غسل ترتیبی‌‌ (آیت الله حسین وحید خراسانی)

غسل ترتیبی‌‌ (آیت الله حسین وحید خراسانی)

غسل ترتيبى

مسأله 367 :

در غسل ترتيبى بايد به نيت غسل ، اول سر و گردن ، بعد بدن را بشويد ، و بنابر احتياط واجب اول طرف راست و بعد طرف چپ بدن را بشويد ، و اگر عمدا يا از روى فراموشى و يا به واسطهء ندانستن مسأله سر را بعد از بدن بشويد ، کفايت مى کند بدن را دوباره بشويد ، و اگر طرف راست را بعد از طرف چپ بشويد ، بنابر احتياط واجب طرف چپ را دوباره بشويد ، و تحقق غسل ترتيبى به حرکت دادن هر يک از سه عضو زير آب به قصد غسل محل اشکال است .

مسأله 368 :

بنابر احتياط واجب نصف ناف و نصف عورت را بايد با طرف راست بدن و نصف ديگر را با طرف چپ بشويد ، و بهتر است تمام ناف و عورت با هر دو طرف شسته شود .

مسأله 369 :

براى آن که يقين کند هر سه قسمت - يعنى سر و گردن و طرف راست و طرف چپ - را کاملا غسل داده ، بايد هر قسمتى را که مى شويد مقدارى از قسمت ديگر را هم با آن قسمت بشويد ، بلکه احتياط مستحب آن است که تمام طرف راست گردن را با طرف راست بدن ، و تمام طرف چپ گردن را با طرف چپ بدن بشويد .

مسأله 370 :

اگر بعد از غسل بفهمد جايى از بدن را نشسته و نداند آيا از سر يا طرف راست يا طرف چپ مى باشد ، شستن سر لازم نيست و بايد جايى را که احتمال مى دهد از طرف چپ نشسته بشويد ، و بنابر احتياط واجب جايى را که احتمال مى دهد از طرف راست نشسته قبل از شستن طرف چپ بشويد .

مسأله 371 :

اگر بعد از غسل بفهمد مقدارى از بدن را نشسته ، چنانچه از طرف چپ باشد شستن همان مقدار کافيست ، و اگر از طرف راست باشد بعد از شستن آن مقدار - بنابر احتياط واجب - طرف چپ را بشويد ، و اگر از سر و گردن باشد بايد بعد از شستن آن مقدار بدن را بشويد ، و بنابر احتياط واجب ، طرف راست را بر طرف چپ مقدم بدارد .

مسأله 372 :

کسى که پيش از تمام شدن غسل در شستن مقدارى از طرف چپ شک کند ، شستن همان مقدار کافيست ، ولى اگر بعد از شستن مقدارى از طرف چپ در شستن مقدارى از طرف راست شک کند ، بنابر احتياط واجب آن مقدار را شسته و بعد از آن طرف چپ را هم بشويد ، و اگر در شستن مقدارى از سر و گردن شک کند و داخل در شستن قسمتهاى ديگر بدن شده باشد ، شکش غير معتبر و غسلش صحيح است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS