چگونگى اجراى حدّ زنا

چگونگى اجراى حدّ زنا

چگونگى اجراى حدّ زنا

سوال 1405 :

شخصى که محکوم به شلاّق شده، حالت صرع (غش) دارد، هر وقت او را براى اجراى شلاّق حاضر مى کنيم، دچار صرع مى شود. چه بايد کرد؟

جواب :

بايد حد را متوقّف کرده تا از اين حالت بهبودى يابد و اگر اميد بهبودى نيست، بايد از «ضغث و شماريخ» استفاده کرد.

سوال 1406 :

آيا واجب يا جايز است که محکوم را در هنگام اجراى حکم شلاّق بست؟ در صورتى که اجراى حکم شلاّق بدون بستن محکوم، امکان نداشته باشد يا متعسّر باشد، چه بايد کرد؟

جواب :

بستن محکوم جايز نيست; مگر در جايى که اجراى حکم بدون آن غير ممکن يا متعسّر است.

سوال 1407 :

با توجّه به اين که افراد از حيث قدرت جسمانى و تحمّل مجازاتها، مختلف هستند، شخصى که مجرى حکم شلاّق مى شود، چگونه بايد باشد؟ نحوه وارد کردن شلاّق بر بدن محکوم چگونه مى باشد؟ مجرى بايد تا چه اندازه دست خود را جهت فرو آوردن شلاّق بالا ببرد؟

جواب :

بى شک ضارب بايد تناسب را در اين موضوعات در نظر بگيرد و در نحوه وارد کردن شلاّق احتياط آن است که دست خود را آن قدر بالا نبرد که زير بغل پيدا شود، و مجرم را نبايد براى شلاّق زدن خوابانيد.

سوال 1408 :

شلاّق بايد بر کدام يک از قسمت هاى بدن محکوم وارد شود و بر کدام قسمت ها نبايد وارد شود؟ آيا به يک قسمت از بدن بايد وارد شود، يا به تمام قسمت هاى بدن به صورت پراکنده و يکنواخت؟

جواب :

بايد شلاّق روى بدن تقسيم شود و بر محلّ واحد که سبب آسيب بيشتر مى شود نباشد، و بايد بر هيچ نقطه خطرناکى (مانند سر، صورت، عورت، قلب و مانند آن) شلاّق نزند.

سوال 1409 :

شلاّقى که با آن حدّ يا تعزير را اجرا مى نمايند، از حيث ضخامت، اندازه و نوع جنس چه خصوصيّاتى بايد داشته باشد؟ آيا مى تواند از جنس چرم، پلاستيک، چوب يا سيم باشد؟ آيا مى تواند لبه دار باشد، يا قطر آن بايد گرد باشد؟

جواب :

مسلّماً استفاده از سيم، کابل، چوب و امثال آن جايز نيست و بايد از شلاّقهاى متعارف و بافته باشد; نه زياد قطور و نه زياد باريک.

سوال 1410 :

زمان اجراى شلاّق بايد چه ساعتى از روز باشد؟ آيا در هر ساعتى جايز است؟

جواب :

زمانى که بر اثر گرما و سرما شدّت خاصّى پيدا نکند.

سوال 1411 :

فضايى که در آن حکم شلاّق اجرا مى شود، چه فضايى بايد باشد؟ آيا مثلاً در زمستان مى توان حکم شلاّق را در فضاى باز، که بسيار سرد است، اجرا کرد؟

جواب :

از جواب بالا معلوم شد، که در چنين فضايى اجراى حد شرعاً اشکال دارد.

سوال 1412 :

آيا شلاّق حدّى و تعزيرى را مى توان در ملأ عام اجرا کرد؟

جواب :

در مواردى که منصوص است، يا تأثيرى در امر به معروف و نهى از منکر دارد، يا مجرم، متجاهر است، اظهار آن مانعى ندارد، در غير اين سه صورت، در ملأ عام انجام نگيرد.

سوال 1413 :

محکوم به شلاّق در هنگام اجراى حکم از حيث پوشيده و عريان بودن، چگونه بايد باشد؟ در مواردى که بايد پوشيده باشد، مراد از پوشيده بودن چيست؟ آيا افرادى که در زمستان شلاّق مى خورند، جايز است با لباس زمستانى باشند؟ آيا در موارد فوق بين زن و مرد، بالغ و غير بالغ (در مواردى که تأديب دارد)، بين تعزيرات و حدود، بعض حدود با بعض ديگر، زمستان و تابستان و ضعيف البنيه و قوىّ البنيه فرق است؟

جواب :

احتياط آن است که افراد را مطلقاً برهنه نکنند; ولى نبايد پوشش بقدرى کلفت باشد که تأثير شلاّق را از بين ببرد و در مورد زنان بايد لباسهايشان را به آنها بپيچند که بدنشان نمايان نشود و ظاهراً در لباس فرقى از نظر ضعيف و قوىّ البنيه نيست; ولى در نحوه زدن شلاّق بين آنها تفاوت است; يعنى بايد به نسبت توان اشخاص شلاّق زد.

سوال 1414 :

حالت محکوم در هنگام اجراى حکم شلاّق از حيث نشسته، درازکش و ايستاده بودن چگونه بايد باشد؟ آيا بين زن و مرد، بالغ و غير بالغ، تعزيرات و حدود، فرق است؟

جواب :

در حدّ زنا، مرد بايد ايستاده باشد و زن نشسته، و در غير زنا نيز احتياط آن است که همين روش رعايت شود.

سوال 1415 :

در صورتى که پس از اجراى مجازات رجم، به زعم اين که مجرم به قتل رسيده، جسد وى به سردخانه منتقل شود، ولى بر حسب اتّفاق، علائم حياتى در او مشاهده شود و پس از معالجه سلامت خود را بازيابد. بفرماييد:

الف) آيا صرف صدق عنوان رجم، ولو به قتل منجر نشود، کفايت مى کند (تا در فرض مسأله نيازى به اجراى مجدّد حکم نباشد)؟ يا چون قتل از طريق رجم موضوعيّت دارد، بايد مجدّداً حکم رجم را در مورد وى به مرحله اجرا گذاشت؟

جواب :

در صورتى که مسأله از طريق شهود ثابت شده باشد، بايد رجم منتهى به قتل شود و اگر از طريق اقرار بوده، قاضى مى تواند حکم عفو صادر کند.

ب) در فرض دوّم، آيا مجرم مى تواند ديه جراحات وارده در اثر اجراى حکم در مرتبه اوّل را مطالبه نمايد؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، پرداختن ديه به عهده کيست؟

جواب :

در صورتى که رجم اوّل طبق موازين بوده و تعدّى و تفريط در آن رخ نداده و زنده بودن مرجوم بر حسب تصادف بوده بايد مجدّداً رجم شود و پرداختن ديه جراحات سابقه بر کسى واجب نيست; ولى همان گونه که در بالا گفته شد، در صورتى که حدّ به سبب اقرار ثابت شده باشد، حاکم شرع مى تواند او را مورد عفو قرار دهد (ضمناً توجّه داشته باشيد که اجراى حدّ به صورت رجم در شرايط عصر ما در بسيارى از موارد خالى از اشکال نيست و بايد به انواع ديگر قتل مبدّل شود، که شرح آن قبلاً گذشت).

سوال 1416 :

پرده بکارت بعضى از دختران حلقوى و يا ارتجاعى است که در صورت دخول هم ازاله بکارت نمى شود، آيا مجازات دخول با اين قبيل دختران مشمول مجازات ازاله بکارت است؟

جواب :

در فرض مسأله مشمول مجازات يا ديه ازاله بکارت نيست; ولى احکام ديگر ثابت است.

سوال 1417 :

مرد مسلمانى کراراً مرتکب زناى محصنه با زن شوهردارى شده است، لذا دادگاههاى جمهورى اسلامى بر اساس شواهد، اسناد و اعترافات دو طرف و همچنين با رؤيت فيلم ويدئويى اين عمل قبيح، که توسّط زانى ضبط گرديده، به اين پرونده رسيدگى کرده و حکم رجم را در مورد زانى صادر نموده اند، با توجّه به اين که تأييد حکم رجم بايد به وسيله ديوان عالى و با طى کردن مراحل تأييد گردد.

الف) آيا همسر شرعى زانى مى تواند به کذب ادّعا کند که در طول ايّام گذشته، که زانى اقدام به اين عمل قبيح مى نموده، از همسرش جدا بوده تا بدينوسيله احصان شوهرش برطرف شود و حدّ رجم ساقط گردد؟ البتّه همسر شرعى و قانونى او در اختيار وى بوده و مانعى براى انجام وظايف همسرى وجود نداشته است.

جواب :

هيچ کس نمى تواند از طريق دروغ و حيله مانع اجراى حدود الهى گردد.

ب) هرگونه اقدامى براى نجات اين مرد از مرگ به طرق مختلف چه حکمى دارد؟

جواب :

از جواب بالا معلوم شد.

سوال 1418 :

پسرى با دخترى زنا کرده و دختر حامله شده است، آيا مى توان پسر را مجبور کرد تا با آن دختر ازدواج کند؟ براى جلوگيرى از ضايع شدن حقّ دختر چه بايد کرد؟

جواب :

هيچ کس را نمى توان مجبور به ازدواج کرد; ولى حاکم شرع مى تواند، در صورتى که زنا از طريق اقرار ثابت شود، عفو او را مشروط به ازدواج کند و اگر ازدواج نکرد يک صد تازيانه به او بزند.

سوال 1419 :

مرد متأهّلى (به صورت عنف، يا با رضايت دختر) دخترى را، که از نظر شرعى و قانونى بالغ است، ازاله بکارت نموده است، آيا اعلان رضايت چنين دخترى بدون رضايت ولىّ، يا جدّ پدرى در تخفيف مجازات مرد متجاوز مؤثّر است؟

جواب :

در اجراى حد تأثيرى ندارد; ولى نسبت به مهرالمثل در فرض عنف مؤثّر است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

حدّ زنا

No image

اقسام حد

No image

چگونگى اجراى حدّ زنا

No image

حدّ لواط

No image

حدّ قذف

پر بازدیدترین ها

No image

حدّ ارتداد

No image

حدّ محارب

No image

تعزیرات

No image

حدّ سرقت

No image

اقسام حد

Powered by TayaCMS