مسائل متفرقه
سوال 2233 :
طـلـبـيـدن حـاجـت از خـدا با واسطه اهل بيت ـ عليهم السلام ـ بهتر است يا بدون هيچ واسطه اى ؟
جواب :
قال اللّه تعالى : (( وابتغوا اليه الوسيلة )), و اهل بيت ـ عليهم السلام ـ بهترين وسيله براى شفاعت و طلب حاجت از خداوندمتعال هستند , واللّه العالم .
سوال 2234 :
بـعـضى جاها را مانند قبور ائمه درست مى کنند و به آن احترام مى کنند , حکم آن چگونه است ؟
جواب :
چنانچه احتمال برود که اين عمل , و لو بعد از سالهاى متمادى موجب اشتباه بر مردم بشود , جايز نيست , و در غير اين صورت مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 2235 :
از خدا به واسطه صاحبان قبرهاى مقدس , حاجت خواستن , چه طور است ؟
جواب :
طـلـب کردن حاجت از خدا و شفيع و وسيله قرار دادن اهل بيت آصلوات اللّه عليهم اجمعين ـ از مطلوبات شرعيه است و قد قال اللّه تعالى : (( وابتغوا اليه الوسيلة )) , واللّه العالم .
سوال 2236 :
بوسيدن زمين حرم و عتبه مقدسه , چه حکمى دارد ؟
جواب :
مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 2237 :
آيا در برابر ضريح يا علم عباس ( ع ) رکوع کردن , جايزاست ؟
جواب :
رکوع کردن براى غير خدا محل اشکال است , واللّه العالم .
سوال 2238 :
بـرابر علم و شبيه ضريح ها چراغ روشن کردن آيا اشکال شرعى دارد ؟
يا سجده کردن برابر آنها به عنوان احترام , آياشرک است ؟
جواب :
سـجـده کردن براى غير خدا جايز نيست .
و چراغ روشن کردن دربرابر علم و شبيه مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 2239 :
در زيـارت عاشورا که صد مرتبه لعن و صد مرتبه سلام دارد بعضى ها مى گويند يک مرتبه لـعـن بـا هـمان عبارت و 99مرتبه به لفظ مختصر و سلام را نيز يک مرتبه به عبارت معمولى و 99 مرتبه به لفظ مختصر بايد خواند و مى گويند چنين واردشده است .
لطفا بفرماييد , آيا جايز و وارد است و از کدام معصوم است .
و اگر وارد نيست بدعت مى شود ؟
جواب :
اگر به قصد رجاء بخوانند , مانعى ندارد , لکن آنچه در زيارت عاشورا وارد است , صد مرتبه گفتن لعن و سلام به تمام عبارت معهود است , واللّه العالم .
سوال 2240 :
در صورتى که بوسيدن زمين حرم موجب وهن مذهب شود , چه حکمى دارد ؟
جواب :
بوسيدن آستان ائمه ـ عليهم السلام ـ وهن نيست , بلک ه تـکـريـم آنها است .
و لکن سجده جايز نيست , همانطور که درجواب هاى سابق گفته شد , واللّه العالم .
سوال 2241 :
در کـتـب مذهبى ديده مى شود که نام حضرت ولى عصرعليه السلام را بصورت ( م ح م ) مـى نـويـسـند ضمنا در ادعيه مثلا صلوات مخصوصه حضرت عليه السلام نام ايشان را سرهم ذکر مـى کـنـنـد نـظـر خـود را در مورد نان بردن ايشان با نام حضرت رسول صلى اللّه عليه و آله بيان بفرماييد .
جواب :
بـهـتر اين است که با کنيه و وصف از آن حضرت نام برده شود واحتياط آن است که به اسم خاص اسم برده نشود هر چند بعيدنيست که حرمتى نداشته باشد , واللّه العالم .
سوال 2242 :
آيا ايستادن به موقع شنيدن نام قائم عليه السلام واجب است ؟
جواب :
وجـوبـى نـدارد و لـکـن در بعضى از روايات وارد شده که امام رضاعليه السلام در وقت نام بردن حضرت به احترام ايستاد و دست بر سر گذاشت , واللّه العالم .
سوال 2243 :
رواياتى دال اند بر اين که اسم مبارک قائم آل محمد صلى اللّه عليه و آله را بر زبان نياوريم ـ آيـا اين روايات شامل زمانناهذا نيز مى شوند يا خير ـ و اگر نه آيا اسم آقا بردن بهتر است ياتخاطب ايشان با القاب خاصه ايشان ؟
جواب :
ظـاهـرا حکم مخصوص زمان تقيه بوده است و احتياط در زمان حاضر اين است که با القاب نام آن حضرت برده شود , واللّه العالم .
سوال 2244 :
در زمـان غيبت ائمه معصومين ـ عليهم السلام ـ استفاده ازانگشتر در کدام دست مناسب است ؟
ثواب چه نوع انگشترى بيشتر است ؟
جواب :
پـوشـيـدن انـگـشتر عقيق حقيقى ـ در رنگهخاى مختلف آن ـ وفيروزه استحبابش ثابت است , و مـسـتـحب است انگشتر را درانگشتان دست راست قرار دهند , و سزاوار نيست که انگشت کوچک خالى از انگشتر باشد , واللّه العالم .
سوال 2245 :
آيا هديه کردن ثواب عمل واجب به حضرات ائمه معصومين ـ عليهم السلام ـ جايز است ؟
و در صـورت جـوازخـداونـد مـتعال ثواب عمل به آنان مى دهد و اين نماز کفايت ازتکليف شرعى و شخصى را برى ء الذمه مى کند يا خير ؟
جواب :
ايـن عمل که قصد ثواب است براى معصومين ـ عليهم السلام آمنافات با اتيان و به جا آوردن نماز واجب ندارد , واللّه العالم .
سوال 2246 :
آيا دشمنان اهل بيت ـ عليهم السلام ـ را مى توان لعن کرد ؟
جواب :
فقط مؤمن را نمى توان لعن کرد و احترامش لازم است , واللّه العالم .
سوال 2247 :
کسى که به جاى گفتن کلمه (( سلام )) دست بر سينه بگذارد .
و يا سر تکان دهد و دست بلند کند , آيا بر اين گونه اشاره ها سلام صدق مى کند ؟
و فرقى بين آنها هست ؟
وجواب اين سلام واجب است ؟
جواب :
ـ در هر دو صورت , جواب دادن واجب نيست , واللّه العالم .
سوال 2248 :
مسلمانى که در حکم کافر است , آيا بر شخص مسلمان جايز است سلامش کند و ايا بر کافر مى توان مثل سلام کاملى که بر مسلمان مى کنند , سلام داد ؟
جواب :
سـلام کـردن بـه مسلمانى که محکوم به کفر است فى نفسه مانعى ندارد و بعيد نيست که مکروه باشد , واللّه العالم .
سوال 2249 :
اگـر دو شيعه با هم برخورد کنند و يکى بگويد : (( يا على مدد )) ديگرى نيز در پاسخ : (( به پير مولا على مدد )) چگونه است ؟
جواب :
ايـن گـونه زيارت و احوالپرسى موجب کفر نيست و همچنين انشاى تحيتى که مستحب است به اين چنين سخنى محقق نمى شود , واللّه العالم .
سوال :
2250 ـ اگر کسى بر انسان سلام کند و انسان فقط با اشاره جواب آن را بدهد , البته به گونه اى که عرف آن را پاسخ سلام بداند ,بدون اين که هيچ لفظى بر زبان جارى کند , آيا کافى است يانه ؟
جواب :
کافى نيست , مگر اين که اخرس باشد , واللّه العالم .
سوال 2251 :
آيا سلام عليکم گفتن به اهل کتاب صحيح است ؟
جواب :
به جهت جلب قلوب , بهتر است فقط ( سلام ) بگويد , واللّه العالم .
سوال 2252 :
تجسسى که در شرع حرام است , يعنى چه ؟
جواب :
کسى که از مؤمنين ظاهر الصلاح باشد تجسس کردن از عيوب او جايز نيست مگر در بعضى موارد مـثل اين که مى خواهد با اومعامله صورت دهد يا او را وکيل خود يا وصى خود يا براى مقامى نصب کند فحص قبل از معامله و نصب و بعد از نصب جايز است , واللّه العالم .
سوال 2253 :
تصرف در اموال دولت غير اسلامى جايز است ياخير ؟
جواب :
تصرفاتى که رر خلاف نظام است و لو از اموال دولت غيراسلامى جايز نيست , واللّه العالم .
سوال 2254 :
بعض قاريان صداى خود را بر روى نوار ضبط نموده وامتياز ان را مختص به خود مى کنند حکم ان چگونه است ؟
جواب :
حق الضبط و نضاير آن شرعا ثابت نيست , واللّه العالم .
سوال 2255 :
خيابانهايى از مال مردم و يا مجهول يا موقوفه ساخته اند ,آيا رفت و آمد در آنها اشکالى دارد ؟
جواب :
مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 2256 :
اين که مى گويند : در روز قيامت جزاى کارهاى زن مؤمنه به شوهر مؤمن او بر مى گردد , اگر زنى سه شوهر کرده باشد به کدام شوهرش برمى گردد ؟
جواب :
چنانچه مطلب مذکور صحيح باشد , به شوهر اخير برمى گردد ,واللّه العالم .
سوال 2257 :
اينکه پشت سر مسافر آب مى ريزند آيا منشاء شرعى وروائى دارد يا نه ؟
جواب :
تفاءل به خير و شادى است , و فعلا به مستندى برخوردنکرده ايم , واللّه العالم .
سوال 2258 :
نظر حضرت عالى راجع به خواندن کتابهاى ضاله چيست ؟
جواب :
خواندن آن کتاب ها براى کسى که قدرت تشخيص مطالب باطل از حق را ندارد اشکال دارد , واللّه العالم .
سوال 2259 :
استفاده از پوشاک متداول ملل کافر و دولتهاى غربى ,چگونه است ؟
جواب :
بـر مـسـلمان سزاوار است از لباسهايى که موجب تشبه به کفاراست استفاده نکند .
و از امورى که شعار کفار است , مانند صليب بايد اجتناب نمود , واللّه العالم .
سوال 2260 :
پوشيدن لباس سفيد بر روى لباس سياه کراهت آن را رفع مى کند ؟
جواب :
رفع کراهت نمى شود .
واللّه العالم .
سوال 2261 :
پوشيدن جامه هايى که اسم هاى خدا بر آن نوشته شده ,چگونه است ؟
جواب :
پوشيدن لباسهاى مزبور مانعى ندارد , لکن کسى که محدث است , نبايد بدن خود را به اسم جلاله برساند , واللّه العالم .
سوال 2262 :
ايـن روزها مدل لباس و آرايش ويژه غربيها در کشور رواج يافته و برخى جوانان نيز خود را بـه آن مـى آرايـنـد , آيـا جـايزاست ؟
همچنين بستن کراوات و پاپيون که مسلمان را به کفارشبيه مى کند , چگونه است ؟
جواب :
مـؤمـن بايد از کارى که موجب ترويج فساد بين جامعه مسلمين است يا جامعه را در معرض فساد قرار مى دهد اجتناب کند , واللّه العالم .
سوال 2263 :
اکنون لباسهايى با رنگها و شکلهاى مختلف در بازارموجود است اين لباسها ارمغان فرهنگ غرب است , پوشيدن اينها چه حکمى دارد ؟
جواب :
سزاوار است مسلمان از کافر امتياز داشته باشد , و تشبه به کفار پيدا نکند , واللّه العالم .
سوال 2264 :
رنگ کردن موى سر و محاسن به رنگ مشکى , چه حکمى دارد ؟
جواب :
مانعى ندارد , بلکه در بعضى از روايات ترغيب به آن شده است ,واللّه العالم .
سوال 2265 :
کـسى که در هر کارى شک مى کند , ولى در بعضى کارهااگر اعتنا نکند احتمال مى رود که شکش کمتر شود , آيا به اين شک اعتنا بکند ؟
جواب :
اگر به حد وسواس رسيد نبايد به شکش اعتنا کند , واللّه العالم .
سوال 2266 :
کسى که در هر چيزى شک مى کند مانند غسل , وضو نمازچه بايد بکند ؟
جواب :
اگر به حد وسواس رسيده است نبايد اعتنا کند و به طورمتعارف بايد عمل نمايد .
واللّه العالم .
سوال 2267 :
اگر کسى گناه کرد , توبه نمود , آيا صدقه يا چيزى جز آن بدهکار است ؟
جواب :
اگـر پشيمان شد و توبه و استغفار کرد , گناه بخشيده مى شودانشاء اللّه , احتياج به صدقه ندارد , واللّه العالم .
سوال 2268 :
آيا تنها با روييدن مو بر عورت , دلالت بر بلوغ مى کند ,لطفا توضيح دهيد ؟
جواب :
مـجرد روييدن مو بالاى عورت علامت بلوغ نيست .
موى خشن علامت بلوغ است و در صورتى که شـک کـنـد , حـکـم بـه عـدم بـلـوغ مـى شـود , و مـقصود از موى خشن موى زبرى است که در اطراف عورت افراد و بالغ ديده مى شود , واللّه العالم .
سوال 2269 :
معلم ميان شاگردان و امثال آن تبعيض قائل شود , فى نفسه چگونه است ؟
جواب :
چنانچه تبعيض از جهت مصلحت باشد , مثل اين که شاگردمزبور فرزند شهيد است , مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 2270 :
کندن پوست لب يا دست چه حکمى دارد ؟
جواب :
کندن پوستهاى مختصرى که خشک شده است مانعى ندارد ,واللّه العالم .
سوال 2271 :
نزد شيعه روز نهم ربيع چه جاى گاهى دارد ؟
جواب :
روز نهم ربيع را بعنوان رمز شادى به مناسبت شادى اهل بيت آعليهم السلام ـ قرار داده اند , واللّه العالم .
سوال 2272 :
صـدر اسلام چطور اجازه داده مى شد که زن اسير شده رابه کنيزى به هر که مى خواستند مـى دادنـد , و حـال آن کـه اسارت رسم جاهليت بوده و بعد از اسلام نيز آن را ادامه دادند .
چه بسا همان کنيز در ديار خود صاحب شوهر و اولاد بوده است ؟
جواب :
اسارت زن موجب تمام شدن زوجيت سابق اوست , و ملک مسلمان مى گردد و حکمت اسارت اين بـوده کـه بـا پـرورش يـافتن در محيط اسلامى با اسلام و تعاليم آن آشنا شوند و به تدريج مسلمان گردند , کما اين که در صدر اسلام بسيار اتفاق افتاده است , واللّه العالم .
سوال 2273 :
آيا صدقه مستحبى به فقيرى که اهل نماز نيست جايزاست ؟
جواب :
اگر ترک تصدق موجب نماز خواندن او باشد ترک نمايد , واللّه العالم .
سوال 2274 :
امر و نهى پدر و مادر تا چه حدى بر انسان واجب است ,آيا اگر باعث اذيت آنها نشود واجب مزبور به جا آورده شده ,لطفا روشن بفرماييد ؟
جواب :
کـارى کـه موجب تاءذى والدين شود و بر فرزند واجب نبوده باشدبايد آن کار را مرتکب نشود يا از پدر و مادر مخفى دارد يا آنها راراضى کند , ولى اطاعت آنها به عنوان اطاعت والدين وجوبى ندارد , واللّه العالم .
سوال 2275 :
آيا پرستارى پدر بر فرزند واجب است ؟
جواب :
اولاد بـايـد بـا پدر و مادر خود به خوبى رفتار کنند و در صورت احتياج به آنها کمک نمايند , واللّه العالم .
سوال 2276 :
مـن عـلاقه زيادى به حوزه علميه دارم و مى خواهم ان شاءاللّه بعد از اخذ ديپلم وارد حوزه علميه شوم , ولى پدر ومادرم با اين موضوع مخالف هستند و مى خواهند که من وارددانشگاه شوم و به عقيده آنان با گرفتن دکترى يا مهندسى , آدم کار آمدى براى جامعه گردم .
من چندين بار عـلاقـه خـود رانـسـبـت به حوزه علميه به آنها متذکر شده ام ولى از کنار اين موضوع به سادگى گـذشـتـه اند .
حال مى خواهم نظر جناب عالى را در اين زمينه بدانم که چه کار کنم ؟
آيا گفتار آنان را بپذيرم يابه عقيده خود بپردازم ؟
نيز اگر راهى براى قانع شدن آنان داريد , بفرماييد .
جواب :
فرزند عزيزم ! علاقه ات به تحصيل علوم و معارف دينى بسيارارزشمند و قابل تقدير است .
اگر در خـود اسـتعداد و توان کافى براى فراگيرى علوم حوزوى مى بينى , بايد توجه داشت براى تحصيل ايـن رشته از معارف , مقدماتى مانند يادگيرى صرف ونحو لازم است که در ضمن خواندن درس دبـيرستان ودانشگاهى مى توان به آن مقدمات پرداخت .
و ان شاءاللّه پس ازاشتغال به آن , خداوند سـبـحـان خـود مـوجـبات انعطاف قلبى ورضايت والدين را بر اين امر فراهم خواهد نمود .
در هر حال سزاوار است رضايت خاطر پدر و مادر را فراهم کنى که اين خود , از اسباب توفيق الهى است , موفق باشى , واللّه العالم .
سوال 2277 :
مـبـلـغ 600 تـومـان شـهريه طلبه اى را به رسم امانت به من دادند تا به خودش برسانم و مى گفتم : پول همراه ندارم .
او نيزگفت : بعدا بدهيد .
اکنون چهار سال است ايشان را نمى بينم ,تکليفم چيست ؟
جواب :
فعلا چيزى بر عهده شما نيست .
ولى اگر وى را پيدا کرديد به ايشان بدهيد , واللّه العالم .
سوال 2278 :
مـلاک اسـتفاده از شهريه حوزه چيست ؟
آيا صرف اشتغال به تحصيل علوم حوزوى کافى اسـت ؟
آيا طلا ب پس از اتمام دروس در قبال استفاده از شهريه بايد به امور مربوط به روحانيون از قبيل تبليغ و تدريس ... مبادرت ورزند ؟
جواب :
استفاده از سهم امام ( ع ) در مقابل خدمت به دين است .
تعليم علوم حوزوى , و ترويج احکام شرع مقدس , تبيين و تقويت عقايد مؤمنين , و نظاير اين امور تماما از افراد و مصاديق خدمت دينى است .
و چنانچه مقصود از تعلم علوم دينى مزبور باشد ,متعلم مى تواند از سهم امام ( ع ) استفاده نمايد , واللّه العالم .
سوال 2279 :
گـرفـتـن شـهريه براى طلابى که به کارهاى فرهنگى شاغلندبا توجه به اين که درس و بـحـث حـوزوى نـدارنـد و از نـظـر مـادى هم کاملا تاءمين نمى شوند , حلال است ؟
اگر از نظر مادى تاءمين شوند چه طور ؟
ملاک حلال بودن استفاده از شهريه حوزه را بفرماييد .
جواب :
چنانچه خدمات دينى داشته باشد و احتياج هم دارند , مى تواننداز سهم امام ـ عليه السلام ـ ارتزاق کـنـنـد ولـيـکـن در گـرفـتـن شـهريه بايد نظر صاحب شهريه مراعات شود و اگر رضا نداشته باشندنمى توانند بگيرند , واللّه العالم .
سوال 2280 :
خواندن علم روز در مدرسه دينى چه صورت دارد ؟
جواب :
چـنـانـچه خواندن آنها ممانعتى از تحصيل علوم دينيه نداشته باشد و مدرسه را تبديل به دبستان نکند , مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 2281 :
کسى مرده است و از او اولادى مانده بعضى پسر و يادختر بالغ و بعض ديگر نابالغ اگر اينها بـا رضـايـت بـالـغ و به دستور او انسان را دعوت کنند به طعام مثلا آيا انسان مى توانداز اين طعام بخورد با اينکه آن از مال مشترک بالغ و غير بالغ تهيه شده يا نمى تواند , و يا اگر اينها با رضايت بالغ چيزى براى انسان از مال مشترک خود بياورند آيا جايز است انسان آن راقبول کند و بگيرد يا نه ؟
جواب :
اگر رفتن شما به خانه آنها براى بچه ها منفعت دارد به اينکه آنچه که براى بچه ها مى بريد بيشتر از آن چيزى است که مى گيريد و يا صرف مى کنيد مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 2282 :
خانواده اى اگر سرپرست را از دست بدهد و فرزند صغيرهم داشته باشد که به دست مادر اداره مى شود , و مستمرى ماهيانه نيز از سوى دولت به همه آنها پرداخت شود , مهمان شدن بر آنها چه حکمى دارد ؟
جواب :
چـنـانـچه در مقابل آنچه در خانه آنها مصرف مى کند , چيزى براى آنها ببرد که مالى را که از آنها صرف کرده تدارک کند , مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 2283 :
آيا اولاد مى توانند پدر و مادر خود را عاق کنند ؟
جواب :
فرزند بايد به پدر و مادر احسان کند , ولى در نهى از منکر اگر چه متاءذى شوند , عقوق محسوب نمى شود , واللّه العالم .
سوال 2284 :
آيا والدين مى توانند از گوشت عقيقه فرزندشان بخورند يانه ؟
جواب :
اگر بخواهند آن گوشت عقيق حساب شود , از آن نخورند , واللّه العالم .
سوال 2285 :
آيا آب غوره با جوشيدن حرام مى شود ؟
جواب :
حرام نمى شود , واللّه العالم .
سوال 2286 :
پولى که گدايان حرفه اى مى گيرند , چه حکمى دارد ؟
وظيفه مردم در قبال آنان چيست ؟
جواب :
چنانچه دهنده به احتمال فقر آنها به آنها پول بدهد , اشکالى ندارد , ولى اگر آنها شرط کند که در صـورتـى به شما پول راتمليک مى کنم که فقير باشيد , در فرض عدم فقر تصرف در آن پولى جايز نيست , واللّه العالم .