دوم : خیار حیوان

دوم : خیار حیوان

دوم : خيار حيوان

کسى که حيوانى را خريدارى کند از حين عقد تا سه روز خيار دارد، و در ثبوت اين خيار براى فروشنده کالا در صورتى که بهاى کالاى او حيوان باشد اشکال هست ، بلکه نبودن اين خيار براى فروشنده خالى از قوت نيست .

مساءله 1 - اگر مشترى در حيوانى که خريده در مدت سه روز تصرفى کند که نوعا دلالت بر رضاى او دارد و غالبا اين نوع تصرفات کاشف از رضايت است ، خيارش ساقط مى شود مثل اينکه اسبى را که خريده نعل کند و يا سم آن را بتراشد و يا موى حيوانى را قيچى کند و يا آن را رنگ کند بلکه حتى اگر موى آن را رنگ کند و امثال اينگونه تصرفات خيارش ساقط مى شود، و چنان نيست که مطلق تصرف حتى سوار شدن بر حيوان به مقدار غير قابل اعتناء و آب و علف دادن به آن باعث سقوط خيار گردد.

مساءله 2 - اگر حيوان در مدت خيار تلف شود از مال فروشنده تلف شده است ، در نتيجه معامله باطل مى شود و مشترى به فروشنده مراجعه نموده بهاء معامله را اگر داده پس مى گيرد.

مساءله 3 - اگر در مدت سه روزى که مشترى خيار دارد عيبى در حيوان پديد آم د و مشترى در پيدايش آن عيب هيچ گونه دخالت نداشته باشد پيدايش ‍ آن عيب خيار را از بين نمى برد مشترى باز هم مى تواند فسخ نموده حيوان را به صاحبش برگرداند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

گفتار در نذر

No image

گفتار در عهد

No image

گفتار در اقسام کفاره

No image

گفتار در احکام کفارات

No image

گفتار در صید

پر بازدیدترین ها

No image

دوم : خیار حیوان

No image

سوم : خیار شرط

No image

هفتم خیار عیب است

Powered by TayaCMS