احکام کسب و کار حرام

احکام کسب و کار حرام

احکام کسب و کار حرام

سوال 517 :

اخيراً در جواهر فروشيها، انگشترهائي موجود مي‌باشد که بنام طلاي سفيد و گويا آلياژي است ترکيبي با طلاي زرد که نقره‌اي رنگ مي‌باشد، حال سوال اين است که استعمال طلاي سفيد براي مردان چه حکمي دارد؟

جواب :

استعمال طلاي سفيد که از لحاظ جنسيّت با طلاي زرد متغاير است براي مرد جائز است.

سوال 518 :

کسي که با پارتي و رابطه مشغول به کار شود آيا حقوق آن حلال است؟ و کسي که اينگونه افراد را مي‌شناسد چه وظيفه‌اي دارد؟

جواب :

اگر بر خلاف مقررات حکومت اسلامي باشد، جايز نيست.

سوال 519 :

عکس گرفتن نزد عکاس نامحرم و يا ظاهر کردن عکس توسط نامحرم چه آنکه عکس داراي حجاب باشد يا نباشد چگونه است؟

جواب :

اگر بدون حجاب باشد و ظاهر کننده وي را نشناسد اشکال ندارد، همچنين اگر با حجاب باشد، مانعي ندارد.

سوال 519 :

تکليف کسانيکه مقداري از پرده کعبه را به عنوان تبرّک کنده‌اند چيست؟

جواب :

نبايد از پرده کعبه چيزي کَند و اگر گناه کردند و مقداري از آن را کَند با اجازه حاکم شرع مي‌توانند در آن تصرّف کنند.

سوال 520 :

در چه صورت مراجعه مرد به دکتر زن و بالعکس اشکال ندارد؟

جواب :

اگر از جهت مهارت و حذاقت و امکان مراجعه و معالجه مساوي باشند و ضرورتي براي مراجعه به غير همجنس در بين نيست نمي‌تواند به غير همجنس مراجعه کند.

سوال 521 :

احتراماً با عنايت به افزايش روز افزون مزاحمتهاي تلفني در سطح جامعه مستدعي است حکم شرعي اين عمل غير انساني را اعلام بفرمائيد؟

جواب :

مزاحمتهاي تلفني، کار حرام و بسيار ناپسندي است و لازم است از آن اجتناب شود.

سوال 522 :

سگ بازي و آوردن آن به خانه‌ها و ماشين‌ها و خيابانها که نوعي تقليد از بيگانگان است چه صورت دارد؟

جواب :

اشکال دارد.

سوال 523 :

نظر مبارک را در رابطه با سدّ معبر و مزاحمتهائي که در عبور و مرور عمومي ايجاد مي‌شود ارائه فرمائيد؟

جواب :

در صورتي که مزاحم عابرين باشند يا موجب زيان ديگران گردند جايز نيست.

سوال 524 :

لطفاً بفرمائيد آيا «جايز نيست» با «حرام است» مترادف است يا نه؟ در صورت اختلاف توضيح دهيد.

جواب :

هر کجا حرام است جايز هم نمي‌باشد و بالعکس.

سوال 525 :

بعضي از افراد در قسمتهايي از بدن و دستهاي خود خالکوبي مي‌کنند، آيا اينان مرتکب گناه شده‌اند يا خير؟

جواب :

اگر کلمات قرآن و نام خداوند و ائمه‌عليهم‌السلام نباشد و ضرر هم نداشته باشد، اشکال ندارد.

سوال 526 :

حضور زنان در کوچه و بازار بدون وجود ضرورت و سر و کار داشتن بيش از حد با نا محرم چگونه است؟

جواب :

اگر مستلزم حرام نباشد اشکال ندارد.

سوال 527 :

گدايي در صورت نياز و در صورت بي نيازي چه حکمي دارد؟

جواب :

گدايي در صورت عدم نياز اشکال دارد و در صورت نياز و عدم توانائي کار و کسب از راه مشروع در حدِّ نياز مانعي ندارد ولي بايد سعي کند و براي خود راهي براي امرار معاش پيدا کند چون تحمّل ذلّت سوال بر خلاف حفظ شؤونات اسلامي است.

سوال 528 :

استخدام شدن مسلمان در رستورانهاي کفار جهت پذيرائي از آنان با محرمات از قبيل گوشت خوک و مسکرات چه حکمي دارد؟

جواب :

جائز نيست.

سوال 529 :

جعل پول چه حکمي دارد؟

جواب :

جايز نيست.

سوال 530 :

در صورتيکه مرتکب غيبتي شديم، اگر مفسده‌اي نباشد آيا لازم است از شخص مورد نظر حلاليّت طلبيد يا خير؟ اگر اين غيبت را شنيده‌ايم چه حکمي دارد؟

جواب :

اگر سبب اختلاف و ناراحتي نميشود از کسي که غيبتش کرده‌ايد حليّت بطلبيد وگرنه استغفار نموده براي وي کار نيک انجام دهيد تا انشاء ا... خداوند شما را مورد آمرزش قرار دهد، همچنين نسبت به کسي که غيبتش را شنيده‌ايد بايد رضايت او را در صورت امکان بدست آوريد چون شنيدن غيبت نيز حرام است.

سوال 531 :

در جلسه مشترک آقايان و خانمها اگر مجري جلسه زن باشد اشکال دارد يا خير؟

جواب :

اگر همراه حرام ديگري نباشد، اشکال ندارد.

سوال 532 :

خريد و فروش حلقه يا ساعت طلا يا زنجير طلا براي استفاده داماد توسط خانواده عروس چه صورت دارد؟ همچنين فروش اين زنجيرها توسط فروشندگان جهت استفاده مردان و يا توليد آنها به همين منظور چگونه است؟ و مالي که از اين راه بدست مي‌آيد چه حکمي دارد؟

جواب :

اشکال دارد و همچين فروش و توليد آنها اگر بعنوان استفاده مردان باشد اشکال دارد.

سوال 533 :

اگر کسي که شرايط بازنشتگي را ندارد با پارتي و يا رشوه دادن حقوق بازنشستگي بگيرد با توجه به اينکه هيچ کاري در قبال آن انجام نمي‌دهد حقوق آن چه حکمي دارد؟

جواب :

اشکال دارد.

سوال 534 :

شخصي که به کشور غير مسلمان سفر کرده و پولي از راه قمار و قاچاق و دزدي بدست آورده است، اکنون پشيمان شده، وظيفه او چيست؟

جواب :

پولي که از اين راهها بدست آمده حرام است و بايد به حاکم شرع برساند.

سوال 535 :

گوش دادن به راديو مجاهد و بي بي سي و غيره جهت اطلاع از اخبارهاي بيگانه‌نگان عليه ايران چه حکمي دارد؟

جواب :

اگر تأثير منفي در او ايجاد نکند اشکال ندارد.

سوال 536 :

هزينه کردن بيش از حد متعارف در ولادتها و شهادتهاي ائمه معصومين و ابا عبداللَّه‌عليه‌السلام چه حکمي دارد؟

جواب :

اگر بيش از حدّ شأن و موقعيّت انسان باشد يا به حدّ اسراف برسد اشکال دارد.

سوال 537 :

تنبيه بدني در چه حدّي جايز مي‌باشد؟

جواب :

براي غير وليّ در هيچ حدّي جايز نيست.

سوال 538 :

آيا براي آموزگار جايز است دانش‌آموز را به جهت انجام ندادن تکاليف تنبيه بدني نمايد؟

جواب :

خير.

شعر، غنا وموسيقي

سوال 539 :

آيا گوش دادن صداهائي که همراه موسيقي‌اند و در مدح اهلبيت هم هستند جايز است؟

جواب :

در صورتي که بحدّ غنا برسد اشکال دارد.

سوال 540 :

بعضي از شعراء و مداحان در شعرهايشان جملاتي مانند قسم خوردم که تا ابد حيدر پرستم و يا زهرا پرستم بکار مي‌برند آيا بکار بردن چنين جملاتي جايز است يا خير؟ و اگر جايز است توضيحش چيست؟

جواب :

در صورتي که مورد سوء استفاده مخالفان قرار گيرد از بکاربردن چنين کلماتي اجتناب شود.

سوال 541 :

گوش دادن به موزيکها و سرودهائيکه از راديو يا تلويزيون جمهوري اسلامي پخش مي‌شود چه حکمي دارد؟

جواب :

اگر موجب فساد نباشد اشکال ندارد.

سوال 542 :

آوازه خواني زنان و يا استفاده از نوار مختص عروسي در محلي که فقط زنان حضور دارند چه حکمي دارد؟

جواب :

در صورتي که غنا باشد يا موجب فساد يا انحراف گردد اشکال دارد.

سوال 543 :

خريد و فروش و توزيع و تکثير نوارهاي ترانه از خوانندگان طاغوتي و عکسهاي مبتذل و مستهجن چه صورت دارد؟ و پولي که از اين راه کسب مي‌شود چگونه است؟ همچنين کسبِ درآمد از راه خريد و فروش مواد مخدر چگونه است؟

جواب :

خريد و فروش و تکثير اشياء مذکور در صورتي که موجب فساد باشد و همچنين خريد و فروش مواد مخدّر حرام است و پولي که از اين راه بدست مي‌آيد اشکال دارد.

سوال 544 :

اخيراً نوار موسيقي و ترانه‌اي - که زنها به صورت همخواني اجراء کرده‌اند به عنوان نواي قريه... که در آن از مضاميني از قبيل عزيز بنشين کنارم و... استفاده شده - با مجوز شماره 2740/3/ وزارت ارشاد اسلامي پخش شده خريد و فروش و تکثير و گوش دادن اين قبيل ترانه‌ها از نظر شرعي چه حکمي دارد؟

جواب :

تکثير و خريد و فروش هر آهنگي که موجب تهييج شهوت و ترغيب به فساد باشد حرام است.

سوال 545 :

نوحه گري، قرآن خواني، دعا خواني خانمها بصورت دست جمعي يا فردي به صداي بلند بطوري که مردها بشنوند و موجب تَلّذذ باشد که صد در صد هم چنين است چه صورت دارد؟

جواب :

اگر موجب فساد باشد اشکال دارد.

سوال 546 :

آيا واجب است فيلم‌هاي ويديويي مبتذل از قبيل فيلمهاي رقصِ شهوت‌انگيز و جنسي و نوارهاي کاست حاوي موسيقي حرام را از بين برد؟

جواب :

اگر در دسترس افراد قرار مي‌گيرد و موجب فساد و يا انحراف آنها مي‌شود از بين بردن آنها لازم است.

سوال 547 :

آيا پخش شدن برنامه‌هايي از صدا و سيما مي‌تواند دليل بر جايز بودن آن باشد، به عبارت ديگر آيا در حال حاضر تمام برنامه‌هاي صدا و سيما موافق با شرع مقدس است؟

جواب :

خير.

سوال 548 :

شنيدن موسيقي پاپ يا عدني که اخيراً از صدا و سيما زياد پخش مي‌شود چه حکمي دارد؟

جواب :

اگر موجب فساد يا مهيّج شهوت باشد اشکال دارد.

سوال 549 :

شنيدن صداي زنان به طور عادي يا آواز به صورت دسته جمعي يا انفرادي چه حکمي دارد؟

جواب :

در فرض سوال اگر از مصاديق غنا و لهو نباشد و باعث فساد نيز نگردد اشکال ندارد.

عکس، نقاشي و تصوير

سوال 550 :

عکسهايي که در مورد امامان و ائمه مي‌کشند چه حکمي دارد؟

جواب :

اين عکسها و نقاشيها درست نيست واصلي ندارد.

سوال 551 :

آيا با صرف ارائه عکسي که حضور دو مرد و دو زن را به صورت برهنه بودن سر زنان نشان مي‌دهد، مي‌توان تلقّي ارتباط نا مشروع نمود؟

جواب :

صرف ارائه چنين عکسي اگر همراه با قرائن و شواهد نباشد ارتباط نا مشروع به حساب نمي‌آيد ولي خلاف شرع است.

سوال 552 :

اگر از فردي فيلم، عکس يا مجلاّت مستهجن و مبتذل کشف شود و براي محکمه ثابت شود نگهداري و استفاده از آنها بمنظور رفع ضعف قوّه جنسي او در رابطه با همسرش بوده و هيچگونه اشاعه فحشا يا سوء استفاده ديگران را در بر نداشته باشد آيا صِرف نگهداري و استفاده از اين موارد بمنظور فوق حرام و جرم موجب تعزير مي‌باشد؟

جواب :

استفاده از چنين فيلمها و عکسها و مجلاّتي حرام است.

سوال 553 :

درج تصاوير غير متعارف و مهيّج زنان در نشريات که آثار منفي هم در پي دارد شرعاً چه حکمي دارد؟

جواب :

اگر موجب فساد و انحراف باشد، اشکال دارد.

سوال 554 :

استفاده از نوارهاي تصويري مبتذل و مستهجن توسط زن و شوهر جهت تهييج قوّه شَهَويه بدون اينکه مفاسد ديگري بر آن مترتّب باشد چه حکمي دارد؟ نگهدارنده اين گونه نوارها براي استفاده فوق قابل تعزير مي‌باشد يا خير؟

جواب :

در صورتي که اينگونه نوارها عامل فساد و انحطاط اخلاقي محسوب مي‌شود از بين بردن آن لازم و نگهداري آن اشکال دارد.

سوال 555 :

نگاه کردن با لذّت به زنان خارجي در تلويزيون و يا زنان اين چنيني که به کشور مي‌آيند چه حکمي دارد؟

جواب :

جائز نيست.

سوال 557 :

در برخي از گورستانهاي شيعيان رسم شده است که عکس زنان و دوشيزگان مرحوم را مانند عکس مردان در بالاي قبر نصب مي‌کنند. آيا اين کار از نظر شرعي داراي اشکال است يا خير؟ نظر مبارک چيست؟

جواب :

در صورتي که محجّبه باشند و موجب فساد نشود اشکالي ندارد گرچه بهتر آن است که چنين عکسهائي در قبرستان نصب نشود.

سوال 558 :

کوبلن‌هايي که با عکسهاي زنان سر برهنه يا تصاوير رقّاصي دسته جمعي توسط خانمها بافته مي‌شود، يا عکسهاي مينياتوري با همين مضامين يا بافتن فرشهايي با همين تصاوير، تهيه، توليد و خريد و فروش و يا نصب آنها در منازل و خانه‌ها يا مغازه‌ها و محلّ کار چه حکمي دارد؟

جواب :

نصب اشياء مذکور در منازل در صورتي که موجب فساد و انحراف باشد اشکال دارد و توليد و خريد و فروش آنها در صورتي که داراي منافع حلال مورد توجه باشد اشکال ندارد.

سوال 558 :

عکس گرفتن نزد عکاس نامحرم و يا ظاهر کردن عکس توسط نامحرم چه آنکه عکس داراي حجاب باشد يا نباشد چگونه است؟

جواب :

اگر بدون حجاب باشد و ظاهر کننده وي را نشناسد اشکال ندارد، همچنين اگر با حجاب باشد، مانعي ندارد.

قمار

سوال 559 :

بازي با پاسور يا تخته نرد يا شطرنج يا ديگر آلات قمار توسط دو نفر حرام است. امّا آيا بازي با آلات مذکور بوسيله کامپيوتر چه حکمي دارد؟ مثلاً يک طرف کامپيوتر است و يک طرف شخص مقابل و تخته نرد بازي مي‌کنند.

جواب :

بازي با آلات قمار کلاّ حرام مي‌باشد مگر از آلت قمار بودن خارج شده باشد.

سوال 560 :

به استحضار مي‌رساند در مورد حمل و نگهداري پاسور يا تخته نرد ابهامات زير وجود دارد؟

الف - آيا وسائل ذکر شده (پاسور يا تخته نرد) جزء آلات قمار محسوب مي‌شوند؟

جواب :

بلي از آلات قمار مي‌باشد.

ب - فقط صرف نگهداري و يا خريد يا فروش آنها چه حکمي دارد؟

جواب :

نگهداري و خريد و فروش آنها جايز نيست.

جواب :

آيا بازي با آنها بدون قصدِ برد و باخت و تنها به قصد سرگرمي جايز است؟

جواب :

بازي با آنها به قصد سرگرمي نيز جايز نيست.

مواد مخدر و دخانيات

سوال 561 :

حکم کشيدن يا خوردن ترياک چيست؟ و آيا در اين مورد براي افراد مريض و کساني که پزشک مجوز استفاده را داده تفاوتي هست يا خير؟

جواب :

کشيدن و خوردن ترياک حرام است و براي افراد مريض اگر راهي جز استفاده از ترياک نباشد در حدّ ضرورت مانعي ندارد ولي واجب است که سعي کند ترک نمايد.

سوال 562 :

نظر شما در مورد کشيدن سيگار چيست؟ کسب درآمد از اين راه چگونه است؟

جواب :

اگر ضرر معتنابه داشته باشد جايز نيست، ولي خريد و فروش آن جايز است.

سوال 563 :

شخصي که از کار افتاده و نمي‌تواند خرجي خود را درآورد و گرفتار به ترياک مي‌باشد و بچه‌هايش خرجي او را نمي‌دهند و دليل مي‌آورند که پدرشان اين پول را به ترياک مي‌دهد، آيا دادن پول به اين شخص جايز است؟ و ثوابي دارد يا خير؟

جواب :

در فرض سوال جايز نيست.

شعبده، سحر وهيپنوتيزم

سوال 564 :

آيا ياد گرفتن و ياد دادن سحر و جادو گري حرام است يا خير؟

جواب :

حرام است مگر براي ابطال سحر و جادوگري.

سوال 565 :

آيا شعبده بازي، احضار ارواح و هيپنوتيزم جايز است؟ اين کارها در چه صورتي حرام است؟ شغل قرار دادن آنها و کسب درآمد از اين طريق چه حکمي دارد؟

جواب :

جايز نيست و کسب درآمد نيز از اين طريق اشکال دارد.

اوراق مسابقه

سوال 566 :

برگه‌هاي هماي رحمت در پوشش مسابقه قرآني با طرح چند سوال قرآني که معمولاً توسط فروشندگان جواب داده مي‌شود با عنوان کمک به مؤسسه مهد قرآن کريم فروخته مي‌شود و افراد با نيت برنده شدن در جوايز ميليوني اين برگه‌ها رإ؛گک ظظ خريداري مي‌نمايند. با توجه به اينکه اين پديده تداعي کننده بليطهاي بخت آزمائي است نظر حضرتعالي را در خصوص خريد و فروش اين اوراق بيان فرمائيد؟

جواب :

اگر افرادي که در برابر برگه‌ها مبلغي پرداخت مي‌کنند، آن را به مؤسسه هديه مي‌کنند و به مسؤلان مربوطه اجازه مي‌دهند که بخشي از پول جمع آوري شده را به عنوان جايزه به عده‌اي از آنان بدهند، اشکالي ندارد، و در اين فرض با اصابت قرعه، گرفتن جائزه هم، اشکال ندارد.

سوال 567 :

در تبليغات مکرر تلويزيون و مطبوعات مشاهده مي‌شود که سازمان بهزيستي، مسابقه‌ي ارمغان بهزيستي برگزار مي‌کند،با توجه به اينکه چنين مسابقه‌اي با مسابقه بليط بخت آزمايي در زمان طاغوت شباهت بسيار دارد، لذا بفرمائيد حکم شرعي آن چگونه است؟

جواب :

در صورتي که خريداران اوراق قصدشان اين باشد که پول را به عنوان هبه در اختيار مسئولان برگزار کننده مسابقه قرار دهند که صرف کارهاي خير کنند و بخشي از آنرا هم جايزه بدهند خريد چنين اوراقي اشکال ندارد ولي اگر هدف از خريد اوراق برد و باخت باشد اشکال دارد.

مجسمه

سوال 568 :

آيا ساخت مجسمه شخصيت‌هاي برجسته علمي براي بزرگداشت آنان و نصب در ميادين شهر جايز است؟

جواب :

ساختن مجسمه در صورتي که براي هدف عقلائي باشد و اسراف محسوب نشود جايز است.

نمايش

سوال 569 :

ما از خواهران دانشجوي مرکز تربيت معلم هستيم و يک واحد درسي به نام (هنرهاي نمايشي) داريم. با توجه به اينکه هدف کلي ما هدايت و ارشاد نسل جوان به سوي آرمانها و ارزشهاي اسلامي است، لطفاً نظر مبارک خويش را در مورد انجام امور ذيل از سوي ما خواهران و بدون حضور مرد نا محرم مرقوم بفرمائيد:

1 - بازيگري در نقش مردان، مانند بازيگري زن در نقش يک پدر.

2 - پوشيدن لباس مخصوص مردان.

3 - تقليد صداي مردانه.

4 - گريم مخصوص مردان مانند گذاشتن محاسن.

در صورت جايز نبودن امور مذکور، آيا طبق نظر حضرتعالي راهي شرعي براي اجراي اسلامي اين نمايشها در جهت تبليغ اسلام براي ما خواهران مسلمان وجود دارد يا خير؟

جواب :

در رابطه با بند 2 و 4 مذکور در سوال پوشيدن لباس مخصوص مردان و گذاشتن ريش و محاسن که از مختصّات مردان است براي زن حرام است و امور محرّمه فقط در موقع ضرورت و معارضه با مصلحت اهمّ، جايز است ؛ اگر کار شما تا اين حدّ از ضرورت و مصلحت رسيده است ارتکاب آن اشکال ندارد و اگر نه حرام است و تبليغ اسلام ظاهراً منحصر به اين راهي که مرقوم داشته‌ايد نيست.

مجالس وآلات لهو

سوال 570 :

در يکي دو سال اخير در محلّ، عده‌اي براي عروسي فرزندان خود از افرادي بنام مطرب که داراي ابزار آلات موسيقي بوده و در عروسي‌ها ضمن آواز خواندن به رقص و پايکوبي نيز مي‌پردازند دعوت بعمل مي‌آورند، با توجه به آثار منفي حضور مطربان در محل بفرمائيد: دعوت از چنين افرادي (مطرب) و دادن پول به آنها شرعاً چه حکمي دارد؟

جواب :

در فرض مذکور دعوت از آنان حرام است و پول دادن به آنها جايز نيست.

سوال 571 :

خريد و فروش و استعمال و نگهداري تنبک، دايره، فلوت چه صورت دارد؟

جواب :

خريد و فروش آنها در صورتي که منافع معمولي آن حرام نباشد اشکال ندارد اما استعمال آنها اگر در مجالس لهو و لعب باشد اشکال دارد، و همچنين نگهداري آنها اگر بجهت استفاده حرام باشد اشکال دارد.

سوال 572 :

شرکت در عروسيها و مجالسي که محرم و نا محرم مختلطند چه صورت دارد و اجازه دادن والدين فرزندانشان را جهت شرکت در اين گونه محافل چگونه است؟

جواب :

در صورتي که مستلزم ارتکاب حرامي باشد اشکال دارد.

رقص

سوال 573 :

حکم شرعي رقصيدن مرد و زن بطور کلي و همچنين هلهله و کف زدن و رقص در مجالس عروسي و مولودي و اعياد را بيان نمائيد و حضور در اين مراسم و تماشا کردن رقص ديگران چه حکمي دارد؟

جواب :

کف زدن اگر به حدّ جلف و سبکي نرسد و در غير مساجد و حسينيّه‌ها باشد اشکال ندارد و رقصيدن و شرکت در مجالس رقص نيز اشکال دارد.

سوال 574 :

رقص مرد براي مرد و رقص زن براي زن و رقض زن براي محارم خود از قبيل برادر و غيره چه حکمي دارد؟

جواب :

اشکال دارد مگر رقص زن براي شوهر.

سوال 575 :

در عروسي‌ها چنين مرسوم است که زنان در بين زنان و بعضي مردان در بين مردان که نامحرم در آنجا نيست مي‌رقصند آيا اين کار اشکال دارد؟

جواب :

اشکال دارد.

آرايش

سوال 576 :

سرمه کشيدن براي مردها چه حکمي دارد؟ با توجه به اينکه سرمه نوعي آرايش تلقي مي‌شود؟

جواب :

سرمه کشيدن براي مرد جايز است مگر در حال احرام.

سوال 577 :

لباس رپي پوشيدن و به سر روغن زدن و به صورت کرم سفيد کن زدن و لباسهايي که عکسهاي غربي‌ها و يا ايرانيها، چه با حجاب و بدون حجاب را دارا مي‌باشند، استفاده کردن چه حکمي دارد؟

جواب :

در صورتي که مورد تمسخر قرار نگيرد و تشبّه به کفّار نباشد و مرد لباس زن و زن لباس مرد نپوشد اشکال ندارد.

لباس

سوال 578 :

آيا مرد مي‌تواند کفش و دمپائي زن را بپوشد و همچنين بالعکس؟

جواب :

اگر کفشي باشد که مخصوص زن يا مرد است پوشيدن آن براي ديگري اشکال دارد.

سوال 579 :

در بعضي مواقع اينجانب لباسهايي که شوهرم ديگر نمي‌پوشد من در منزل مي‌پوشم مثل پيراهن مردانه - شلوار مردانه يا بعضاً پيراهني که از بازار خريداري کرده يا دوخته و مورد پسند واقع نشده است در منزل استفاده مي‌کنم آيا اين عمل حرام است؟و همچنين با پارچه‌اي که خريداري مي‌کنيم براي لباسهاي خود و شوهرم، لباس مردانه و براي خودم لباس زنانه سفارش دوخت مي‌دهيم با اينکه جنس پارچه هر دو يکي است ولي دوخت و مدل فرق مي‌کند حکم اين مسئله چگونه است؟

جواب :

اگر لباس ياد شده جزء لباسهاي اختصاصي مرد نباشد پوشيدن آن براي زن مانعي ندارد و اگر از لباسهاي اختصاصي مرد باشد چنانچه مدت کوتاهي بخاطر نياز يا جهت عقلائي ديگر زن آنرا بپوشد باز مانعي ندارد و در غير اين صورت احتياط واجب اينست که از پوشيدن آن اجتناب کند.

سوال 580 :

فردي عام اگر لباس سادات را بپوشد چه حکمي دارد؟

جواب :

جايز نيست.

سوال 581 :

پوشيدن لباس آستين کوتاه در مجامع عمومي علي الخصوص دانشگاه چه حکمي دارد؟

جواب :

در صورتي که مخالف عفّت عمومي نباشد و از نظر افراد متشرِّع منکَر محسوب نشود پوشيدن آن جايز است.

سوال 582 :

آيا پوشيدن لباس سياه در حالت عادي از نظر شرعي چه حکمي دارد؟

جواب :

اشکال ندارد و به کتاب حلية المتّقين براي تفصيل بيشتر مراجعه بفرمائيد.

سوال 583 :

پوشيدن لباس سياه براي فوت دوستان و بستگان چه حکمي دارد؟

جواب :

اشکال ندارد.

کف زدن

سوال 584 :

در مجالس اعياد ائمه اطهار آيا کف زدن جايز مي‌باشد؟

جواب :

در غير مساجد و حسينيه‌ها اگر سبک و جلف نباشد اشکال ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

No image

قمار

No image

رشوه

No image

غیبت

No image

مجسمه سازى , نقاشى

No image

شعبده بازى

No image

بدعت

No image

تراشیدن ریش

No image

معاملات واجب و مکروه

No image

مراسم عزاداری

No image

معامله نقد و نسیه

No image

مسائل متفرّقه بیع

No image

فیلمها و عکسهاى مبتذل

No image

قمار

No image

مجسّمه سازى

پر بازدیدترین ها

No image

احکام خمس‌

No image

احکام میّت‌

No image

احکام نماز

No image

احکام قرض

Powered by TayaCMS