نماز جماعت (آیت الله حسین وحید خراسانی)

نماز جماعت (آیت الله حسین وحید خراسانی)

نماز جماعت

مسأله 1407 :

مستحب است نمازهاى واجب ، خصوصا نمازهاى يوميه را با جماعت بخوانند ، و در نماز صبح و عشاء ، و براى همسايهء مسجد ، و کسى که صداى اذان را مى شنود بيشتر سفارش شده است ، و همچنين به حسب بعضى از روايات در نماز مغرب .

مسأله 1408 :

نماز با جماعت افضل است از نماز فرادى به بيست و چهار درجه و برابر است با بيست و پنج نماز ، و در بعضى از روايات قريب به اين مضمون وارد شده است ، که رسول خدا ( صلى الله عليه وآله و سلم ) فرمود : کسى که به مسجدى برود به طلب نماز جماعت ، براى او به هر قدمى هفتاد هزار حسنه است ، و مثل آن از درجات ، پس اگر بميرد و او بر اين حال باشد خداوند موکل مى کند بر او هفتاد هزار ملک را که به قبر او بروند و بشارت به او بدهند و در تنهايى قبر مونس او باشند و استغفار کنند براى او تا روزى که مبعوث مى شود .

مسأله 1409 :

حاضر نشدن به نماز جماعت از روى بى اعتنايى جايز نيست ، و سزاوار نيست که انسان بدون عذر نماز جماعت را ترک کند .

مسأله 1410 :

مستحب است انسان صبر کند که نماز را با جماعت بخواند ، و نماز جماعت از نماز اول وقت که فرادى خوانده شود بهتر است تا وقتى که وقت فضيلت فوت نشود ، و نيز جماعتى را که مختصر بخوانند از نماز فرادايى که آن را طول بدهند افضل است .

مسأله 1411 :

وقتى که جماعت بر پا مى شود مستحب است کسى که نمازش را فرادى خوانده دوباره با جماعت بخواند ، و اگر بعد بفهمد که نماز اولش باطل بوده ، نماز دوم او کافيست . مسأله 1412 - اگر امام يا مأموم بخواهد نمازى را که با جماعت خوانده دوباره با جماعت بخواند ، چنانچه احتمال فساد آن نماز را ندهد جايز نيست ، مگر اين که در نماز دوم امام باشد و در مأمومين کسى باشد که نماز واجب را نخوانده باشد ،که در اين صورت اعاده مستحب است .

مسأله 1413 :

کسى که در نماز به حدى وسواس دارد که موجب بطلان نمازش مى شود و فقط در صورتى که نماز را با جماعت بخواند از وسواس راحت مى شود ، بايد نماز را با جماعت بخواند ، و همچنين بنابر احتياط واجب در صورتى که موجب بطلان نمازش نشود .

مسأله 1414 :

اگر پدر يا مادر به فرزند خود امر کنند که نماز را با جماعت بخواند ، در صورتى که ترک آن موجب ايذاء آنها شود ، مخالفت آنها حرام است .

مسأله 1415 :

نماز مستحب را نمى شود با جماعت خواند ، مگر نماز استسقاء که براى آمدن باران مى خوانند ، و نمازى که واجب بوده و به جهتى مستحب شده است ، مانند نماز عيد فطر و قربان که در زمان حضور امام ( عليه السلام ) واجب بوده و به واسطهء غايب شدن ايشان مستحب مى باشد .

مسأله 1416 :

موقعى که امام جماعت نماز يوميه مى خواند ، هر کدام از نمازهاى يوميه را مى شود به او اقتدا کرد .

مسأله 1417 :

اگر امام جماعت قضاى نماز يوميهء خود يا شخص ديگرى را مى خواند ، در صورتى که فوت نماز يقينى باشد مى شود به او اقتدا کرد ، ولى اگر احتياطا قضا مى کند ، اقتدا به او جايز نيست ، مگر در صورتى که نماز مأموم نيز احتياطى باشد و منشأ احتياط هر دو يکى باشد . مسأله 1418 - اگر انسان نداند نمازى را که کسى مى خواند نماز واجب يوميه است يا نماز مستحب ، نمى تواند به او اقتدا کند .

مسأله 1419 :

در صحت جماعت شرط است که بين امام و مأموم ، و همچنين بين مأموم و مأموم ديگر که واسطهء بين مأموم و امام است حايلى نباشد که مانع از ديدن شود ، مانند پرده يا ديوار و امثال اينها ، پس اگر در تمام احوال نماز يا بعض آن بين امام و مأموم يا بين مأموم و مأموم ديگر که واسطهء اتصال است چنين حايلى باشد ، جماعت باطل است ، و زن از اين حکم مستثنى است ، چنان که خواهد آمد .

مسأله 1420 :

اگر به واسطهء درازى صف اول ، کسانى که دو طرف صف ايستاده اند امام را نبينند ، مى توانند اقتدا کنند ، و نيز اگر به واسطهء درازى يکى از صفهاى ديگر ، کسانى که دو طرف آن ايستاده اند صف جلوى خود را نبينند ، مى توانند اقتدا نمايند .

مسأله 1421 :

اگر صفهاى جماعت تا در مسجد برسد ، کسى که مقابل در پشت صف ايستاده نمازش صحيح است ، و همچنين نماز کسانى که پشت سر او اقتدا مى کنند صحيح مى باشد ، بلکه نماز کسانى که در دو طرف ايستاده اند و اتصال به جماعت دارند ، نيز صحيح است .

مسأله 1422 :

کسى که پشت ستون ايستاده ، اگر از طرف راست يا چپ به واسطهء مأموم ديگر به امام متصل نباشد ، نمى تواند اقتدا کند .

مسأله 1423 :

جاى ايستادن امام بايد از جاى مأموم بلندتر نباشد ، ولى اگر به مقدار کمى مانند کمتر از يک وجب بلندتر باشد ، اشکال ندارد ، و نيز اگر زمين سراشيب باشد و امام در طرفى که بلندتر است بايستد ، در صورتى که سراشيبى آن زياد نباشد و طورى باشد که به آن زمين مسطح بگويند ، مانعى ندارد .

مسأله 1424 :

اگر جاى مأموم بلندتر از جاى امام باشد اشکال ندارد ، ولى اگر به قدرى بلندتر باشد که صدق جماعت مشکوک باشد ، نمى تواند قصد جماعت کند .

مسأله 1425 :

اگر بين کسانى که در يک صف ايستاده اند ، يک نفر که نمازش باطل است يا بچهء مميزى که ندانند نماز او صحيح است فاصله شود ، در صورتى که از جهت مأموم ديگر اتصال به جماعت نباشد - بنابر احتياط واجب - نمى شود اقتدا کرد .

مسأله 1426 :

بعد از تکبير امام ، اگر صف جلو آماده ء نماز و تکبير گفتن باشد ، کسى که در صف بعد ايستاده مى تواند تکبير بگويد ، ولى احتياط مستحب آن است که صبر کند تا کسى يا کسانى که از صف جلو واسطهء اتصال او هستند تکبير بگويند .

مسأله 1427 :

اگر بداند نماز يک صف از صفهاى جلو باطل است در صفهاى بعد نمى تواند اقتدا کند ، ولى اگر نداند نماز آنان صحيح است يا نه ، مى تواند اقتدا نمايد .

مسأله 1428 :

هرگاه بداند نماز امام باطل است ، مثلا بداند امام وضو ندارد ، اگر چه خود امام ملتفت نباشد ، نمى تواند به او اقتدا کند .

مسأله 1429 :

اگر مأموم بعد از نماز بفهمد که امام عادل نبوده ، و يا کافر بوده ، و يا به جهتى نمازش باطل بوده - مثلا بى وضو نماز خوانده - نمازش صحيح است در صورتى که کارى که نماز فرادى را اگر چه سهوا باطل مى کند - مثل زياد کردن رکوع - انجام نداده باشد .

مسأله 1430 :

اگر در بين نماز شک کند که اقتدا کرده يا نه بايد نماز را فرادى تمام نمايد ، مگر اين که از جهت قراينى اطمينان کند که نيت جماعت کرده است .

مسأله 1431 :

عدول از جماعت به فرادى در حال تشهد قبل از سلام امام در صورتى که از اول قصد عدول نداشته اشکال ندارد ، و همچنين است قبل از تشهد در صورتى که معذور باشد ، و در غير اين دو صورت محل اشکال است ، چه از اول نيت عدول داشته باشد يا در اثناء قصد عدول کند ، ولى اگر به وظيفهء منفرد عمل کرده نمازش صحيح است ، و همچنين اگر بعد از گذشتن محل قرائت عدول کرده و از اول قصد انفراد نداشته نمازش از جهت ترک قرائت صحيح است . مسأله 1432 - اگر مأموم پيش از تمام شدن حمد و سوره ء امام نيت فرادى نمايد ، واجب است حمد و سوره را بخواند ، هر چند مقدارى از آن را امام خوانده باشد ، و همچنين - بنابر احتياط واجب - اگر بعد از حمد و سوره ء امام - پيش از رکوع - نيت فرادى کند .

مسأله 1433 :

اگر در بين نماز جماعت نيت فرادى نمايد ، نمى تواند دوباره نيت جماعت کند ، ولى اگر مردد شود که نيت فرادى کند يا نه ، هر چند بعد تصميم بگيرد که نماز را با جماعت تمام کند ، جماعت او محل اشکال است .

مسأله 1434 :

اگر شک کند که در بين نماز نيت فرادى کرده يا نه ، بايد بنا بگذارد که نيت فرادى نکرده است .

مسأله 1435 :

اگر موقعى که امام در رکوع است اقتدا کند و به رکوع امام برسد ، اگر چه ذکر امام تمام شده باشد نماز و جماعتش صحيح است ، و يک رکعت حساب مى شود ، اما اگر به مقدار رکوع خم شود و به رکوع امام نرسد ، نمازش باطل است .

مسأله 1436 :

اگر موقعى که امام در رکوع است اقتدا کند و به مقدار رکوع خم شود و شک کند که به رکوع امام رسيده يا نه ، نمازش باطل است .

مسأله 1437 :

اگر موقعى که امام در رکوع است اقتدا کند ، و پيش از آن که به اندازه ء رکوع خم شود امام سر از رکوع بردارد ، بايد با امام به سجده برود و رکعت بعد امام را رکعت اول خود قرار دهد ، و بنابر احتياط واجب بعد از متابعت امام بايستد ، و تکبير را به قصد قربت مطلقه - اعم از تکبيرة الاحرام و ذکر - بگويد .

مسأله 1438 :

اگر اول نماز يا اثناى حمد و سوره اقتدا کند و پيش از آن که به رکوع رود امام سر از رکوع بردارد ، در صورتى که در تأخير معذور باشد ، نماز و جماعت او صحيح است .

مسأله 1439 :

اگر موقعى برسد که امام مشغول خواندن تشهد آخر نماز است ، چنانچه بخواهد به ثواب جماعت برسد ، بايد بعد از نيت اقتدا و گفتن تکبيرة الاحرام بنشيند و تشهد را بنابر احتياط واجب به نيت قربت مطلقه - اعم از وجوب و شهادت مستحب - با امام بخواند ، ولى سلام را نگويد و صبر کند تا امام سلام نماز را بدهد ، بعد بايستد و بدون آن که دوباره نيت کند و تکبير بگويد حمد و سوره را بخواند ، و آن را رکعت اول نماز خود حساب کند .

مسأله 1440 :

مأموم نبايد جلوتر از امام بايستد ، و بنابر احتياط واجب اگر مأموم يک مرد باشد در طرف راست امام بايستد ، و لازم نيست عقب تر از امام باشد ، مگر در صورتى که قد او بلندتر از امام باشد ، که بنابر احتياط واجب بايد طورى بايستد که در رکوع و سجود جلوتر از امام نباشد ، و اگر مأموم متعدد باشد ، حکم آن در مسألهء " 1488 " بيان شده است .

مسأله 1441 :

اگر امام مرد و مأموم زن باشد ، چنانچه بين آن زن و امام ، يا بين آن زن و مأموم ديگرى که مرد است و زن به واسطهء او به امام متصل شده است پرده و مانند آن فاصله باشد ، اشکال ندارد .

مسأله 1442 :

اگر بعد از شروع به نماز جماعت بين مأموم و امام ، يا بين مأموم و کسى که مأموم به واسطهء او متصل به امام است پرده يا چيز ديگرى حايل شود ، جماعت باطل و نمازش فرادى مى شود ، و بايد به وظيفهء منفرد عمل نمايد .

مسأله 1443 :

اقوى آن است که بين جاى سجده ء مأموم و جاى ايستادن امام بيش از اندازه اى که به يک قدم بلند طى مى شود فاصله نباشد ، و همچنين است اگر انسان به واسطه مأمومى که جلوى او ايستاده به امام متصل باشد ، و احتياط مستحب آن است که جاى سجده ء مأموم با جاى کسى که جلوى او ايستاده فاصله نداشته باشد .

مسأله 1444 :

اگر مأموم به واسطهء کسى که طرف راست يا چپ او اقتدا کرده به امام متصل باشد ، و از جلو به امام متصل نباشد ، بنابر احتياط واجب بايد با کسى که در طرف راست يا چپ او اقتدا کرده بيشتر از اندازه اى که به يک قدم بلند طى مى شود فاصله نداشته باشد .

مسأله 1445 :

اگر در نماز بين مأموم و امام ، يا بين مأموم و مأمومى که جلوى او ايستاده بيشتر از اندازه اى که به يک قدم بلند طى مى شود فاصله پيدا شود جماعت باطل ، و بايد قصد انفراد کند ، و نماز را فرادى بخواند ، و همچنين است بنابر احتياط واجب اگر بين مأموم و مأمومى که از طرف راست يا چپ واسطهء اتصال است اين فاصله پيدا بشود .

مسأله 1446 :

اگر نماز همهء کسانى که در صف جلو هستند تمام شود ، چنانچه فاصلهء بين کسانى که در صف بعد هستند با کسانى که در صف جلوتر از کسانى که نمازشان تمام شده ، کمتر يا به اندازه اى که به يک قدم بلند طى مى شود باشد و فورا صفى که نمازشان تمام شده براى نماز ديگرى به امام اقتدا کنند ، جماعت صف بعد صحيح است ، و اگر فاصله بيشتر از اين حد باشد ، جماعت صف بعد باطل و نماز آنها فرادى مى شود .

مسأله 1447 :

اگر در رکعت دوم اقتدا کند ، حمد و سوره از او ساقط است و قبل از امام نبايد به رکوع برود و قبل از تشهد امام هم نبايد برخيزد ، و مى تواند قنوت و تشهد را با امام بخواند ، و احتياط واجب آن است که موقع تشهد امام ، انگشتان دست و سينهء پا را به زمين بگذارد و زانوها را بلند کند ، و بايد با امام برخيزد و حمد و سوره را بخواند ، و اگر براى سوره وقت ندارد حمد را تمام کند و در رکوع خود را به امام برساند ، و اگر در رکوع به امام نرسد - بنابر احتياط واجب - قصد انفراد نمايد

. مسأله 1448 - اگر موقعى که امام در رکعت دوم نماز چهار رکعتى است اقتدا کند ، بايد در رکعت دوم نمازش که رکعت سوم امام است ، بعد از دو سجده بنشيند و تشهد را به مقدار واجب بخواند و برخيزد ، و چنانچه براى گفتن سه مرتبه تسبيحات وقت ندارد يک مرتبه بگويد و در رکوع خود را به امام برساند ، و اگر در رکوع به امام نرسيد - بنابر احتياط واجب - قصد انفراد نمايد .

مسأله 1449 :

اگر امام در رکعت سوم يا چهارم باشد ، و مأموم بداند - بلکه چنانچه احتمال هم بدهد - که اگر اقتدا کند و حمد را بخواند به رکوع امام نمى رسد ، بنابر احتياط واجب بايد صبر کند تا امام به رکوع رود ، بعد اقتدا نمايد .

مسأله 1450 :

اگر در حال قيام رکعت سوم يا چهارم امام اقتدا کند ، بايد حمد و سوره را بخواند ، و اگر براى سوره وقت ندارد بايد حمد را تمام کند و در رکوع خود را به امام برساند ، و اگر در رکوع به امام نرسد - بنابر احتياط واجب - قصد انفراد کند .

مسأله 1451 :

کسى که مى داند اگر سوره يا قنوت را تمام کند به رکوع امام نمى رسد ، چنانچه عمدا سوره يا قنوت را بخواند و به رکوع نرسد ، نمازش صحيح است و بايد به وظيفهء منفرد عمل نمايد .

مسأله 1452 :

کسى که اطمينان دارد که اگر سوره را شروع کند يا تمام نمايد به رکوع امام مى رسد ، احتياط واجب آن است که سوره را شروع کند يا اگر شروع کرده تمام نمايد ، ولى اگر موجب آن شود که به رکوع امام نرسد ، چنانچه شروع کرده تمام ننمايد .

مسأله 1453 :

کسى که يقين دارد اگر سوره را بخواند به رکوع امام مى رسد ، چنانچه سوره را بخواند و به رکوع نرسد ، جماعتش صحيح است .

مسأله 1454 :

اگر امام ايستاده باشد و مأموم نداند که در کدام رکعت است ، مى تواند اقتدا کند ، ولى بنابر احتياط واجب حمد و سوره را به قصد اعم از جزئيت نماز و قرائت قرآن بخواند ، اگر چه بعد بفهمد که امام در رکعت اول يا دوم بوده است .

مسأله 1455 :

اگر به خيال اين که امام در رکعت اول يا دوم است ، حمد و سوره را نخواند و بعد از رکوع بفهمد که در رکعت سوم يا چهارم بوده ، نمازش صحيح است ، ولى اگر پيش از رکوع بفهمد بايد حمد و سوره را بخواند ، و اگر وقت ندارد فقط حمد را بخواند و در رکوع خود را به امام برساند ، و اگر به مقدار حمد هم وقت ندارد ، بنابر احتياط واجب قصد انفراد نمايد .

مسأله 1456 :

اگر به خيال اين که امام در رکعت سوم يا چهارم است ، حمد و سوره بخواند و پيش از رکوع يا بعد از آن بفهمد که در رکعت اول يا دوم بوده ، نمازش صحيح است ، و اگر در بين حمد و سوره بفهمد بايد بقيه را نخواند .

مسأله 1457 :

اگر موقعى که مشغول نماز مستحبى است جماعت برپا شود ، چنانچه اطمينان ندارد که اگر نماز را تمام کند به جماعت مى رسد ، مستحب است نماز را رها کند و مشغول نماز جماعت شود ، بلکه اگر اطمينان نداشته باشد که به رکعت اول برسد ، مستحب است به همين دستور رفتار نمايد .

مسأله 1458 :

اگر موقعى که مشغول نماز سه رکعتى يا چهار رکعتى است ، جماعت برپا شود ، چنانچه به رکوع رکعت سوم نرفته و اطمينان ندارد که اگر نماز را تمام کند به جماعت مى رسد ، مستحب است به نيت نماز مستحبى نماز را دو رکعتى تمام کند و خود را به جماعت برساند .

مسأله 1459 :

اگر نماز امام تمام شود و مأموم مشغول تشهد يا سلام اول باشد ، لازم نيست نيت فرادى کند .

مسأله 1460 :

کسى که يک رکعت از امام عقب مانده ، وقتى امام تشهد رکعت آخر را مى خواند اگر قصد انفراد نکند ، بنابر احتياط واجب انگشتان دست و سينهء پا را به زمين بگذارد و زانوها را بلند نگه دارد و صبر کند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد ، و اگر در همان جا بخواهد قصد انفراد نمايد مانعى ندارد ، ولى چنانچه از اول قصد انفراد داشته محل اشکال است . شرايط امام جماعت

مسأله 1461 :

امام جماعت بايد بالغ و عاقل و شيعهء دوازده امامى و عادل و حلال زاده باشد و قرائت نمازش صحيح باشد در صورتى که اقتدا در دو رکعت اول و دوم باشد و قرائت مأموم هم صحيح باشد ، و همچنين بنابر احتياط واجب در غير اين صورت ، و نيز اگر مأموم مرد است امام او هم بايد مرد باشد ، و امامت زن براى زن در غير نماز ميت کراهت دارد ، و در نماز ميت در صورتى که سزاوارتر از او به ميت نباشد ، کراهت ندارد ، و اقتدا کردن بچهء مميز که خوب و بد را مى فهمد به بچهء مميز ديگر مانعى ندارد ، و ترتيب آثار جماعت خالى از وجه نيست ولى احوط عدم ترتيب است .

مسأله 1462 :

امامى را که عادل مى دانسته ، اگر شک کند که به عدالت خود باقى است يا نه ، مى تواند به او اقتدا نمايد .

مسأله 1463 :

کسى که ايستاده نماز مى خواند ، نمى تواند به کسى که نشسته يا خوابيده نماز مى خواند اقتدا کند ، و کسى که نشسته نماز مى خواند ، نمى تواند به کسى که خوابيده نماز مى خواند اقتدا نمايد .

مسأله 1464 :

کسى که نشسته نماز مى خواند ، مى تواند به کسى که نشسته نماز مى خواند اقتدا کند ، و همچنين کسى که خوابيده به کسى که خوابيده مى تواند اقتدا کند ، و کسى که نشسته به کسى که ايستاده مى تواند اقتدا کند ، ولى کسى که خوابيده به کسى که نشسته نمى تواند اقتدا کند .

مسأله 1465 :

اگر امام جماعت به واسطهء عذرى با لباس نجس يا با تيمم يا با وضوى جبيره اى نماز بخواند ، مى شود به او اقتدا کرد .

مسأله 1466 :

اگر امام مرضى دارد که نمى تواند از بيرون آمدن بول و غائط خوددارى کند ، مى شود به او اقتدا کرد ، و نيز زنى که مستحاضه نيست مى تواند به زن مستحاضه اقتدا نمايد .

مسأله 1467 :

نماز جماعت خواندن با امامى که مرض خوره يا پيسى دارد مکروه است ، و به کسى که حد شرعى بر او جارى شده اقتدا جايز نيست . احکام جماعت

مسأله 1468 :

موقعى که مأموم نيت مى کند بايد امام را معين نمايد ، ولى دانستن اسم او لازم نيست ، مثلا اگر نيت کند اقتدا مى کنم به امام حاضر ، نمازش صحيح است .

مسأله 1469 :

مأموم بايد غير از حمد و سوره ، همهء چيزهاى نماز را خودش بخواند ، ولى اگر رکعت اول يا دوم مأموم رکعت سوم يا چهارم امام باشد ، بايد حمد و سوره را بخواند .

مسأله 1470 :

اگر مأموم در رکعت اول و دوم نماز صبح و مغرب و عشاء ، صداى حمد و سوره ء امام را بشنود ، اگر چه کلمات را تشخيص ندهد بايد حمد و سوره را نخواند ، و اگر صداى امام را نشنود مستحب است حمد و سوره را بخواند ، ولى قصد جزئيت نماز نکند ، و بايد آهسته بخواند، و چنانچه سهوا بلند بخواند اشکال ندارد . مسأله 1471 - اگر مأموم بعضى از کلمات حمد و سورهء امام را بشنود ، مى تواند آنچه را نمى شنود بخواند ، ولى احتياط مستحب آن است که حمد و سوره را نخواند .

مسأله 1472 :

اگر مأموم سهوا حمد و سوره را بخواند ، يا خيال کند صدايى را که مى شنود صداى امام نيست و حمد و سوره را بخواند و بعد بفهمد صداى امام بوده ، نمازش صحيح است .

مسأله 1473 :

اگر شک کند که صداى امام را مى شنود يا نه ، يا صدايى بشنود و نداند که صداى امام است يا صداى کس ديگر ، مى تواند حمد و سوره را بخواند .

مسأله 1474 :

مأموم در رکعت اول و دوم نماز ظهر و عصر نبايد حمد و سوره را بخواند ، و مستحب است به جاى آن ذکر بگويد .

مسأله 1475 :

مأموم نبايد تکبيرة الاحرام را پيش از امام بگويد ، بلکه احتياط واجب آن است که تا تکبير امام تمام نشده تکبير نگويد .

مسأله 1476 :

اگر مأموم سهوا پيش از امام سلام دهد ، نمازش صحيح است ، بلکه اگر عمدا هم پيش از امام سلام دهد در صورتى که از اول قصد عدول نداشته ، نمازش اشکال ندارد .

مسأله 1477 :

اگر مأموم غير از تکبيرة الاحرام ، چيزهاى ديگر نماز را پيش از امام بگويد ، اشکال ندارد، ولى اگر آنها را بشنود يا بداند امام چه وقت مى گويد ، احتياط مستحب آن است که پيش از امام نگويد .

مسأله 1478 :

مأموم بايد غير از آنچه در نماز خوانده مى شود ، کارهاى ديگر آن را مانند رکوع و سجود با امام يا کمى بعد از امام به جا آورد ، و اگر عمدا پيش از امام يا مدتى بعد از امام انجام دهد ، جماعتش باطل مى شود ، ولى اگر به وظيفهء منفرد عمل نموده نمازش صحيح است .

مسأله 1479 :

اگر سهوا پيش از امام سر از رکوع بردارد ، چنانچه امام در رکوع باشد بايد به رکوع برگردد و با امام سر بردارد ، و در اين صورت زياد شدن رکوع نماز را باطل نمى کند ، ولى اگر به رکوع برگردد و پيش از آن که به رکوع امام برسد امام سر بردارد ، نمازش باطل است .

مسأله 1480 :

اگر اشتباها سر بردارد و ببيند امام در سجده است ، بايد به سجده برگردد ، و چنانچه در هر دو سجده اين اتفاق بيفتد ، براى زياد شدن دو سجده نماز باطل نمى شود .

مسأله 1481 :

کسى که اشتباها پيش از امام سر از سجده برداشته ، هرگاه به سجده برگردد و هنوز به سجده نرسيده امام سر بردارد ، نمازش صحيح است ، ولى اگر در هر دو سجده اين اتفاق بيفتد ، نمازش باطل است .

مسأله 1482 :

اگر اشتباها سر از رکوع يا سجده بردارد ، و سهوا يا به خيال اين که به امام نمى رسد به رکوع يا سجده نرود ، جماعت و نمازش صحيح است .

مسأله 1483 :

اگر سر از سجده بردارد و ببيند امام در سجده است ، چنانچه به خيال اين که سجدهء اول امام است ، به قصد اين که با امام سجده کند ، به سجده رود و بفهمد سجده ء دوم امام بوده ، سجده ء دوم او حساب مى شود ، و اگر به خيال اين که سجده ء دوم امام است به سجده رود و بفهمد سجده ء اول امام بوده ، بايد به قصد اين که با امام سجده کند تمام کند ، و دوباره با امام به سجده رود ، و در هر دو صورت احتياط مستحب آن است که بعد از تمام کردن نماز به جماعت دوباره هم بخواند .

مسأله 1484 :

اگر سهوا پيش از امام به رکوع رود و طورى باشد که اگر سر بردارد به مقدارى از قرائت امام مى رسد ، چنانچه سر بردارد و با امام به رکوع رود نماز و جماعتش صحيح است ، و اگر عمدا برنگردد ، صحت نمازش محل اشکال است .

مسأله 1485 :

- اگر سهوا پيش از امام به رکوع رود و طورى باشد که اگر برگردد به چيزى از قرائت امام نمى رسد ، اگر به قصد متابعت امام سر بردارد و با امام به رکوع رود ، جماعت و نمازش صحيح است ، و اگر صبر کند تا امام به او برسد ، نمازش صحيح و جماعتش محل اشکال است .

مسأله 1486 :

اگر سهوا پيش از امام به سجده رود و به قصد متابعت امام سر بردارد و با امام به سجده رود ، جماعت و نمازش صحيح است ، و اگر صبر کند تا امام به او برسد نمازش صحيح و جماعتش محل اشکال است .

مسأله 1487 :

اگر امام در رکعتى که قنوت ندارد اشتباها قنوت بخواند ، يا در رکعتى که تشهد ندارد اشتباها مشغول خواندن تشهد شود ، مأموم نبايد قنوت و تشهد را بخواند ، ولى نمى تواند پيش از امام به رکوع رود يا پيش از امام قيام کند ، بلکه بايد صبر کند تا قنوت و تشهد امام تمام شود و بقيهء نماز را با او بخواند .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

نماز جماعت

نماز جماعت

نماز جماعت

نماز جماعت

No image

نماز جماعت

No image

نماز جماعت

No image

نماز جماعت

No image

نماز جماعت

No image

نماز جماعت

No image

نماز جماعت

No image

نماز جماعت

No image

نماز جماعت

No image

نماز جماعت

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

Powered by TayaCMS