عیب در زوجین‌

عیب در زوجین‌

عيب در زوجين‌

سوال 17 :

- اگر مردى داراى عيبى باشد، شرعا بايد هنگام ازدواج و عقد آن را به زن إعلام دارد يا نه؟

جواب:

- إعلام لازم نيست.

سوال 18 :

- شخصى سفيه (که گاهگاهى هم حالت جنون پيدا مى‌کند) با زنى ازدواج کرده و زن در خانه آن مرد زندگى کرده و دو فرزند از او پيدا کرده است، اکنون دوازده سال است که آن زن از خانه او بيرون رفته و به هيچ عنوان راضى نمى‌شود به خانه او برگردد و زندگى کند و مدّعى طلاق است. آيا إجازه مى‌فرمائيد زن را طلاق دهند؟ و تکليف مهريّه زن از چه قرار است؟ لازم به تذکّر است که مرد نامبرده قبل از ازدواج هم همين حالت را داشته است.

جواب:

- اگر زن عيب مرد را مى‌دانسته و با اين حال إقدام به ازدواج کرده تا مرد به اختيار او را طلاق ندهد زوجيّت باقى است و در هر حال مهريّه خود را حقّ دارد.

سوال 19 :

- آيا تشخيص جنون عارض بر يکى از زوجين بر عهده پزشک و متخصّص بوده يا با تشخيص حاکم شرعى است، و در صورتى که نظر طبيب متخصّص مبنىّ بر جنون إعلام گردد آيا حاکم شرع مى‌تواند آن را ردّ نمايد؟

جواب:

- در موارد اختلاف، ميزان ثبوت به طريق شرعى است.

استفتاءات، ج‌3، ص: 85

سوال 20 :

- دخترى بودم که ازدواج نمودم، بعد از ازدواج معلوم شد که من به علّت بيمارى نمى‌توانم عمل زناشوئى انجام دهم، شوهرم بعد از چهار سال فوت کرد، بعد از ايشان تصميم به ازدواج گرفتم، أمّا پزشکان مى‌گويند که بايد عمل جرّاحى انجام دهم ولى بچّه‌دار نخواهم شد. آيا شرعا عمل جرّاحى إشکال دارد؟

جواب:

- اگر ضرورت دارد إشکال ندارد.

سوال 21 :

- حقير چند سال پيش دخترى را به همسرى خود اختيار نمودم، بعدا ديدم شکمش جرّاحى شده است، از او سوال نمودم چه شده؟ گفت کليه‌ام را جرّاحى کرده‌ام، بعدا فهميدم سر من کلاه گذاشته؛ زيرا او را جرّاحى رحم کرده بودند و عقيم بود، اکنون مدّت نه ماه است که خانه مرا ترک کرده و هيچ اعتنائى به من نمى‌کند، و من مهريّه او را به اقساط مى‌دهم، حال از إمام امت مى‌خواهم آيا اين زن تمام مهريّه را حقّ دارد يا خير؟ و نفقه او در شرع مقدّس إسلام چه حکمى دارد؟ و اگر او را طلاق دهم حقّ نفقه او در حال عدّه چگونه است؟

جواب:

- بايد مهريّه او را بپردازيد، و اگر از شما تمکين ندارد نفقه واجب نيست، و اختيار طلاق با شما است.

سوال 22 :

- اگر مردى با دخترى به عنوان اينکه او سالم است ازدواج نمود، بعد معلوم شد بر طبق گواهى پزشکى قانونى آن زن از نظر عقلى و فکرى عقب مانده بوده حتّى قادر به إداره امور شخصى خود نيست. آيا چنين عيبى باعث فسخ عقد نکاح مى‌باشد يا خير؟ و أولياء دختر ملزم به پرداخت خسارات ناشى از مخارج عقد و عروسى مى‌باشند يا خير؟

استفتاءات، ج‌3، ص: 86

استفتاءات ج‌3 93 صيغه عقد ازدواج ..... ص : 93

جواب:

: اگر عقب ماندگى عقلى و فکرى در حدّ ديوانگى نباشد و در ضمن عقد ازدواج سلامت از جهت ذکر شده شرط نشده حقّ فسخ ثابت نيست. مگر آنکه صحّت بنحو اشتراط يا توصيف در عقد ذکر شده يا عقد مبنىّ بر آن واقع [شده‌] باشد به طورى که تدليس صدق کند، و تدليس سبب شده باشد که شوهر گول بخورد.

سوال 23 :

- مردى با دخترى ازدواج کرده است، اين مرد شصت درصد نابينا بوده و آن را توسّط عينک پنهان کرده است؛ حالا که دختر فهميده آيا مى‌تواند عقد را به هم بزند؟ و اگر مى‌تواند به هم بزند نصف مهر را مى‌تواند بگيرد يا نمى‌تواند؟

جواب:

- در مورد سوال نمى‌تواند عقد را فسخ کند.

سوال 24 :

- دخترى را به پسرى طورى نشان مى‌دهند که صورت دختر خوب ديده نشود، سپس پسر از واسطه مى‌پرسد که آيا دختر عيب و نقصى دارد يا نه؟

واسطه مى‌گويد که نه تنها عيب و نقص ندارد بلکه خيلى هم زيباست! (و سر به زيرى دختر از خجالت است) ولى بعد از عقد، پسر متوجّه مى‌شود که چشمهاى دختر چپ است! ضمنا پسر از أوّل به واسطه گفته بوده که: "من دختر متديّن و با حجاب مى‌خواهم" ولى بعدا معلوم شده که دختر فاقد اين شرائط است؛ آيا عقد صحيح است؟ و در صورت طلاق آيا به دختر چيزى تعلّق مى‌گيرد؟ به فرض اين که در موقع ديدن، پسر و دختر صيغه محرميّت خوانده باشند چه حکمى‌

استفتاءات، ج‌3، ص: 87

دارد؟

جواب:

- عقد ازدواج صحيح است، ولى اگر وصف کمال يا عدم نقص در ضمن عقد شرط شده، يا عقد مبنىّ بر آن واقع شده، در صورت تخلّف شوهر حقّ فسخ دارد، و در غير اين صورت حقّ فسخ ثابت نيست، و در فسخ قبل از دخول مهر ساقط است. و بعد از دخول تمام مهر ثابت است. و در طلاق قبل از دخول نصف مهر و بعد از دخول تمام مهر ثابت است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام مهریّه‌

No image

مهر السنّة

No image

جهیزیّه‌

No image

شیربها

پر بازدیدترین ها

No image

صیغه عقد ازدواج‌

No image

شیربها

Powered by TayaCMS