صیغه محرمیّت‌

صیغه محرمیّت‌

صيغه محرميّت‌

سوال 73 :

- اينجانب مى‌خواهم با دختر خاله‌ام ازدواج کنم، ولى مسأله‌اى مانع ازدواج من و او شده، و آن اينکه هنگامى که او دختر بچّه‌اى بيش نبوده به وسيله پدر بزرگم- که هم اکنون فوت کرده- صيغه پدرم شده و بلافاصله همان موقع صيغه را پس مى‌خوانند (اين عمل گويا به خاطر اين بوده که خاله‌ام که‌

استفتاءات، ج‌3، ص: 108

ستفتاءات ج‌3 115 س 89 ..... ص : 114

مادر او مى‌شود و با پدرم در يک منزل زندگى مى‌کرده‌اند به پدرم محرم شود) حال مى‌گويند اين صيغه جارى شده مانع ازدواج من و او است. تکليف ما چيست؟

جواب:

- در فرض مذکور محرميّت حاصل است، و نمى‌توانيد با هم ازدواج کنيد.

سوال 74 :

- از مسأله صيغه محرميّت که فعلا رواج دارد بعضى از زنها استفاده نموده و با داشتن شوهر، براى محرم شدن، دختر کوچک خود را به مرد جوانى صيغه مى‌کنند و خودشان را (که زنان جوانى هستند) با يک مرد جوان ديگر محرم مى‌کنند، و کاملا با روى باز رو به روى آن آقا مى‌نشينند، آيا اين عمل شرعى است يا نه؟

جواب:

- اگر متصدّى عقد، پدر يا جد پدرى صغيره باشد و با شرائط، عقد شود محرميّت مى‌آورد.

سوال 75 :

- با صيغه موقّت (چند ساعته يا چند روزه) با دخترى دو ساله، آيا محرميتى با مادر آن دختر، حاصل مى‌شود که نتوان با آن مادر ازدواج کرد؟

جواب:

- اگر با شرائط، عقد شده با مادر معقوده محرميّت حاصل مى‌شود، هر چند مدّت کم باشد.

سوال 76 :

- دو مرد با دو خواهر ازدواج کرده‌اند، يکى از آنها دختر ديگرى را که طفل نا بالغ بوده با إذن پدر دختر و همسر خود (خاله دختر) به صورتى که‌

استفتاءات، ج‌3، ص: 109

ذيلا عرض مى‌شود به مدّت ده سال براى خود صيغه موقّت مى‌خواند (اين أمر صرفا به خاطر محرميّت بين مادر دختر و آن مرد بوده است) ولى همسر آن مرد (خاله دختر) از مدّت صيغه اطّلاع نداشته، و فکر کرده است که صيغه محرميّت يک يا دو ساعته جارى شده، و اگر مى‌دانسته که اين صيغه براى مدّت ده سال است با آن مخالفت مى‌کرده؛ حال که دختر بيست ساله است و تاکنون به جز مجرى صيغه يعنى خود آن مرد و پدر طفل از مدّت صيغه کسى خبر نداشته است، آيا اين صيغه از لحاظ شرعى صحيح است يا خير؟

جواب:

- در فرض سوال صيغه صحيح است، و در صورت إذن ولىّ مدّت معيّنى را، عقد در غير آن فضولى است.

سوال 77 :

- شوهر يکى از دو خواهر دختر ديگرى را با إجازه پدر دختر و همسرش که خاله دختر است (در سنّ دو سالگى، براى محرم شدن خواهر همسرش، به مدّت دو سال) متعه مى‌نمايد (هدف متعه تمتّع از آن دختر بوده ولى هيچ گونه تمتّعى برده نشده) پس از گذشتن زمان متعه، آيا پسر مرد متمتّع مى‌تواند با اين دختر که حالا بيست ساله است ازدواج نمايد يا نامادرى پسر محسوب مى‌شود؟

جواب:

- نمى‌توانند با هم ازدواج کنند.

سوال 78 :

- پسرى مسؤول کتابخانه برادران و دخترى مسؤول کتابخانه دختران است و کارشان با هم است، مى‌خواهند مانند خواهران و برادران تنى رابطه برقرار کنند و محرم شوند و در مورد کارها صحبت و مشورت نمايند و

استفتاءات، ج‌3، ص: 110

گناهى هم نداشته باشد، چون اينان داراى برادر و خواهر تنى که آشنا با کار باشد نيستند لذا احتياج به رابطه دارند. پدر و مادرشان هم راضى به چنين کارى هستند، آيا مى‌توانند اين رابطه را برقرار کنند و خواهر و برادر شوند يا نه؟

جواب:

- بدون ازدواج با يکديگر محرم نمى‌شويد.

سوال 79 :

- برادر اينجانب چند سال پيش همسرى اختيار نمود که فقط داراى يک خواهر مى‌باشد. پس از چندى (به دليل رفت و آمد برادرم به منزل خانواده و همسر و وجود خواهر زن در منزل) پدرم براى محرميّت برادرم با خواهر زنش خواهر زن برادرم را به مدّت يک ساعت صيغه شرعى خودش کرده و طلاق داده است. حالا اينجانب قصد ازدواج با خواهر زن برادرم را دارم. متمنّى است بفرمائيد آيا إمکان ازدواج با ايشان مى‌باشد يا خير؟

جواب:

- در فرض مسأله ازدواج شما با او صحيح نيست.

سوال 80 :

- خانمى دخترش را در سنّ 3 سالگى صيغه موقّت پدر من کرده تا اينکه خودش به پدرم محرم شود. بديهى است بعد از صيغه، برادر من نيز به آن دختر محرم مى‌شود. با توجّه به اين که دختر سنّش کم بوده و قادر به فکر کردن هم نبوده پس وليّ او پدرش مى‌باشد و پدر او با چنين چيزى مخالف است و راضى به اين صيغه نيست، آيا صيغه باطل است يا نه؟ و برادر من مى‌تواند با اين دختر ازدواج کند؟

جواب:

- در فرض سوال اگر پدر دختر به عقد راضى نبوده و بعدا هم إجازه نکرده عقد باطل است.

استفتاءات، ج‌3، ص: 111

سوال 81 :

- اينجانب با استفاده از مسأله 2429 دخترم را در سنّ چهار ماهگى به عقد شوهر خواهر همسرم در آوردم، و به عنوان مهريّه صد ريال گرفتم (البتّه خاله دخترم- آن طور که خودشان مى‌گويند- قلبا با اين کار مخالف بوده و فقط به طور زبانى از او إجازه گرفته شده) حالا که دختر من به سنّ پانزده سالگى و پسر آن مرد (پسر خاله‌اش) به سنّ بيست سالگى رسيده است، بعضى مى‌گويند: "چون دختر در آن موقع به سنّ تميز نرسيده بوده و از اين صيغه هم نفعى عائد او نگشته عقد آن موقع باطل بوده، و اين دختر و پسر مى‌توانند با يکديگر ازدواج کنند"، لطفا ما را در اين مسأله راهنمائى کنيد؟

جواب:

- تا محرز نباشد که عقد مزبور در آن موقع که واقع شد به مصلحت طفل نبوده بلکه براى او مفسده داشته، و يا آن که خاله دختر إجازه نداده، عقد مزبور محکوم به صحّت است و ازدواج دختر و پسر در فرض سوال صحيح نيست.

سوال 82 :

- در جلد سوّم رساله نوين (چاپ 1361)، صفحه 82 چنين نوشته شده: "اينکه معمول شده براى محرم شدن با زنى دختر کوچولويش را براى يکى دو ساعت عقد موقّت مى‌کنند، خالى از إشکال نيست به جهت اينکه در صحّت چنين عقدى إشکال است"، با توجّه به آنچه نقل کردم آيا من مى‌توانم با دختر خاله خود که در پنج سالگى براى محرميّت به عقد موقّت- يک ساعته- پدرم در آمده ازدواج کنم؟

جواب:

- نمى‌توانيد با او ازدواج کنيد، و آنچه از رساله ذکر شده نقل کرديد صحيح نيست.

استفتاءات، ج‌3، ص: 112

سوال 83 :

- صحبت، شوخى و خنديدن با مردى که با او صيغه محرميّت خوانده‌اند در صورتى که شوهر زن راضى نباشد چه صورت دارد؟

جواب:

- رضايت شوهر در اين جهت اعتبار ندارد، ولى زن بايد مراعات وظيفه شرعى خود را بکند.

سوال 84 :

- من دختر خاله‌اى دارم که مائل به ازدواج با ايشان هستم ولى مى‌گويند إمکان ندارد، شرح حال بدين قرار است:

والدين دختر خاله‌ام در طفوليّت او مستأجر بوده‌اند، پدرش و صاحبخانه با توافق يکديگر هر کدام دختر ديگرى را براى محرميّت صيغه مى‌نمايند؛ بعد از آن چون با پدر و مادر من در يک خانه بوده‌اند باز پدر دختر چنين کارى مى‌کند (يعنى در سنّ دو سالگى دختر خاله و خواهر مرا به ترتيب براى پدرم و خودش صيغه مى‌نمايند و همان زمان صيغه را پس مى‌خوانند) بدون اينکه خودشان راجع به مسأله آگاهى داشته باشند، و يا همسرانشان را آگاه نمايند (چون فکر مى‌کردند که فقط صيغه محرميّت است، و نمى‌دانستند که اين عمل باعث مى‌شود که هيچ کدام از افراد خانواده ما نتوانند با هم ازدواج نمايند) همچنين در سنّ هشت الى نه سالگى باز ايشان را براى فرد ديگرى صيغه نموده و صيغه را پس خوانده‌اند، اکنون پدر دختر فوت نموده و مادر من هم حالا که نسبت به مسأله آگاهى يافته مى‌گويد: "من نمى‌دانستم چنين جريانى پيش مى‌آيد" و إظهار نارضايتى مى‌کند. حالا بفرمائيد آيا من مى‌توانم با دختر خاله‌ام ازدواج کنم؟

جواب:

- در فرض مرقوم دختر خاله مورد نظر نامادرى شما حساب مى‌شود، و بر شما محرم است، و ازدواج شما با او حرام است.

استفتاءات، ج‌3، ص: 113

سوال 85 :

- در توضيح المسائل مسأله 2429 فرموده‌ايد: "پدر و جدّ پدرى مى‌توانند براى محرم شدن يک ساعت يا دو ساعت زنى را به عقد پسر نابالغ خود در آورند، و نيز مى‌توانند دختر نابالغ خود را براى محرم شدن به عقد کسى در آورند، ولى بايد آن عقد براى دختر مفسده نداشته باشد" فعلا نظرتان همين است يا تغيير کرده است؟

جواب:

- فتوى تغيير نکرده است، و در صحّت عقد براى صغير يا عقد صغيره از طرف پدر يا جدّ پدرى عدم مفسده کفايت مى‌کند، اگر چه احوط رعايت مصلحت است.

سوال 86 :

- اگر دو خواهر دختران يکديگر را به عقد غير دائم شوهران خود (صيغه چند ساعتى) در آورند، آيا پسران آنان در آينده مى‌توانند با دختران خاله خويش ازدواج نمايند؟ يا به طور کلى دختر خاله با پسر خاله در اين صورت محرم يکديگر هستند؟

جواب:

- در فرض مسأله هيچ يک از پسر خاله‌ها نمى‌توانند با دختر خاله‌اى که به عقد پدرشان در آمده ازدواج کنند، ولى ازدواج با خواهران او مانع ندارد.

سوال 87 :

- راههاى محرم شدن دخترى يا پسرى را که به عنوان فرزند قبول مى‌کنند، بيان فرمائيد. اگر مثلا بين پسر خوانده و مادر خوانده يا بين دختر خوانده و پدر خوانده صيغه محرميّت جارى شود آيا به نزديکان درجه أوّل نيز چه سببى و چه نسبى محرم مى‌شود يا بايد بين تک تک آنان صيغه محرميّت خوانده شود؟

استفتاءات، ج‌3، ص: 114

جواب:

: صيغه محرميّت، صيغه ازدواج موقّت است و مادر خوانده اگر شوهر دارد نمى‌تواند با آن پسر صيغه مذکور را بخواند، و در هر صورت تا پسر و دختر ذکر شده بالغ و رشيد نشده‌اند بدون إذن ولىّ شرعى آنها عقد صحيح نيست.

سوال 88 :

- مدّتى است که تصميم گرفته‌ام با دختر خاله‌ام ازدواج کنم؛ ولى پدر بزرگ من هنگامى که دختر خاله‌ام بچّه بوده او را صيغه کرده تا با مادر بچّه (که خاله‌ام باشد) محرم شود، و پس از چند ساعت صيغه را فسخ نموده است.

کسانى که شاهد قضيّه بوده‌اند- بجز يک نفر- مى‌گويند: "ما نمى‌دانيم کدام دختر خاله‌ات به صيغه پدر بزرگت در آمده" با اين حال آيا من مى‌توانم با دختر خاله‌ام ازدواج کنم؟

جواب:

- اگر معلوم است که با کداميک از دختر خاله عقد براى محرميّت خوانده شده با همان دختر خاله محرم هستيد و نمى‌توانيد با او ازدواج کنيد، و اگر معلوم نيست که عقد با کداميک بوده با هيچ کدام از آنها نمى‌توانيد ازدواج کنيد، ولى با هيچ کدام محرم نيستيد.

سوال 89 :

- دخترى پدر و مادرش فوت کرده‌اند، و مى‌خواهد با خواهر و شوهر خواهرش زندگى کند، براى اينکه به شوهر خواهرش مادام العمر محرم‌

استفتاءات، ج‌3، ص: 115

ي

ستفتاءات ج‌3 122 س 115 ..... ص : 122

شود آيا مى‌تواند به مدّت نيم ساعت يا يک ساعت صيغه پدر شوهر خواهرش شود (صيغه فقط براى محرم شدن) يا خير؟ سنّ دختر در حدود ده سال مى‌باشد.

جواب:

- مانع ندارد، ولى اگر جدّ پدرى دارد بايد با إجازه او باشد، و اگر ندارد خود او بايد رشيده باشد، و بايد زوجيّت را جدّا قصد کنند و لو براى اين مقصد.

سوال 90 :

- آيا مى‌توانم دختر خودم را که حدود دو سال دارد به صيغه موقّت کسى که با من نامحرم است در بياورم تا با من محرم شود؟ اگر مى‌شود، بچّه آن مرد نسبت به دخترم چه حالتى را دارا مى‌باشد؟

جواب:

- مادر اختيار به عقد در آوردن بچّه خود را با ديگرى ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام مهریّه‌

No image

مهر السنّة

No image

جهیزیّه‌

No image

شیربها

پر بازدیدترین ها

No image

صیغه عقد ازدواج‌

No image

شیربها

Powered by TayaCMS