مسائل متفرقه شیر دادن (آیت الله سید علی سیستانی)

مسائل متفرقه شیر دادن (آیت الله سید علی سیستانی)

( مسايل متفرقه شير دادن ).

مسأله 2498 :

بهتر آن است از شير دادن زنها به هر بچه اى جلوگيرى شود , زيرا ممکن است فراموش شود که به چه کسانى شير داده اند و بعدا دو نفر محرم با يکديگر ازدواج نمايند.

مسأله 2499 :

در صـورتـى کـه مـمکن باشد , مستحب است بچه را بيست و يک ماه تمام شير بدهند , و شايسته نيست که بيش از دو سال شير بدهند.

مسأله 2500 :

اگر به واسطه شير دادن , حق شوهر از بين نرود , زن مى تواند بدون اجازه شوهر بچه کس ديگر را شير دهد.

مسأله 2501 :

اگـر شـوهر زنى دختر شيرخوارى را براى خود عقد کرده باشد , چنانچه زن آن دختر شيرخوار را شـيـر دهـد , بنابر مشهور آن زن مادر زن شوهرش مى شود و بر او حرام مى گردد , ولى اين حکم خالى از اشکال نيست , و مراعات احتياط ترک نشود.

مسأله 2502 :

اگر کسى بخواهد زن برادرش به او محرم شود , بعضى فرموده اند که بايد دختر شيرخوارى را مثلا دو روزه براى خود صيغه کند و در آن دو روز با شرايطى که در مسأله ( 2483 ) گفته شد زن برادرش آن دخـتر را شير دهد , تا مادر زنش شود , ولى اين حکم در صورتى که زن برادر از شير برادر به آن دختر شير دهد محل اشکال است .

مسأله 2503 :

اگر مرد پيش از آن که زنى را براى خود عقد کند , بگويد به واسطه شير خوردن , آن زن بر او حرام شـده , مثلا بگويد شير مادر او را خورده , چنانچه تصديق او ممکن باشد , نمى تواند با آن زن ازدواج کند , و اگـر بـعـد از عـقد بگويد و خود زن هم حرف او را قبول نمايد , عقد باطل است پس اگر مرد با او نزديکى نکرده باشد , يا نزديکى کرده باشد , ولى در وقت نزديکى کردن , زن بداند بر آن مرد حرام است , مهر ندارد و اگر بعد از نزديکى بفهمد که بر آن مرد حرام بوده , شوهر بايد مهر او را مطابق زنهايى که مثل او هستند بدهد.

مسأله 2504 :

اگـر زن پيش از عقد بگويد به واسطه شير خوردن بر مردى حرام شده , چنانچه تصديق او ممکن باشد , نمى تواند با آن مرد ازدواج کند و اگر بعد از عقد بگويد , مثل صورتى است که مرد بعد از عقد بگويد که زن بر او حرام است و حکم آن در مسأله پيش گفته شد.

مسأله 2505 :

شـير دادنى که علت محرم شدن است به دو چيز ثابت مى شود : اول خبر دادن عده اى که انسان از گفته آنان يقين يا اطمينان پيدا کند.

دوم شـهـادت مـرد عـادل , ولـى بايد شرايط شير دادن را هم بگويند مثلا بگويند ما ديده ايم که فلان بچه بيست و چهار ساعت از پستان فلان زن شير خورده و چيزى هم در بين نخورده , و هم چنين ساير شرطها را کـه در مسأله ( 2483 ) گفته شد شرح دهند , و اما ثابت شدن شير دادن به شهادت يک مرد و دو زن يا چهار زن که عادل باشند محل اشکال است .

مسأله 2506 :

اگـر شک کند به مقدارى که علت محرم شدن است بچه شير خورده يا نه , يا گمان داشته باشند که به آن مقدار شير خورده , بچه به کسى محرم نمى شود , ولى بهتر آن است که احتياط کنند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

القول فى آداب الغسل‌

No image

خاتمة تشتمل على مسائل‌

No image

القول فى الحنوط

No image

القول فى الجریدتین

No image

القول فى غسل المیت‌

Powered by TayaCMS