قمار

قمار

(کسبهاى حرام ): قمار

سوال 989 :

مسابقات علمى و نظامى با شرط برد و باخت چه حکمى دارد ؟

جواب :

صـحـيـح نـيست , و آن مال براى برنده حلال نمى شود , ولى براى مسابقات علمى مى شود جايزه تـعيين کرد , و جايزه آن است که شخص يا مؤسسه اى غير از مسابقه دهندگان , آن را مى پردازند ,واللّه العالم .

سوال 990 :

بازى کردن با شطرنج و پاسور اگر چه بدون برد و باخت باشد چه حکمى دارد ؟

جواب :

بازى با آلات معروفه قمار چه با برد و باخت مالى باشد يا بدون ان جايز نيست و شطرنج تا وقتى که محرز نشود که از الت قماربودن خارج شده بطورى که در هيچ مجتمع قمار با ان متعارف نباشد , بازى با ان ـ چه با برد و باخت مالى باشد يا بدون ان جايز نيست , واللّه العالم .

سوال 991 :

نزد جناب عالى بازى با شطرنج و ورق چگونه است ؟

جواب :

بازى با آلات معروفه قمار ـ ولو بدون برد و باخت ـ جايز نيست مگر اين که از الت قمار بودن خارج شـود بـه گونه اى که در هيچ جا از الات قمار شمرده نشود , در اين صورت بازى با ان بدون برد و باخت مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 992 :

بـازى کـردن بـا شـطرنح بدون شرط و برد و باخت , تنهابراى تفريح و تقويت نيروى فکرى چگونه است ؟

جواب :

بازى با آلات معروف قمار ـ ولو قصد برد و باخت نباشد ـ جايزنيست , واللّه العالم .

سوال 993 :

يـک بـازى که از (( تاس )) استفاده مى شود , بدون برد وباخت و کاملا از حالت قمار خارج است , چه حکمى دارد ؟

جواب :

اگر از آلات قمار حساب شود , بازى با آن ـ ولو بدون برد و باخت مالى ـ جايز نيست , واللّه العالم .

سوال 994 :

آيا طلاب مى توانند برنامه هاى راديو و تلويزيون راببينند ؟

جواب :

استفاده حلال از راديو و تلويزيون مانعى ندارد و فرقى بين طلبه و غير طلبه نيست , واللّه العالم .

سوال 995 :

براى تهيه لوازم مسابقه مثل توپ و جايزه , آيا جايز است برگزار کنندگان از بازى کنان پول دريافت کنيد ؟

جواب :

براى جايزه جايز نيست , ولى تهيه مخارج وسايلى بازى عيبى ندارد , واللّه العالم .

سوال 996 :

يکى از ورزش ها در يک شهر همواره با برد و باخت همراه است .

حکم اين بازى در آن شهر و شهر ديگر بدون بردوباخت , چگونه است ؟

جواب :

اشکالى ندارد .

و مثل توپ بازى , آلت قمار شمرده نمى شود ,واللّه العالم .

سوال 997 :

بازى اى در شهرى معمولا همراه با حرامى است , اين بازى چه حکمى دارد ؟

جواب :

اگـر خـود بازى , بازى حلال است , مقارن بودن آن با حرام آن راحرام نمى کند , ولى از کار حرام بايد خوددارى شود , واللّه العالم .

سوال 998 :

شرط بندى بينندگان برروى بازيى بازى کنان , چه حکمى دارد ؟

جواب :

صحيح نيست , واللّه العالم .

سوال 999 :

اگر بازى گران بدانند , تماشاگران بر روى بازى آنان شرطمى بندند , آيا بايد بازى را ترک گويند ؟

جواب :

لزومى ندارد , واللّه العالم .

سوال 1000 :

چه نوع ورزشى براى جوانان مناسب است ؟

جواب :

هر نوع ورزش که قمار نباشد و موجب تقويت جسم و روح شود , مناسب است , واللّه العالم .

سوال 1001 :

شرط برد و باخت در مسابقه چيست ؟

جواب :

شـرط بـرد و باخت عبارت است از اين که طرفين مالى را بگذارندکه هر کدام برنده شد بردارد , و اين , قمار حرام است , واللّه العالم .

سوال 1002 :

شطرنج بدون شرط بردو باخت چه حکمى دارد ؟

جواب :

اگر محرز شود که از آلت قمار بودن خارج شد , اشکالى ندارد ,واللّه العالم .

سوال 1003 :

بـازى هايى که هيچ گونه فايده مشخصى ندارند و صرفاسرگرمى محسوب مى شوند , چه حکمى دارند ؟

جواب :

حرام نيست , ولى مکروه است , واللّه العالم .

سوال 1004 :

شرط بندى در مسابقه اى که جايز است , ولى مبلغ شرطبراى بازنده سنگين است , آيا عمل به شرط لازم است ؟

جواب :

اگر پرداخت مبلغ حرجى است مى تواند تاءخير بيندازد و درصورت تمکن بپردازد .

و منظور از (( حرج )) به مضيقه افتادن است , واللّه العالم .

سوال 1005 :

مـسـابـقه موتور سوارى و جز آن در اين روزگار , جنبه نظامى دارد , آيا شرط برد و باخت جايز است ؟

جواب :

شـرط برد و باخت اشکال دارد , ولى براى اين نوع مسابقات مى شود جايزه تعيين کرد .

و جايزه آن است که شخصى يامؤسسه اى غير از مسابقه دهندگان , آن را بپردازند , واللّه العالم .

سوال 1006 :

بازى هائى که مطلقا حرام اند , کدامند ؟

جواب :

بـازى بـا آلات مـعروفه قمار , هر چند به شرط برد و باخت نباشد ,و بازى به شرط برد و باخت هر چـنـد بـا آلات مـعروفه قمارنباشد , حرام است .

و گرفتن آن مال جايز نيست .

و هر نوع بازى که ترغيب به حرام باشد , حرام است , واللّه العالم .

سوال 1007 :

بازى با کسانى که بردو باخت بر روحيه آنان تاءثير بدى دارد , چگونه است ؟

جواب :

اگر موجب فساد و دعوا بشود , بازى نکنند , وللّه العالم .

سوال 1008 :

پولى که با شرط بندى در تيراندازى به دست مى آيد ,چگونه است ؟

جواب :

تـيراندازى با سلاحى که در جنگ به کار مى رود ـ نه با آنچه که در شکار و امثال آن کار برد دارد ـ اگـر بـا بـرد و بـاخـت مالى بوده باشد و شرايط (( سبق )) و (( رمايه )) در آن مراعات شده باشد ,مانعى ندارد .

و در صورتى که مسابقه جايز باشد جايزه ان براى برنده حلال مى شود , واللّه العالم .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

قمار

No image

قمار

No image

قمار

No image

قمار

استفاءسایر مراجع

No image

احکام کسب و کار حرام

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

رشوه

No image

قمار

No image

مجسمه سازى , نقاشى

No image

تراشیدن ریش

No image

غیبت

Powered by TayaCMS