1ـ حدّ زنا
موجبات حدّ زنا
سوال 1390 :
مرد متأهّلى با دخترى باکره، يا با زنى بيوه آميزش نموده است. مجازات اين مرد چيست؟
جواب :
اگر آن مرد متأهّل بوده و همسرش نزد او و در اختيار او بوده و مانع شرعى و عرفى نداشته است، زناى او محصنه و حدّ او رجم است، و در مواردى که رجم ميسّر نباشد حکم او قتل است.
سوال 1391 :
اگر زن شوهردارى (به عقد دائمى) با فريب و نيرنگ با مرد متأهّلى ازدواج کند و دخول هم صورت بگيرد و اين مرد متأهّل هم عالمانه اين ازدواج را کرده باشد، آيا عمل ايشان زنا محسوب و هردو مجازات دارند؟
جواب :
در صورتى که زن نزد شوهرش زندگى مى کرده و مرتکب اين عمل شده زناى محصنه مى باشد و حدّش اعدام است. مرد هم اگر همسر دائمى داشته و همسرش نزد او زندگى مى کرده و مرتکب چنين عملى شده است حکم او نيز اعدام است.
سوال 1392 :
اگر مردى که داراى زن صيغه اى (مدّت دار ولو درازمدّت) است، با زنى که داراى شوهر دائمى است زنا کند، آيا مجازات اين مرد اعدام است؟
جواب :
حدّ اعدام ندارد; بلکه حدّ او يک صد تازيانه است.
جواب :
آنها به يکديگر حرام ابدى نيستند و حکم زناى محصنه ندارند; ولى بايد جدّاً از آن گناه خود توبه کنند.
سوال 1394 :
اگر کسى با زن مرده اى نزديکى کند، آيا جرم زنا صورت گرفته و حدّ زنا دارد؟
جواب :
آرى زنا صورت گرفته و حدّ شرعى دارد.
سوال 1395 :
آيا در جهت اثبات زناى زوجه، شهادت زوج به ضميمه شهادت فرزندان، يا شهادت فرزندان به تنهايى کفايت مى کند؟
جواب :
شهادت آنها در صورتى که شرايط شهادت در آنها جمع باشد، کافى است; ولى اگر زوج جداگانه مدّعى باشد بايد چهار شاهد بياورد.
سوال 1396 :
يکى از راههاى ثبوت زنا چهار بار اقرار نزد حاکم شرع است; فرض کنيم مأمورين انتظامى شخصى را به اتّهام اين فعل حرام در يکى از جلسات محاکمه نزد قاضى آوردند و قاضى از او پرسيد: «آيا قبول دارى مرتکب فعل حرام زنا شده اى»؟ و متّهم در پاسخ بگويد: «آرى، قبول دارم».
الف) آيا بهتر است قاضى اقرار دوّم، سوّم و چهارم را در همان جلسه محاکمه از متّهم اخذ کند، يا بايد اين کار در جلسات متعدّدى انجام شود؟
جواب :
اقرارهاى چهارگانه در يک مجلس خالى از اشکال نيست; بعلاوه قاضى وظيفه ندارد از متّهم سوال کند که تو اين کار را کرده اى يا نه؟ بلکه بايد بگذارد متّهم اگر مايل است خودش اقرار کند، يا از او سوال کند که شما را براى چه اتّهامى به اين جا آورده اند.
ب) آيا بهتر است که قاضى قبل از اخذ اقرار به متّهم اعلام کند که چهار بار اقرار مستوجب حدّ است،يا اين که سکوت اختيار کند و سپس به نحو مقتضى تصميم بگيرد؟
جواب :
قاضى وظيفه اى براى تبيين اين گونه مسائل در برابر متّهمين ندارد.