احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها

احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها

احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها

سوال 726 :

در اغلب موارد «ژلاتين» که يک مادّه خوراکي است و با ترکيب با اسانسهاي مختلف در ساخت شکلات، کاکائو يا شيريني، بستني و... به کار مي‌رود از «کلاژين»هاي موجود در ساختمان استخوان، زردپي، رباط، پوست و جلد گاو يا گوسفند که بهترين نوع آن مي‌باشد اخذ مي‌شود، امّا ممکن است اين عمل از ساختمان حيوانات حرام گوشت و يا حيوانات حلال گوشتي که ذبح شرعي نشده باشند نيز انجام پذيرد، با توجه به اظهار نظريّه علمي پيرامون همين موضوع که استعمال شدن کلاژين و تبديل شدن به محصول جديدي بنام ژلاتين مي‌باشد و امروزه در اکثر مواد خوراکي مصرف دارد، آيا فرقي بين حيوانات حلال گوشت يا حرام گوشت و ذبح شرعي يا ذبح شرعي نشده در اين مسئله و تحصيل ژلاتين از ماده کلاژين که در ساختمان بدن حيوانات، موجود است مي‌باشد يا خير؟

جواب :

ماده مزبور در صورتي که از حيوانات حلال گوشت که ذبح شرعي شده است و از لابلاي استخوانهاي اين قبيل حيوانات و از اجزاي حلال آنها بدست آمده است حلال است ولي از اجزاي حرام اين حيوانات اگر بدست آمده است حرام است؛ اجزاي حرام حيوانات حلال گوشت که حرام است به اين شرح است: 1 - خون؛ 2 - فضله؛ 3 - آلت ذکوريت؛ 4 - آلت انوثيّت؛ 5 - بچّه‌دان و جفت احتياطاً؛ 6 - غدد که آنرا دِشوَل مي‌گويند؛ 7 - تخم که دُنبلان نيز ناميده مي‌شود؛ 8 - چيزي که در مغز کلّه است و به شکل نخود مي‌باشد؛ 9 - مغز حرام که در ميان تيره پشت است؛ 10 - پي که در دو طرف تيره پشت است. 11 - زهره دان؛ 12 - سپرز (طحال)؛ 13 - مثانه؛ 14 - حدقه چشم (مردمک)، 15 - چيزيي که در ميان سمّ است و به آن ذات الأَشاجع مي‌گويند.

سوال 763 :

خوردن گوشت خرگوش نر و ماده چه حکمي دارد؟

جواب :

حرام است.

سوال 764 :

اينجانب مدتي است که به مرض اسهال مبتلي گشته و هر چه مداوا نموده‌ام مفيد واقع نگشته است و بر حسب تجربه در موارد مشابه و به گفته دکترها خوردن يک ليوان شراب براي اين مرض مفيد است، متمنّي است که رأي حضرتعالي در اين زمينه را مرقوم فرماييد؟

جواب :

خوردن شراب و کلّيه مسکرات از محرّماتِ مسلّم اسلام است ولي چنانچه طبق تشخيص پزشک متخصّص و مورد اطمينان تجويز شود و معالجه بيمار نيز منحصر به آشاميدن آن باشد و (جايگزين) هم نداشته باشد مي‌تواند براي درمان به مقدار ضرورت مصرف کند.

سوال 765 :

خوردن کنسرو ماهي که پولک دار بودنش مشکوک است پس از احراز اينکه زنده از

آب خارج شده چه حکمي دارد؟

جواب :

در فرض سوال مانعي ندارد.

سوال 766 :

با توجه به اينکه برخي از داروهاي ضروري و حياتي از منابع حرام يا نجس مثل اعضاء يا مدفوعات انسان يا حيوان تهيه مي‌گردند و اصولاً اينگونه داروها از کشورهاي خارج و غير مسلمان وارد مي‌شوند حکم شرعي مصرف اينگونه داروها در انسان و نيز معامله بر روي آنها چيست؟

جواب :

خريد و فروش آنها اشکال ندارد و در صورتي که استحاله شده يا شک داشته باشيم که از اعيان نجسه تهيه شده باشد، خوردن آنها هم مانعي ندارد و در غير اين دو صورت خوردن آنها حرام است مگر اينکه به عنوان دارو مورد استفاده قرار گيرد و راه درمان منحصر در آن باشد که استفاده خوراکي از آن درحد ضرورت جايز است و استفاده غير خوراکي در هر حال جايز مي‌باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

پر بازدیدترین ها

No image

احکام خمس‌

No image

احکام میّت‌

No image

احکام نماز

No image

احکام وصیّت‌

Powered by TayaCMS