حدّ قذف

حدّ قذف

حدّ قذف

سوال 1421 :

اگر کسى نسبت به مرده اى افترا ببندد، آيا حدّ قذف درباره او جارى مى شود؟

جواب :

از اين نظر فرقى ميان حىّ و ميّت نيست; هر دو حدّ قذف دارد.

سوال 1422 :

اگر کسى به انسان زنده اى افترا ببندد و مقذوف قبل از صدور، يا اجراى حکم بميرد، آيا ورثه او حق دارند تقاضاى صدور حکم، يا تقاضاى اجراى مجازات نمايند؟

جواب :

حقّ مطالبه حدّ قذف به ورثه منتقل مى شود.

سوال 1423 :

اگر دو نفر بر اثر شکايت متقابل محکوميّت شلاّق داشته باشند، آيا تهاتر قهرى صورت مى گيرد؟ مثلاً زيد به عمرو فحش داده و عمرو نيز به زيد، و دادگاه هر دو نفر را به 30 ضربه شلاّق محکوم کرده است، آيا در مرحله اجرا اين دو مجازات با تهاتر قهرى کأن لم يکن محسوب و اجرا نمى شود؟ آيا در موارد فوق بين جرايم مشابه و جرايم غير مشابه فرق است؟ آيا بين حدود (مانند حدّ قذف) و غير حدود (مانند سرقت تعزيرى) فرق است؟ در صورتى که زيد به 40 ضربه و عمرو به 30 ضربه محکوم شود، آيا نسبت به 30 ضربه تهاتر قهرى صورت مى گيرد؟ آيا تهاتر قهرى در ديات و ساير مجازاتها نيز جارى مى شود؟

جواب :

تهاتر مربوط به اموال است و يک حکم عقلايى و شرعى است; ولى در باب حدود نياز به دليل دارد و اصل در اين گونه موارد عدم سقوط از طرفين است و چون تنها در باب قذف دليل بر سقوط داريم نه موارد ديگر، تنها در مورد حدّ «قذف» حکم سقوط از طرفين جارى مى شود; ولى هر دو تعزير مى شوند; امّا در ساير حدود و تعزيرات از طريق تهاتر ساقط نمى شود، و در مورد ديات چون بازگشت به دين مالى مى کند تهاتر ثابت است.

سوال 1424 :

اين جانب در حال تحقيق پيرامون جرم توهين به مقدّسات مذهبى در حقوق ايران به عنوان پايان نامه اين دوره مى باشم و با توجّه به مادّه 513 قانون تعزيرات سال 1375 که مقرّر مى دارد: «هر کس به مقدّسات اسلام و يا هر يک از انبياى عظام(عليهم السلام) يا ائمّه طاهرين(عليهم السلام) يا حضرت صدّيقه طاهره(عليها السلام) اهانت نمايد، اگر مشمول حکم ساب النّبى باشد اعدام مى شود و در غير اين صورت به حبس از يک تا پنج سال محکوم خواهد شد» سوال اين است که آيا از جنبه فقهى توهين به مقدّسات اسلام (غير از پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) و انبياى عظام يا ائمّه طاهرين(عليهم السلام) يا حضرت صدّيقه طاهره(عليها السلام)) مثلاً توهين به کعبه معظّمه يا مساجد و امثال آن مى تواند به سبّ النّبى(صلى الله عليه وآله)منجر شود و تحت اين عنوان مشمول مجازات اعدام گردد، يا بايد مجازات تعزيرى قسمت دوّم مادّه مزبور را مورد حکم قرار داد؟

جواب :

توهين به ساير مقدّسات تعزير دارد; ولى در خصوص آلوده کردن خانه کعبه به نجاست روايات متعدّدى داريم که حکم آن قتل است.

سوال 1425 :

آيا انسان مى تواند خود را به صفاتى که به خودى خود خوب نيستند، مثل شقىّ، کثيرالذّنوب و مانند آن معرّفى کند؟

جواب :

جايز نيست.

سوال 1426 :

آيا لقب بد گذاشتن بر کسى جايز است؟

جواب :

گذاشتن القاب زشت جايز نيست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

حدّ زنا

No image

اقسام حد

No image

چگونگى اجراى حدّ زنا

No image

حدّ لواط

No image

حدّ قذف

پر بازدیدترین ها

No image

حدّ محارب

No image

حدّ ارتداد

No image

تعزیرات

No image

اقسام حد

No image

حدّ سرقت

Powered by TayaCMS