جهيزيّه
سوال 33 :
- لطفا به مسائل زير پاسخ فرمائيد:
1- آيا شرعا صحيح است وقتى پسرى براى خواستگارى دخترى مىرود ولىّ دختر أوّل به اندازه جهيزيّهاى که مىخواهد به دخترش بدهد (و حتّى بيشتر از آن) از داماد پول بگيرد، و اگر چنانچه جريان طلاق رجعى پيش بيايد زن بتواند ادّعاء جهيزيّه نمايد؟ و اگر پدر دختر (به طورى که در روستا مرسوم است) گاو يا گوسفندى به دخترش بدهد، زن بتواند همان گاو و گوسفند را با منافع و نتاج آن مطالبه کند؟
2- اگر چنانچه مرد در بين عدّه شرعى بخواهد رجوع کند و زن ادّعاء مهريّهاى بيشتر از مهريّه أوّل را بکند و مرد هم به هيچ عنوان قدرت و توانائى بيشتر کردن مهريّه را نداشته باشد حکمش چگونه است؟
جواب:
- جهيزيّه اگر به دختر تمليک شده به او اختصاص دارد، و نماءات و نتاج هم تابع عين است و ملک دختر مىشود، و در صورت طلاق اگر در بين عدّه رجعيّه مرد رجوع کند زن حقّ مطالبه مهر جديد ندارد، و اگر بعد از عدّه بخواهند عقد جديد کنند اختيار تعيين مهر جديد با خود زن و شوهر است.
سوال 34 :
- پسرى با دخترى ازدواج نموده و صد هزار تومان مهريّه به دختر داد، و دختر جهيزيّهاى به خانه پسر آورد، بعد از چندى پسر از دنيا رفت و
استفتاءات، ج3، ص: 190
استفتاءات ج3 197 أحکام نفقه ..... ص : 197
دختر کليّه مهريّه را گرفت. آيا دختر حقّ دارد جهيزيّه را از خانه پسر ببرد؟
جواب:
- جهيزيّهاى که دختر با خود آورده ملک خود او است و مىتواند با خود ببرد، مگر آن که تمليک به ديگرى نموده باشد.
سوال 35 :
- وقتى زن جهيزيّه را به خانه مىبرد از شوهر در کاغذى امضاء مىگيرند که تحويل شوهر داده شده است، آيا اين امضاء حقّ ملکيّت براى شوهر ايجاد مىکند يا خير؟ و نيز عوض استهلاک اين أموال را چه کسى بايد بپردازد؟
جواب:
- مجرّد امضاء موجب ملکيّت نمىشود. و اگر إجازه در تصرّف بوده استهلاک را کسى ضامن نيست.
سوال 36 :
- جهيزيّه در حال حاضر با توجّه به شرائط انقلاب چگونه بايد باشد؟
جواب:
- رعايت اقتصاد* مطلوب است.
سوال 37 :
- اگر نو عروسى فوت کند بايد جهيزيّه او را چه کنند؟ آيا مىشود آنها را فروخت و با پول آن (ان شاء اللّه با نابودى صدّام) به کربلا و يا مکّه رفت؟
جواب:
- هر چه که تا زمان حيات ملک او بوده جزء ترکه او محسوب مىشود و به ورثه مىرسد و اختيار با وارث است.