" احکام غسل کردن "
مسأله 382 :
در غسل ارتماسى چنانچه در کمتر از کر غسل کند بايد تمام بدن پاک باشد ولى در غسل ترتيبى پاک بودن تمام بدن لازم نيست
واگر تمام بدن نجس باشد وهر قسمتى را پيش از غسل دادن آن قسمت آب بکشد کافى است
ودر هر دو قسم چنانچه در کر يا جارى غسل کند طهارت بدن لازم نيست
مسأله 383 :
کسى که از حرام جنب شده مى تواند با آب گرم غسل کند ، چون عرق او پاک است
مسأله 384 :
اگر در غسل به اندازه سر مويى از بدن نشسته بماند ، غسل باطل است ولى شستن جاهايى از بدن که ديده نمى شود ، مثل توى گوش وبينى واجب نيست
مسأله 385 :
جايى را که شک دارد از ظاهر بدن است يا از باطن آن ، اگر بداند سابقا از ظاهر بوده واجب است شستن آن واگر نداند يا بداند که از ظاهر نبوده واجب نيست
مسأله 386 :
اگر سوراخ جاى گوشواره ومانند آن به قدرى گشاد باشد که داخل آن ديده شود ، بايد آن را شست واگر ديده نشود ، شستن آن لازم نيست
/ صفحة 67 /
مسأله 387 :
چيزى را که مانع رسيدن آب به بدن است ، بايد برطرف کند واگر پيش از آنکه يقين کند ، برطرف شده غسل نمايد ، غسل او باطل است
مسأله 388 :
اگر موقع غسل شک کند ، چيزى که مانع از رسيدن آب باشد ، در بدن او هست يا نه ، بايد وارسى کند تا مطمئن شود که مانعى نيست
مسأله 389 :
در غسل بايد موهاى کوتاهى را که جزء بدن حساب مى شود ، بشويد وشستن موهاى بلند ، واجب نيست ، بلکه اگر آب را طورى به پوست برساند که آنها تر نشود ، غسل صحيح است ولى اگر رساندن آب به پوست ، بدون شستن آنها ممکن نباشد ، بايد آنها را بشويد که آب به بدن برسد
مسأله 390 :
تمام شرطهايى که براى صحيح بودن وضوء گفته شد : مثل پاک بودن آب وغصبى نبودن آن ، در صحيح بودن غسل هم شرط است
ولى در غسل لازم نيست بدن را از بالا به پايين بشويد ونيز در غسل ترتيبى لازم نيست بعد از شستن هر قسمت فورا قسمت ديگر را بشويد ، بلکه اگر بعد از شستن سر وگردن مقدارى صبر کند ، وبعد طرف راست را بشويد ، وبعداز مدتى طرف چپ را بشويد اشکال ندارد
ولى کسى که نمى تواند از بيرون آمدن بول وغائط خوددارى کند ، اگر به اندازه اى که غسل کند ونماز بخواند ، بول وغائط از او بيرون نمى آيد ، بايد هر قسمت را فورا بعد از قسمت ديگر غسل دهد وبعد از غسل هم فورا نماز بخواند
وهمچنين است حکم زن مستحاضه که بعدا گفته مى شود
مسأله 391 :
کسى که قصد دارد پول حمامى را ندهد يا بدون اينکه بداند حمامى راضى است ، بخواهد نسيه بگذارد ، اگر چه بعد حمامى را راضى کند ، غسل او باطل است
مسأله 392 :
اگر حمامى راضى باشد که پول حمام نسيه بماند ولى کسى که
غسل مى کند قصدش اين باشد که طلب او را ندهد ، يا از مال حرام بدهد غسل او اشکال دارد
مسأله 393 :
اگر بخواهد پول حرام به حمامى بدهد ، غسل او باطل است
/ صفحة 68 /
مسأله 394 :
اگر مخرج غائط را در آب خزينه تطهير کند وپيش از غسل شک کند که چون در خزينه تطهير کرده حمامى به غسل کردن او راضى است يا نه ، غسل او باطل است ، مگر اينکه پيش از غسل حمامى را راضى کند
مسأله 395 :
اگر شک کند که غسل کرده يا نه بايد غسل کند ولى اگر بعد از غسل شک کند که غسل او درست بوده يا نه ، لازم نيست دوباره غسل نمايد
مسأله 396 :
اگر در بين غسل ، حدث اصغر از او سر زند مثلا بول کند ، غسل را تمام نمايد ووضوء هم بگيرد
مسأله 397 :
اگر به خيال اينکه به اندازه غسل ونماز وقت دارد براى نماز غسل کند ، غسل او صحيح است ، ولو وقت بقدر يک رکعت هم نداشته باشد
مسأله 398 :
کسى که جنب شده اگر شک کند غسل کرده يا نه نمازهايى را که خوانده صحيح است ولى براى نمازهاى بعد بايد غسل کند
مسأله 399 :
کسى که چند غسل بر او واجب است مى تواند به نيت همه آنها يک غسل به جا آورد ، واگر قصد يکى از اغسال واجبه را بنمايد از اغسال ديگر کفايت مى کند ، واگر قصد يکى از اغسال مستحبه را بنمايد از اغسال مستحبه ديگر کفايت مى کند ، وبعيد نيست کفايت آن را اغسال واجبه ولى احتياط ترک نشود
مسأله 400 :
اگر بر جايى از بدن آيه قرآن يا اسم خداوند متعال نوشته شده باشد بنابر احتياط واجب اگر ممکن است بايد آن را از بين ببرد ، واگر ممکن نيست بايد وضوء وغسل را ارتماسى انجام دهد
وچنانچه بخواهد وضوء يا غسل را ترتيبى بجا آورد ، بايد آب را طورى به بدن برساند که دست او به نوشته نرسد
مسأله 401 :
کسى که غسل کرده ، نبايد براى نماز وضوء بگيرد واين حکم اختصاص به غسل جنابت ندارد ، بلکه در تمام غسلهاى واجب ومستحب غير غسل استحاضه اين حکم ثابت است يعنى احتياج به وضوء نيست وهر غسلى کافى است براى نماز خواندن ، ولى در غير غسل جنابت بهتر است که براى نماز قبل از غسل وضوء بگيرد
/ صفحة 69 /