احکام غسل کردن
مسأله 378 :
در غسل ارتماسى بايد تمام بدن پاک باشد ولى در غسل ترتيبى پاک بودن تمام بدن لازم نـيـسـت واگر تمام بدن نجس باشد و هر قسمتى را پيش از غسل دادن آن قسمت آب بکشد کافى است .
مسأله 379 :
گذشت که عرق جنب از حرام نجس نيست , بنابراين اگر با آب گرم غسل کند, غسل او صحيح است و احتياط مستحب آن است که با آب سرد غسل کند .
مسأله 380 :
اگر در غسل به اندازه سر مويى از بدن نشسته بماند, غسل باطل است ولى شستن جاهايى از بدن که ديده نمى شود, مثل داخل گوش و بينى واجب نيست .
مسأله 381 :
جايى را که شک دارد از ظاهر بدن است يا از باطن آن , بنابراحتياط واجب بايد بشويد.
مسأله 382 :
اگر سوراخ جاى گوشواره و مانند آن به قدرى گشاد باشد که داخل آن ديده شود, بايد آن را شست واگر ديده نشود, شستن داخل آن لازم نيست .
مسأله 383 :
چيزى را که مانع رسيدن آب به بدن است , بايد بر طرف کند و اگرپيش از آن که يقين کند, بر طرف شده غسل نمايد, غسل او باطل است .
مسأله 384 :
اگر موقع غسل شک کند, چيزى که مانع از رسيدن آب باشد در بدن او هست يا نه , بايد وارسى کند تا مطمئن شود که مانعى نيست .
مسأله 385 :
در غسل بايد, موهاى کوتاهى را که جز بدن حساب مى شود, بشويدو شستن موهاى بـلـنـد واجب نيست , بلکه اگر آب را طورى به پوست برساند که آنهاتر نشوند, غسل صحيح است ولـى اگـر رسـاندن آب به پوست , بدون شستن آنهاممکن نباشد بايد آنها را بشويد که آب به بدن برسد.
مسأله 386 :
تمام شرطهايى که براى صحيح بودن وضو گفته شد, مثل : پاک بودن آب وغصبى نـبـودن آن در صـحيح بودن غسل هم شرط است , ولى در غسل لازم نيست بدن را از بالا به پايين بـشويد ونيز در غسل ترتيبى لازم نيست , بعد از شستن هر قسمت , فورا قسمت ديگر را بشويد بلکه اگر بعد از شستن سر وگردن مقدارى صبر کند وبعد طرف راست را بشويد و بعد از مدتى طرف چپ را بشويد اشکال ندارد.
ولى کسى که نمى تواند از بيرون آمدن بول وغائط خود دارى کند اگر در تمام وقت به اندازه اى که غسل کند ونماز بخواند بول وغائط از او بيرون نمى آيد, بايد هرقسمت را فـورا بـعـد از قـسمت ديگر غسل دهد وبعد از غسل هم فورا نماز بخواند.
وهمچنين است حکم مستحاضه که بعدا گفته مى شود.
مسأله 387 :
کسى که قصد دارد پول حمامى را ندهد يا بدون اين که بداند حمامى راضى است بـخواهد نسيه بگذارد, اگر چه بعد حمامى را راضى کند, غسل او باطل است .
مگر آن که از راضى نـبـودن حـمامى غافل باشد وقربه الى اللّه غسل کند که دراين صورت غسل صحيح است و ضامن اجره المثل است .
مسأله 388 :
اگـر حـمامى راضى باشد که پول حمام نسيه بماند, ولى کسى که غسل مى کند قـصدش اين باشد که طلب او را ندهد, يا از مال حرام بدهد, غسل او اشکال دارد, مگر اين که بداند حمامى با اين وصف هم راضى به غسل هست , يا با غفلت از راضى بودن حمامى غسل کند که در هر دو صورت غسل صحيح است .
مسأله 389 :
اگر بخواهد, پول حرام يا پولى که خمس آن را نداده , به حمامى بدهد غسل او باطل است .
ولى اگريقين دارد که حمامى با اين وصف راضى به غسل است , يا با غفلت از رضايت حمامى غسل کند, غسلش صحيح است .
مسأله 390 :
اگر کسى در موقع غسل بيش از حد متعارف آب مصرف نمايد وشک داشته باشد که آيا حمامى راضى است يا نه , غسل او باطل است مگر اين که پيش ازغسل از حمامى اذن بگيرد.
مسأله 391 :
اگر شک کند که غسل کرده يا نه , بايد غسل کند, ولى اگر بعد از غسل شک کند, که غسل او درست بوده يا نه , لازم نيست دوباره غسل نمايد.
مسأله 392 :
اگـر در بين غسل , حدث اصغر از او سر بزند مثلا بول کند, مى تواندغسل را تمام نمايد وبعد, وضو بگيرد, وبهتر آن است که غسل را احتياطا ازسربگيرد به قصد آنچه بر ذمه او است از اتمام يا اعاده لکن وضو بعد از غسل در اين صورت هم واجب است .
مسأله 393 :
اگر به خيال اين که به اندازه غسل ونماز وقت دارد, براى خصوص آن نماز غسل کند ومـعـلـوم شـود کـه کـمتر از غسل وتمام نماز وقت داشته , غسل اواشکال دارد, ولى اگر به قصد طـهـارت از جـنابت , غسل کرده که بعد نماز هم بخواندغسلش صحيح است اگر چه معلوم شود هيچ وقت نداشته است .
مسأله 394 :
کسى که جنب شده اگر شک کند غسل کرده يا نه , نمازهايى را که خوانده صحيح است ولى براى نمازهاى بعد, بايد غسل کند.
مسأله 395 :
کسى که چند غسل بر او واجب است , مى تواند به نيت همه آنها يک غسل بجا آورد, يا آنها را جدا جدا انجام دهد, ولى اگر در بين آنها غسل جنابت باشد وبه قصد آن غسل کند, غسلهاى ديگر ساقط مى شود.
مسأله 396 :
اگر بر جايى از بدن , آيه قرآن يا اسم خداوند متعال , نوشته شده باشد, بنابر احتياط واجـب - اگر ممکن است - بايد آن را از بين ببرد, واگر ممکن نيست بايد وضو وغسل را ارتماسى انـجـام دهد, وچنانچه بخواهد وضو يا غسل راترتيبى بجا آورد, بايد آب را طورى ببدن برساند که دست او بنوشته نرسد.
مسأله 397 :
کـسـى کـه غـسل جنابت کرده , نبايد براى نماز وضو بگيرد ولى باغسلهاى ديگر نمى شود نماز خواند وبايد وضو هم گرفت .