مسائل متفرقه
سوال 709 :
ـ در کتاب «عروة الوثقى» آمده است که: «نماز در مسجدالحرام معادل يک ميليون نماز است»،(1) مدرک آن چيست؟
جواب :
شيخ صدوق(ره) روايتى از پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) نقل کرده و از آن استفاده مى شود که، نماز در مسجدالحرام معادل «هزار هزار» (يک ميليون) نماز است.(2)
----------
1 ـ عروة الوثقى، فصل فى الامکنة المکروهة، مسأله 4: فالصلاة فيه (اى فى المسجد الحرام) تعدل الف الف صلاة.
2 ـ عن ابى جعفر(ع) انه قال: قال رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم: الصلاة فى مسجدى کألف صلاة فى غيره الاّ المسجد الحرام، فإنّ الصلاة فى المسجد الحرام تعدل الف صلاة فى مسجدى (وسائل الشيعه، ج 3، ص 536، باب 52 من ابواب احکام المساجد، حديث 3)
بلکه مى توان از روايتى که اباذر از پيغمبر اکرم(ص) نقل کرده، استفاده کرد که نماز در مسجدالحرام به مراتب بيش از يک ميليون نماز است.
(عن ابى ذر عن رسول الله(ص) فى وصيّته له قال(ص): يا اباذر صلاة فى مسجدى هذا تعدل مائة الف صلاة فى غيره من المساجد الا المسجدالحرام و صلاة فى المسجد الحرام تعدل مائة الف صلاة فى غيره); وسائل الشيعه، ج 3، ص537، حديث 10، جهت توضيح بيشتر به «بحارالانوار، ج 83، ص 369» مراجعه شود.
البته رواياتى مى فرمايد که نماز در مسجدالحرام معادل صد هزار نماز است (قال رسول الله صلى الله عليه و آله: صلاة فى مسجدى هذا تعدل عندالله عشرة آلاف صلاة فى غيره من المساجد الاّ المسجد الحرام و صلاة فى مسجدالحرام تعدل مائة الف صلاة فى غيره); وسايل الشيعه، ج 3، ص536، باب 52، ابواب احکام مسجد، حديث 5 . و وجه اختلاف روايات، ظاهراً بر اختلاف نمازگزاران و حالات و توجهات و نيات آنان مى باشد. (به جواهرالکلام، ج 14، ص 153 نيز مراجعه شود).
----------
(صفحه260)
سوال 710 :
ـ شرکت در نماز جماعت اهل سنّت و خواندن نمازهاى يوميّه با آنها، آيا کفايت از نماز واجب مى کند؟
جواب :
بلى کفايت مى کند.
سوال 711 :
ـ شرکت در نماز جماعت مغرب اهل سنت، با توجه به اينکه وقت نماز مغرب نزد آنها زودتر از مغرب شرعى نزد شيعيان است، آيا کفايت از نماز مغرب مى کند؟
جواب :
کفايت مى کند.
سوال 712 :
ـ گاهى مشاهده مى شود هنگام برپايى نماز جماعت در مسجدالحرام و مسجدالنبى، بعضى از حجاج ازمسجد خارج مى شوند و يا در کنارى ايستاده و تماشا مى کنند، لطفاً نظر مبارک را در اين باره مرقوم فرماييد.
جواب :
انجام امورى که موجب اتّهام شيعه مى باشد، جايز نيست.
سوال 713 :
ـ در طبقه بالاى مسجدالحرام و مسجدالنبى که نماز جماعت تشکيل مى شود و ايرانى ها در آن شرکت مى کنند. با وصف اينکه اتصال به هيچ وجه مراعات نشده و جاى تقيه هم نيست. زيرا مى توانند نماز را در طبقه پايين که لااقل اتصال حفظ مى شود بخوانند. آيا نماز در طبقه فوقانى صحيح است؟
جواب :
چنانچه هنگام اقامه جماعت اتفاقاً آنجا بودند. همانجا اقتدا کنند. و
----------
(صفحه261)
نماز صحيح است. ولى اختياراً به آنجا نروند.
سوال 714 :
ـ شرکت در نماز جماعت اهل سنّت، آيا اختصاص به مسجدالحرام و مسجدالنبى دارد، يا در مساجد ديگر هم کافى است؟
جواب :
اختصاص به مسجدالحرام و مسجد النبى ندارد.
سوال 715 :
ـ برادران شيعه در نماز جماعت اهل سنت شرکت مى کنند. بعضاً ديده شده که امام جماعت در حين قرائت آيه سجده را تلاوت مى کند و خود و تمامى نمازگزاران به سجده مى روند و شيعيان هم تقيتاً به سجده مى روند، آيا اين سجده اضافه باعث بطلان نماز آنها مى شود و يا چون از باب تقيه بوده، ضررى به صحت نماز آنها نمى زند؟
جواب :
در فرض سوال نماز آنها باطل نمى شود، ولى احتياطاً نماز را اعاده کنند.
سوال 716 :
ـ آيا در نماز جماعت اهل سنّت هم مى توان براى درک ثواب، در تشهد آخر اقتدا کرد و بدون تکبير مجدّد نماز را به طور فرادى ادامه داد؟
جواب :
مانعى ندارد.
سوال 717 :
ـ شخصى براى خواندن نماز جماعت وارد مسجدالنبى يا مسجدالحرام يا يکى از مساجد اهل سنت شده در حالى که جماعت تمام شده ولى صفها به هم نخورده، آيا اذان و اقامه ساقط است؟
جواب :
در فرض سوال اذان و اقامه ساقط نيست، بلکه اگر کسى بعد از خواندن نماز جماعت با آنها، بخواهد احتياطاً نماز خود را اعاده کند استحباب گفتن اذان و اقامه به قوت خود باقى است.
سوال 718 :
ـ در نماز جماعت مسجدالحرام و مسجدالنبى يا ساير مساجد مکه و مدينه آيا مى توان بر فرش سجده کرد؟ و چنانچه بر فرش سجده کند، آيا اعاده آن لازم است؟
----------
(صفحه262)
جواب :
چنانچه محلّى که سجده بر آن جايز است پيدا نشود و از مثل حصير و مانند آن نتواند استفاده کند سجده بر فرش مانعى ندارد و اعاده لازم نيست.
سوال 719 :
ـ سجده کردن بر مهر يا حصير و بادبزن در مساجد مکه و مدينه چنانچه انگشت نما و سبب وهن به مسلمانان بشود، چه حکمى دارد؟
جواب :
در صورت وهن و اتهام جايز نيست.
سوال 720 :
ـ حجاج ايرانى که وارد فرودگاه مى شوند، هنگام نماز به خاطر آنکه ساير مسلمانان جهان نيز تا حدودى آنجا رفت و آمد دارند و مهر، کاغذ، بادبزن، و غيره را در سجده بکار گرفتن براى آنان ناآشنا است، وظيفه ما هنگام سجده نماز چيست؟ آيا صرف ناآشنا بودن کار، براى ديگران، وَهن شيعه بحساب مى آيد يا آنکه احساس شود که آنان از چنين اعمالى تنفر داشته و به وَهن، منجر مى شود؟ و اگر به وَهن منجر شود، نماز خوانده شده صحيح است يا خير؟
جواب :
اگر عمل مزبور موجب انتقاد از مذهب شيعه و توهين و ابراز تنفّر بشود جايز نيست و در اين فرض صحت عمل نيز مشکل است.
سوال 721 :
ـ آيا خواندن نماز واجب در حجر اسماعيل اشکال دارد؟
جواب :
حجر اسماعيل از بيت نيست و خواندن نماز واجب و مستحب، در آن صحيح و بى اشکال است، هرچند که طواف بايد خارج از آن انجام شود.(1)
سوال 722 :
ـ فاصله بين مکه و عرفات که قبلاً چهار فرسخ بوده امروزه باتوجه
----------
1 ـ قال السيد (ره) فى العروة الوثقى: فصل فى القبلة: و هى المکان الذى وقع فيه البيت شرّفه الله تعالى من تخوم الارض الى عنان السّماء للنَّاس کافّة: القريب والبعيد، لاخصوص البنية، ولايدخل فيه شىء من حجر اسماعيل، وان وجب ادخاله فى الطواف.
----------
(صفحه263)
به توسعه مکه و اتصال شهر به منى کمتر از مسافت شرعى است، در اين صورت، کسى که قصد اقامه ده روز در مکه را کرده و سپس به عرفات و مشعر و منى مى رود و چهار شب يا بيشتر در آنجا بيتوته مى کند، نماز او در عرفات و مشعر و منى و پس از مراجعت به مکه قصر است يا تمام؟
جواب :
اگر قبل از رفتن به عرفات ده روز يا بيشتر در مکه بوده درمواضع ذکرشده نماز تمام است وگرنه نماز در آن مواضع شکسته است ولى در مکه اگرچه بعد از مراجعت باشد مخير بين قصر و اتمام است.
سوال 723 :
ـ قصد اقامه در محله هاى جديدالاحداث مکه با توجه به اينکه حجاج همه روزه به مسجدالحرام رفت و آمد دارند چه صورت دارد؟
جواب :
محله هاى جديدالاحداث اگر عرفاً جزء مکه محسوب شوند، قصد اقامه در آن و رفت و آمد به مسجد الحرام صحيح است.
سوال 724 :
ـ با توجه به توسعه فعلى مکه و مدينه مسافر در چه قسمتى از اين دو شهر مخير بين قصر و اتمام است و آيا فرقى بين نايب و غيره هست؟
جواب :
در تمام آن دو شهر مخير است و فرقى نيست.
سوال 725 :
ـ مدير کاروان با توجه به اين که مى داند توقف زائران درمدينه يا مکه کمتر از ده روز است به آنها اعلام مى کند که ده روز مى مانيم و آنان به اعتماد گفته او نمازشان را تمام مى خوانند و روزه مى گيرند ولى قبل از ده روز از آنجا مى روند، حکم شرعى نسبت به مدير که اين مطلب را اعلام مى کند و نماز و روزه زائران چيست؟
جواب :
با توجه به اينکه به نظر اينجانب در تمام مکه و مدينه مکلف مخير بين قصر و اتمام است، لذا در فرض سوال نمازهايى که تمام خوانده صحيح است، اما روزه را چنانچه واجب بوده قضا کنند.
----------
(صفحه264)
سوال 726 :
ـ رطوبتهايى در مسجدالحرام مشاهده مى شود که نمى دانيم آب است يا چيز ديگر چه حکمى دارد؟
جواب :
هر چيز مشکوکى محکوم به طهارت است.
سوال 727 :
ـ روش تطهير مسجدالحرام طبق موازين شرع نيست. لذا اگر بدن يا لباس مرطوب با آنجا تماس پيدا کند. چه حکمى دارد؟
جواب :
تا وقتى که يقين به نجاست آنجا نداريد، محکوم به طهارت است.
سوال 728 :
ـ آيا غسلهاى طواف، احرام، زيارت قبر نبى اکرم(صلى الله عليه وآله) و ائمه اطهار(عليهم السلام) و جمعه کفايت از وضو مى کند؟
جواب :
خير، لذا بايد بعد از اين غسلها وضو هم بگيرند.
سوال 729 :
ـ آيا بجز غسل مستحبى براى رفتن به مسجدالحرام، غسل ديگرى براى طواف مستحب است، و در صورت وجود چنين استحبابى، آيا يک غسل به نيت هر دو کافى است؟
جواب :
بلى براى هر دو مورد يعنى دخول در مسجدالحرام و طواف، غسل مستحب است و يک غسل به نيت هر دو کفايت مى کند.
سوال 730 :
ـ حکم روزه اشخاصى که در مسجدالحرام يا مسجدالنبى(صلى الله عليه وآله) که قبل از وقت افطار، از باب تقيه افطار مى کند چيست؟
جواب :
اگر اتفاقاً آنجا بودند و ناچار به افطار تقيه اى شدند روزه آنها صحيح است و قضا ندارد. ولى رفتن به آنجا در حال اختيار خلاف احتياط است. به علاوه به طورى که تحقيق شده در مورد سوال تقيه کمتر اتفاق مى افتد. و افراد ملزم به افطار تقيه اى نمى شوند.
سوال 731 :
ـ شخصى در مدينه منوره مسافر است و روزه قضاى ماه رمضان نيز دارد، آيا براى قضاى حاجت مى تواند سه روز روزه مستحبى بگيرد؟ و آيا
----------
(صفحه265)
مى تواند اين سه روز را با فاصله بگيرد؟
جواب :
بلى در فرض سوال گرفتن سه روز روزه مستحبى براى قضاى حاجت صحيح است. و احتياط آن است که سه روز را پشت سر هم بگيرد.
سوال 732 :
ـ در مکه و مدينه که مسافر مخيّر بين قصر و اتمام است، اگر تمام را اختيار کرد، آيا مى تواند نوافل نهاريه را بخواند؟
جواب :
خير. نوافل نهاريه مطلقاً از مسافر مشروع نيست. و تخيير در آن دو شهر مخصوص فرائض است.
سوال 733 :
ـ خانمى بدون اذن شوهر به مدينه منوره آمده است، و سفر او سفر معصيت است و بايد نمازهاى يوميه را تمام بخواند، آيا نوافل نهاريه را نيز مى تواند بخواند؟ و آيا روزه مستحبى مى تواند بگيرد؟
جواب :
بلى به طور کلى در سفر معصيت نوافل نهاريه ساقط نيست، و روزه مستحبى هم صحيح است.
سوال 734 :
ـ آوردن خاک، ريگ و سنگ از عرفات، مشعرالحرام، منا، صفا، مروه يا منطقه حرم چه حکمى دارد؟
جواب :
از صفا و مروه جايز نيست. و از غير آن دو مانعى ندارد و در هر صورت برگرداندن لازم نيست. ولى به طور کلى لازم است مؤمنين از اين قبيل اعمال پرهيز کنند.
سوال 735 :
ـ گاهى اوقات در مسجدالحرام و مسجدالنبى کفشهاى انسان گم مى شود و مشاهده مى شود که کفشهاى فراوانى روى هم ريخته و مأموران نظافت مسجد آنها را جمع آورى کرده و دور مى ريزند، آيا جايز است از آن کفشها استفاده کنيم؟
جواب :
اگر بدانيد يا مطمئن باشيد که صاحبان آن از کفشهاى خود اعراض
----------
(صفحه266)
کرده اند يا بدانيد آنها راضى هستند اشکال ندارد. والاّ محل اشکال است.
سوال 736 :
ـ براى عمره مفرده ثبت نام کرده ام و با قرعه کشى نام اينجانب در شمار زائران ماه رجب مى باشد، سازمان حج مى گويد ماه رجب فضيلت دارد شما بايد 15 هزار تومان اضافه پرداخت کنيد. آيا سازمان حج چنين حقى را دارد؟
جواب :
چون متصدى امر، سازمان حج و زيارت است، لذا مى تواند طبق مقررات کم يا زياد کند.
----------
(صفحه267)