج کند آيا از نظر شرعى درست است يا نه؟

جواب:

- در فرض مذکور پسر، دائى دختر است و با هم محرم هستند و نمى‌توانند با هم ازدواج کنند.

استفتاءات، ج‌3، ص: 117

سوال 97 :

- در خويشاوندى ما مردى هست که همسرش چندين سال پيش فوت نموده و از آن مرحومه چهار دختر بجا مانده است، آن مرد پس از فوت همسر أوّلش زن ديگرى اختيار نموده، حالا قصد دارد يکى از دخترهاى همسر أوّلش را به عقد برادر زن جديدش در بياورد، آيا او شرعا مى‌تواند چنين کارى را انجام دهد، و آيا اين ازدواج صحيح است؟

جواب:

- ازدواج در مورد سوال إشکال ندارد.

سوال 98 :

- از عموى اينجانب يک همسر و دو بچّه کوچک باقى مانده و از من تقاضاى ازدواج با همسر ايشان شده است، و چون من سرباز هستم و چيزى از نظر مالى ندارم، اگر بخواهم با همسر عمويم ازدواج کنم ناگزير بايد از منزل و أثاثيّه منزل و غيره که متعلّق به بچّه‌هاى يتيم است استفاده نمايم؛ آيا اين کار از نظر شرعى چه صورتى دارد؟

جواب:

- ازدواج با همسر عموى متوفّى إشکال ندارد، ولى ولايت بر صغار و بر أموال صغار با قيّم شرعى صغار است، و تصرّف در أموال صغار بايد با مراعات غبطه و مصلحت باشد و بدون آن جائز نيست.

سوال 99 :

- دختر پسر زن انسان و همسر پسر زن انسان، محرم است يا خير؟

جواب:

- دختر پسر زن محرم است* ولى زن پسر زن محرم نيست.

استفتاءات، ج‌3، ص: 118

سوال 100 :

- زنى دخترى دارد، مردى اين زن را به عقد ازدواج خود در مى‌آورد، و پس از مدّتى زن را يا طلاق مى‌دهد و يا آن که زن از دنيا مى‌رود، در اين موقع مرد دختر آن زن را که از شوهر قبل بوده است به عقد خود در مى‌آورد، آيا چنين عقدى صحيح است؟

جواب:

- اگر دخول به مادر شده جائز نيست دختر او را عقد کند، و ازدواج با دختر او باطل است.

سوال 101 :

- در کتاب رساله نوين جلد سوّم (چاپ أوّل) صفحه 83 آمده است که "شوهر خواهر و خواهر زن از محارم سببى هستند"، لطفا بفرمائيد آيا خواهر زن و يا شوهر خواهر محرمند؟

جواب:

- خواهر زن و شوهر خواهر محرم نيستند و بايد حجاب واجب اسلامى در اين دو مورد نيز مانند سائر موارد مواجهه با نامحرم، مراعات شود.

سوال 102 :

- آيا عروس من به پدر خانمم محرم مى‌شود يا خير؟

جواب:

- اگر خانم شما مادر داماد است پدر خانم شما با عروس شما محرم هستند.

سوال 103 :

- دخترم را شوهر داده‌ام به مردى که پسر دائى شوهرم مى‌باشد، و دختر ده ساله ديگرى نيز دارم، بفرمائيد آيا راهى وجود دارد که اين دختر هم به‌

استفتاءات، ج‌3، ص: 119

پسر دائى شوهرم محرم شود؟

جواب:

- اگر دختر از شوهر فعلى شما نيست با شرائط معتبره مى‌تواند به عقد دائى شوهر شما در آيد، و محرم پسر دائى شوهر شما مى‌شود.

سوال 104 :

- بنده همسرى اختيار کرده‌ام که زن پدر دارد. اين زن پدر، مادرى مسنّ و يک دختر شانزده ساله دارد، و من فراموش کردم که قبل از عقد کردن همسرم با آن دختر صيغه بخوانم که مادرش به من محرم شود، اکنون آيا راهى وجود دارد که زن پدر همسرم به من محرم شود؟

جواب:

- مى‌توانيد با عقد کردن مادر او با زن پدر همسر محرم شويد، و تا وقتى عقد باقى است يا او محرم هستيد، مگر اين که دخول با مادر او محقّق شود که در اين صورت بعد از مدّت عقد هم محرميّت باقى است.

سوال 105 :

- مردى با زن بيوه‌اى ازدواج کرده و اين زن بيوه دختر بزرگى دارد، آيا در زمانى که زن همسر آن مرد است پسر آن مرد مى‌تواند با دختر آن زن ازدواج کند.

جواب:

- مانع ندارد.

سوال 106 :

- آيا نوه خواهر به برادر محرم است يا خير؛ يعنى اينکه دختر دختر خواهر به برادر محرم است؟

جواب:

- محرم هستند.

استفتاءات، ج‌3، ص: 120

سوال 107 :

- وقتى پدر بزرگ مادرى من فوت کرد، مادر بزرگم با عمويم ازدواج کرد، حاصل اين ازدواج پسرش بود که آن پسر هم دائى (ناتنى) من محسوب مى‌شود و هم پسر عمويم، آيا او بر من محرم است؟

جواب:

- محرم است.

سوال 108 :

- آيا بعد از طلاق دادن زن- موقّت يا دائم- باز هم مادر زن به داماد محرم است؟

جواب:

- ازدواج موقّت طلاق ندارد و مادر زن با داماد محرم است، حتّى بعد از جدائى.

سوال 109 :

- وقتى که من کودکى بسيار خردسال بودم مادرم از پدرم جدا شد و پدرم همسر ديگرى گرفت، من از کوچکى در خانواده نامادرى پرورش يافتم، اکنون که بزرگ شده‌ام متوجّه شده‌ام که مادر اصلى من کيست، ولى هيچ کس نمى‌داند که من به اين موضوع پى برده‌ام، شوهرم مى‌گويد إمکان دارد دائى‌هاى ناتنى تو به تو نامحرم باشند، و من از کوچکى در آغوش آنان بزرگ شده و حتّى آنان را بيشتر از دائى‌هاى اصلى خودم دوست دارم آيا بايد در مقابل آنان حجاب خود را حفظ کنم و آنان به من نامحرمند؟

جواب:

- محرم نيستند.

سوال 110 :

- حدود هفت سال پيش خواهرم با مردى که قبلا همسر داشته (و از آن همسرش داراى دخترى بوده) ازدواج کرده و حال داراى چهار فرزند است، دخترى که شوهر خواهر من از همسر قبلى‌اش داشته به سنّ ازدواج رسيده است.

استفتاءات، ج‌3، ص: 121

با توجّه به اينکه تاکنون اين دختر با مادربزرگش بوده و بعضى اوقات به ديدن پدر و زن پدرش مى‌آمده اگر من خواسته باشم با اين دختر ازدواج نمايم آيا مى‌توانم يا نه؟

جواب:

- مى‌توانيد با آن دختر ازدواج نمائيد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام مهریّه‌

No image

مهر السنّة

No image

جهیزیّه‌

No image

شیربها

پر بازدیدترین ها

No image

صیغه عقد ازدواج‌

No image

شیربها

Powered by TayaCMS