تقصير
واجب پنجم از واجبات عمره تمتع , تقصير است يعنى گرفتن مقدارى از ناخن دست يا پا, يا چيدن مـقدارى ازموى سر يا ريش يا سبيل , وقصد قربت در تقصير معتبراست , وکندن مو, جاى چيدن را نمى گيرد.
مسأله 254 - بيرون آمدن از احرام عمره تمتع , بايد فقطبه تقصير باشد, پس اگر خواسته باشد به جاى تقصير سرخود را بتراشد, کفايت نمى کند, بلکه سر تراشيدن برمتمتع حرام است وچنانچه از روى عمد وعلم بتراشدبايد يک گوسفند کفاره بدهد, بلکه بنابر احتياط, اين حکم مطلقا حتى در صورت جهل نيز جارى است .
مسأله 255 - هرگاه بعد از سعى وپيش ار تقصير, با زنى نزديکى وجماع کند وجاهل به حکم باشد, بنابر احتياطبايد يک شتر کفاره بدهد.
مسأله 256 - تقصير پيش از تمامى سعى حرام است ,وچنانچه کسى پيش از فراغت از سعى از روى علم وعمدتقصير نمايد بايد کفاره بدهد.
مسأله 257 - لازم نيست تقصير بعد از سعى بلا فاصله بجاآورده شود, وشخص مى تواند هر جا دلش خواست ,خواه در مسعى يا در منزل يا جاى ديگر تقصيرنمايد.
مسأله 258 - هـرگاه تقصير را عمدا ترگ نموده وبراى حج احرام بست , عمره اش فاسد وباطل خـواهـد بـود,وظاهر اين است که حج تمتعش بدل به حج افراد شده ولازم است بعد از حج , عمره مفرده بجا آورد, واحتياطاين است که حج را در سال بعد اعاده نمايد.
مسأله 259 - هـرگـاه از روى فراموشى تقصير را ترک نموده وبراى حج احرام بست , عمره اش صحيح است واحتياطا يک گوسفند کفاره بدهد.
مسأله 260 - همين که محرم در عمره تمتع تقصير نمود,آنچه به جهت احرام بر وى حرام شده بود حـلال مى شودبجز تراشيدن سر, واما سر تراشيدن تفصيلى دارد که ازاين قرار است : هرگاه عمره تـمتع در ماه شوال بجا آورده شود سر تراشيدن تا سى روز از عيد فطر گذشته جايزاست , واما بعد از آن احتياط اين است که سر تراشيده نشود وچنانچه تراشيده شد واز روى علم وعمد بود,احتياط اين است که يک گوسفند کفاره داده شود.
مسأله 261 - طواف نساء در عمره تمتع واجب نيست وبجا آوردن آن به قصد رجا عيبى ندارد.