شرایط سر بریدن حیوانات (آیت الله حسین وحید خراسانی)

شرایط سر بریدن حیوانات (آیت الله حسین وحید خراسانی)

شرايط سربريدن حيوان

مسأله 2658 :

سربريدن حيوان شرايطى دارد

: ( اول ) کسى که سر حيوان را مى برد بايد مسلمان باشد ، چه مرد باشد و چه زن ، و بچهء مسلمان هم اگر مميز باشد - يعنى خوب و بد را بفهمد - مى تواند سر حيوان را ببرد ، و اگر کفار و نواصب و خوارج و غلاتى که محکوم به کفرند مانند قائلين به الوهيت أمير المؤمنين ( عليه السلام ) سر حيوان را ببرند ، آن حيوان حلال نمى شود .

( دوم ) سر حيوان را با چيزى ببرند که از آهن باشد ، ولى چنانچه آهن پيدا نشود ، با چيز تيزى که چهار رگ آن را جدا کند مانند شيشه و سنگ تيز مى شود سر آن را بريد ، ولى بنابر احتياط واجب بايد طورى باشد که اگر سر حيوان را نبرند ، مىميرد ، يا ضرورتى مقتضى سر بريدنش باشد .

( سوم ) در هنگام سر بريدن جلو بدن حيوان رو به قبله باشد ، و کسى که مى داند بايد رو به قبله سر ببرد ، اگر عمدا حيوان را رو به قبله نکند حيوان حرام مى شود ، ولى اگر فراموش کند ، يا مسأله را نداند ، يا قبله را اشتباه کند ، يا نداند قبله کدام طرف است ، يا نتواند حيوان را رو به قبله کند و ناچار از تذکيهء آن باشد ، اشکال ندارد .

( چهارم ) وقتى مى خواهد سر حيوان را ببرد ، يا کارد به گلويش بگذارد به نيت سربريدن ، نام خدا را ببرد ، و همين قدر که بگويد " بسم الله " ، يا " الله اکبر " و مانند آن از اذکار کفايت مى کند ، بلکه گفتن " الله " تنها هم کافيست ، و اگر بدون قصد سربريدن نام خدا را ببرد ، آن حيوان پاک نمى شود و گوشت آن هم حرام است ، ولى اگر از روى فراموشى نام خدا را نبرد ، اشکال ندارد ، و احتياط مستحب آن است که هر وقت يادش بيايد نام خدا را ببرد و بگويد : " بسم الله على اوله و [ على ] آخره " .

( پنجم ) حيوان بعد از سربريدن حرکتى بکند ، اگرچه مثلا چشم يا دم خود را حرکت دهد ، يا پاى خود را به زمين زند ، و اين حکم در صورتى است که زنده بودن آن حيوان در حال ذبح مشکوک باشد ، و اگر نه لزومى ندارد ، و نيز واجب است که به اندازه ء معمول و متعارف نسبت به آن حيوان خون از بدنش بيرون آيد .

( ششم ) آن که بنابر احتياط واجب سر حيوان را در غير پرندگان پيش از بيرون آمدن روح از بدنش جدا نکند ، بلکه خود اين کار حتى در پرندگان محل اشکال است ، ولى اگر از روى غفلت يا به جهت تيزى چاقو سر جدا شود اشکال ندارد . و همچنين بنا بر احتياط واجب رگ سفيدى را که از مهره هاى گردن تا دم حيوان امتداد دارد و آن را نخاع مى گويند ، عمدا قطع نکند

. ( هفتم ) آن که بنابر احتياط واجب کشتن از مذبح باشد و از قفا نباشد و همچنين بنابر احتياط واجب جايز نيست کارد را زير رگها فرو نموده و به طرف جلو آنها را قطع کند . دستور کشتن شتر مسأله 265

مسأله 2659 :

اگر بخواهند شتر را بکشند که بعد از جان دادن پاک و حلال باشد ، بايد با شرايطى که براى سر بريدن حيوانات ذکر شد ، کارد يا چيز ديگرى را که از آهن و برنده باشد در گودى بين گردن و سينه اش فرو کنند .

مسأله 2660 :

وقتى مى خواهند کارد را به گردن شتر فرو ببرند ، بهتر آن است که شتر ايستاده باشد ، ولى اگر در حالى که زانوها را به زمين زده ، يا به پهلو خوابيده و جلو بدنش رو به قبله است کارد را در گودى گردنش فرو کنند ، اشکال ندارد .

مسأله 2661 :

اگر به جاى اين که کارد در گودى گردن شتر فرو کنند سر آن را ببرند ، يا گوسفند و گاو و مانند اينها را مثل شتر کارد در گودى گردنشان فرو کنند ، گوشت آنها حرام و بدن آنها نجس است ، ولى اگر چهار رگ شتر را ببرند و تا زنده است به دستورى که گذشت کارد در گودى گردنش فرو کنند ، گوشت آن حلال و بدن آن پاک است ، و نيز اگر کارد در گودى گردن گاو يا گوسفند و مانند اينها فرو کنند و تا زنده است سر آن را ببرند ، حلال و پاک مى شود . مسأله 2662 - اگر حيوانى سرکش شود و نتوانند آن را به دستورى که در شرع معين شده بکشند ، يا مثلا در چاه بيفتد و احتمال بدهند که در آن جا بميرد و کشتن آن به دستور شرع ممکن نباشد ، هر جاى بدنش را که با مثل شمشير و خنجر و نيزه و مانند اينها زخم بزنند و در أثر زخم زدن جان بدهد ، حلال مى شود ، و رو به قبله بودن آن لازم نيست ، ولى بايد شرطهاى ديگرى را که براى کشتن حيوانات ذکر شد دارا باشد

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

طواف

No image

واجبات طواف

No image

نقص در طواف

No image

زیادى در طواف

No image

شک در عدد اشوط

پر بازدیدترین ها

No image

شک در عدد اشوط

No image

زیادى در طواف

No image

نقص در طواف

No image

طواف

No image

واجبات طواف

Powered by TayaCMS