مسائل متفرقه

مسائل متفرقه

مسائل متفرقه

گاهى مشاهده مى شود که هنگام برپايى نماز جماعت درمسجد الحرام ومسجد النبى بعضى از

حـجاج از مسجدخارج مى شوند ويا در کنارى ايستاده وتماشا مى کنند, لطفانظر مبارک را در اين باره مرقوم بفرماييد؟

بسمه تعالى , کارى که موجب وهن شيعه باشد, جائزنيست , واللّه العالم .

اگـر شخصى ده روز در مکه قصد نمود ونمازش را تمام خواند وبعد از ده روز به عرفات ومنى

رفت , آنجا نمازش به چه صورت است ؟

وحالا برگشت در مکه تکليفش درباره نماز چيست ؟

بسمه تعالى , اگر مجموع رفت وبرگشت او به ملاحظه آخر خانه هاى مسکونى فعلى هشت فرسخ نـبـاشـد, درصـورتى که بعد از تحقق اقامه به عرفات برود نمازهاى اودر عرفات ومشعر ومنى در رفتن وبرگشتن ودر مکه پس از بازگشت تمام است , واللّه العالم .

نماز با عامه را مطلقا مجزى مى دانيد يا با تفصيل مجزى مى دانيد؟

بـسـمـه تعالى , در نماز با آنها قصد ائتمام نکند وتنها با آنهاهمراهى کند وقرائت ولو به نحو حديث نفس بخواند,واين نماز مجزى است , واللّه العالم .

سکه يا پارچه اى را نذر کعبه مقدسه يا حجره شريفه نبوى (ص ) کرده ودر حال حاضر نمى شود

سکه را در کعبه يا در حجره نبوى انداخت , تکليف چيست ؟

بسمه تعالى , آن را صرف فقراء از زوار مؤمنين بنمايد,واللّه العالم .

شرکت در نماز جمعه وجماعت اهل تسنن چه حکمى دارد؟

بسمه تعالى , در نماز جماعت اگر حمد وسوره را خودبخواند صحيح است وکفايت مى کند, ونماز جمعه اى راکه با آنها مى خواند کفايت از ظهر نمى کند, واللّه العالم .

اخـيـرا پـشت بام مسجد النبى هم براى نمازگزاران مهياشده است ولى ديوار اطراف پشت بام

بيش از قامت انسان بلند است وهيچ طرف صفهاى جماعت مسجد پيدا نيست ,آيا اقتدا با اين وضع در پشت بام صحيح است ؟

بـسـمه تعالى , در صورتى که قرائت را خود اتيان نمايدوسائر شرايط نماز را به مقدار ممکن رعايت نمايد,مجزى است , واللّه العالم .

در مـسـجد الحرام ومسجد النبى وساير مساجدمکه مدينه بعضى از جاها مفروش است وبعضى

جـاهـا غـيـرمفروش وبا سنگ ساخته شده است , آيا لازم است براى انجام نماز جماعت يا فرادى به جايى برود که بر سنگ سجده کند ويا مى تواند بر فرش سجده نمايد؟

بـسمه تعالى , در صورتى که در مساجد مذکور جايى بوده باشد که بتوان بر چيزى که سجده بر آن صحيح است مثل سنگ وموزائيک , سجده نمايد, در آنجا نماز بخواند,واللّه العالم .

سجده کردن بر مهر ويا حصير وبادبزن در مساجد مکه ومدينه در صورتى که انگشت نما وسبب

وهن به مسلمين بشود چه حکمى دارد؟

بـسـمـه تعالى , کارى که موجب وهن به مسلمين باشدجايز نيست , ولى در صورتى که در مسجد جايى باشد که بتوان سجده را بر چيزى که سجده بر آن صحيح است انجام دهد, بايد آنجا نماز کند, واللّه العالم .

حکم تخيير بين قصر واتمام اختصاص به مسجدين شريفين دارد يا در بلدين شريفين نيز جارى

است ؟

بسمه تعالى , حکم تخيير اختصاص به مسجدين نداردبلکه در همه مکه ومدينه قديمه جارى است , واللّه العالم .

هـنـگـام شـرکـت در نـماز جماعت مسجد الحرام ومسجدالنبى يا ساير مساجد مکه ومدينه آيا

مى توان بر فرش , سجده کرد يا نه ؟

ودر صورتى که بر فرش سجده کند آيا اعاده آن لازم است يا نه ؟

بـسـمه تعالى , در صورتى که در مساجد مذکوره موضعى باشد که بتوان بر چيزى که سجده بر آن صـحـيـح اسـت مـثـل سنگ وموزائيک سجده نمايد, بايد در آن قسمت نمازبخواند, واگر چنين موضعى نباشد, نمازى را که در آن برفرش سجده کرده , مجزى است , واللّه العالم .

شـرکـت در نـمـاز جماعت مغرب اهل سنت , با توجه به اينکه وقت نماز مغرب نزد آنها زودتر از

مغرب شرعى نزدشيعيان است , آيا کفايت از نماز مغرب مى نمايد يانه ؟

بسمه تعالى , اگر محرز شود که آفتاب غروب کرده بعيدنيست مجزى باشد, واللّه العالم .

هـرگاه براى تحبيب قلوب ووحدت مسلمين در نمازجماعت برادران اهل تسنن شرکت کنيم

کـه قـهـرا نـمـازفـاقـد جزء يا شرط يا همراه با مانع باشد, آيا اين نماز دروسعت وقت صحيح است ومجزى واعاده وقضا ندارد,با فرض اينکه اضطرار وضرورتى نيست ومى تواند در مکان ديگر يا زمان ديگر بدون هيچ اشکالى نماز به طريق شيعه بخواند؟

وهمچنين در تقيه در موضوعات مثل وقوف درعرفات در روزى که قاضى عامه حکم کرده با اينکه شک دارد, يا يقين به خلاف دارد, آيا وقوف با برادران اهل تسنن مجزى است ؟

بـسمه تعالى , نمازى را که انسان بر طبق تقيه مداراتى انجام مى دهد, در صورتى که قرائت را خود اتـيان کند,مجزى است , ودر مواردى که قاضى عامه حکم به ثبوت اول ماه کرده باشد, اگر انسان يـقـيـن به خلاف نداشته باشد,بايد متابعت نمايد, ودر صورت يقين به خلاف بايداحتياط نمايد به تفصيلى که در مناسک در مسائل متفرقه بيان نموديم , واللّه العالم .

برگزار نمودن نماز جماعت توسط شيعيان در هتلهاومسافرخانه ها در مکه ومدينه چه حکمى

دارد؟

بسمه تعالى , فى نفسه مانعى ندارد, واللّه العالم .

اگر در مکه ومدينه در نماز جماعت اهل سنت شرکت مى کنيم , آيا اعاده دارد؟

بسمه تعالى , چنانچه حمد وسوره را خود شخص بخواند, کفايت مى کند واعاده لازم نيست هرچند نمازجهريه را به اخفات بخواند, واللّه العالم .

تخيير بين قصر واتمام در حرمين شريفين يا مسجدين ابتدايى است يا استمرارى ؟

بسمه تعالى , تخيير بين قصر وتمام در مکه ومدينه قديمه استمرارى است , واللّه العالم .

شـرکـت در نـمـاز جـماعت اهل سنت , آيا اختصاص به مسجد الحرام ومسجد النبى دارد يا در

مساجد ديگر هم کافى است ؟

بسمه تعالى , اختصاص به مسجد الحرام ومسجد النبى ندارد, واللّه العالم .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

No image

لباس احرام

No image

محرمات احرام

No image

طواف

No image

نماز طواف

No image

سعى

پر بازدیدترین ها

No image

تروک احرام

No image

19 - پوشاندن سر بر مردان :

No image

نماز طواف

No image

اعمال حج تمتع

No image

طواف

Powered by TayaCMS