احکام جماعت
مسأله 1469 :
موقعى که ماموم نيت مى کند , بايد امام را معين نمايد ولى دانستن اسم او لازم نيست , و اگر نيت کند اقتدا مى کنم به امام جماعت حاضر , نمازش صحيح است .
مسأله 1470 :
مـامـوم بـايد غير از حمد و سوره همه چيزهاى نماز را خودش بخواند , ولى اگر رکعت اول يا دوم ماموم رکعت سوم يا چهارم امام باشد , بايد حمد و سوره را بخواند.
مسأله 1471 :
اگـر ماموم در رکعت اول و دوم نماز صبح و مغرب و عشا صداى حمد و سوره امام را بشنود , اگر چه کلمات را تشخيص ندهد , بايد حمد و سوره را نخواند , و اگر صداى امام را نشنود مستحب است حمد و سوره را بخواند ولى بايد آهسته بخواند و چنانچه سهوا بلند بخواند اشکال ندارد.
مسأله 1472 :
اگـر ماموم بعضى از کلمات - حمد - و سوره - امام را بشنود مى تواند آن مقدارى را که نمى شنود بخواند.
مسأله 1473 :
اگـر مـاموم سهوا حمد و سوره را بخواند , يا خيال کند صدايى را که مى شنود صداى امام نيست و حمد و سوره را بخواند و بعد بفهمد صداى امام بوده , نمازش صحيح است .
مسأله 1474 :
اگـر شک کند که صداى امام را مى شنود يا نه , يا صدايى بشنود و نداند صداى امام است يا صداى شخص ديگر , مى تواند حمد و سوره را بخواند.
مسأله 1475 :
مـاموم در رکعت اول و دوم نماز ظهر و عصر بنابر احتياط نبايد حمد و سوره را بخواند و مستحب است به جاى آن ذکر بگويد.
مسأله 1476 :
مـاموم نبايد تکبيرة الاحرام را پيش از امام بگويد , بلکه احتياط واجب آن است که تا تکبير امام تمام نشده تکبير نگويد.
مسأله 1477 :
اگر ماموم سهوا پيش از امام سلام دهد , نمازش صحيح است .
و لازم نـيـسـت دوبـاره بـا امام سلام دهد , بلکه ظاهر اين است که اگر عمدا هم پيش از امام سلام دهد , اشکال ندارد.
مسأله 1478 :
اگر ماموم غير از تکبيرة الاحرام , چيزهاى ديگر نماز را پيش از امام بگويد اشکال ندارد , ولى اگر آنها را بشنود , يا بداند امام چه وقت مى گويد , احتياط مستحب آن است که پيش از امام نگويد.
مسأله 1479 :
مـاموم بايد غير از آنچه در نماز خوانده مى شود , کارهاى ديگر آن , مانند رکوع و سجود را با امام يا کمى بعد از امام بجا آورد , و اگر عمدا پيش از امام يا مدتى بعد از امام انجام دهد , جماعتش باطل مى شود , ولى اگر به وظيفه منفرد عمل نمايد نمازش صحيح است .
مسأله 1480 :
اگـر سـهوا پيش از امام سر از رکوع بردارد چنانچه امام در رکوع باشد , بايد بنابر احتياط به رکوع بـرگـردد و بـا امام سر بردارد و در اين صورت زياد شدن رکوع که رکن است نماز را باطل نمى کند , ولى اگر به رکوع برگردد و پيش از آن که به رکوع امام برسد , امام سر بردارد نمازش بنابر احتياط باطل است .
مسأله 1481 :
اگـر اشـتـبـاهـا سـر بر دارد و ببيند امام در سجده است , بايد بنابر احتياط به سجده برگردد , و چنانچه در هر دو سجده اين اتفاق بيفتد براى زياد شدن دو سجده که رکن است نماز باطل نمى شود.
مسأله 1482 :
کـسـى که اشتباها پيش از امام سر از سجده برداشته هر گاه به سجده برگردد و معلوم شود امام قـبلا سر برداشته است نمازش صحيح است ولى اگر در هر دو سجده اين اتفاق بيفتد نمازش بنابر احتياط باطل است .
مسأله 1483 :
اگـر اشـتـبـاها سر از رکوع يا سجده بردارد و سهوا يا به خيال اين که به امام نمى رسد به رکوع يا سجده نرود جماعت و نمازش صحيح است .
مسأله 1484 :
اگـر سـر از سـجـده بردارد و ببيند امام در سجده است , چنانچه به خيال اين که سجده اول امام است , به قصد اين که با امام سجده کند به سجده رود و بفهمد سجده دوم امام بوده , سجده دوم او حساب مـى شـود و اگـر به خيال اينکه سجده دوم امام است به سجده رود و بفهمد سجده اول امام بوده , بايد به قصد اين که با امام سجده کند تمام کند و دوباره با امام به سجده رود , و در هر دو صورت بهتر آن است که نماز را با جماعت تمام کند و دوباره بخواند.
مسأله 1485 :
اگـر سـهـوا پـيش از امام به رکوع رود و طورى باشد که اگر سر بردارد به مقدارى از قرائت امام مى رسد , چنانچه سر بردارد و با امام به رکوع رود , نمازش صحيح است و اگر عمدا برنگردد نمازش باطل است .
مسأله 1486 :
اگـر سـهـوا پـيـش از امـام بـه رکوع رود و طورى باشد که اگر برگردد به چيزى از قرائت امام نـمـى رسـد , اگـر بـه قصد اين که با امام نماز بخواند سر بردارد و با امام به رکوع رود , جماعت و نمازش صحيح است و اگر عمدا برنگردد نمازش صحيح است و منفرد مى شود.
مسأله 1487 :
اگر سهوا پيش از امام به سجده رود , اگر به قصد اين که با امام نماز بخواند سر بردارد و با امام به سجده رود , جماعت و نمازش صحيح است و اگر عمدا برنگردد نمازش صحيح و منفرد مى گردد.
مسأله 1488 :
اگـر امـام در رکـعتى که قنوت ندارد اشتباها قنوت بخواند , يا در رکعتى که تشهد ندارد اشتباها مشغول خواندن تشهد شود , ماموم نبايد قنوت و تشهد را بخواند , ولى نمى تواند پيش از امام به رکوع رود , يا پيش از ايستادن امام بايستد , بلکه بايد صبر کند تا قنوت و تشهد امام تمام شود و بقيه نماز را با او بخواند.