شرایط وجوب حج

شرایط وجوب حج

شرايط وجوب حجّ

سوال 594 :

زنى که مهريّه زيادى، که به حدّ استطاعت حجّ مى رسد، از شوهرش طلبکار است، آيا به صرف طلب کارى مستطيع شده و حجّ بر او مستقرّ مى باشد؟ و هرگاه قبل از گرفتن مهريّه از دنيا برود، آيا لازم است شخصى را به نيابت از او به حجّ بفرستند؟

جواب :

هرگاه گرفتن مهريّه از شوهر براى او عيب نباشد و مشکلى در زندگانى او و شوهرش ايجاد نکند، مستطيع است و بايد به حجّ برود و اگر نرفت بايد ورثه او از مالش بردارند و ادا کنند.

سوال 595 :

زن جوانى از طرف شوهر، دوستان و فاميلها، در جشن عروسى داراى مقدارى طلا شده، که قيمت آن به اندازه استطاعت حجّ مى باشد، آيا اين زن مستطيع است؟ يا چون زمان زينت و آرايش او مى باشد و خود را با آن آرايش مى کند طلاى مذکور جزء مؤونه مى باشد؟ اگر همين طلا را بفروشد، يا براى تبديل بطور مکرّر خريد و فروش نمايد چه تکليفى دارد؟

جواب :

اگر آن مقدارى که دارد جزء شؤون او در مورد زينت است، مستطيع نيست.

سوال 596 :

حضرتعالى براى وجوب حَجّة الاسلام شرط فرموده ايد که مکلّف عاقل باشد، آيا منظور حضرتعالى جنون دائمى است، يا جنون ادوارى و گاهگاهى را نيز شامل مى شود؟

جواب :

مراد جنون دائمى است و مجنون ادوارى اگر بتواند اعمال حجّ را در حالى که عاقل باشد بجا آورد اشکال ندارد.

سوال 597 :

اگر مکلّف در بين سال از حيث مالى مستطيع شود، ولى قبل از رسيدن موسم حجّ در همان سال فوت کند، آيا حجّ بر او واجب است؟

جواب :

حجّ بر او واجب نيست.

سوال 598 :

خانمى مستطيع شده و امسال نام او را اعلام نموده اند. نامبرده به دليل اين که نابينا شده، فرزند خود را نايب نموده است. آيا صرف نابينا شدن موجب اسقاط استطاعت است؟ ضمناً نامبرده همراه ندارد و توان مالى براى پرداخت هزينه همراه را نيز ندارد.

جواب :

افراد نابينا اگر همراه نداشته باشند، معمولاً مستطيع نيستند و اگر قبلاً استطاعتى نداشته اند لزومى ندارد کسى را به جاى خود بفرستند; مگر اين که خودشان مايل باشند.

سوال 599 :

خانمى به دليل استطاعت مالى و بدنى ثبت نام نموده و امسال نام او را اعلام کرده اند، بعد از اعلام، تصادف کرد و در چند جاى بدنش شکستگى استخوان به وجود آمد، در حال حاضر توان حرکت و شستشو و طاهر کردن خود را ندارد و ممکن است اين وضعيّت تا موسم حجّ ادامه يابد، سوال اين است که آيا نامبرده با همين وضع و با بدن نجس بايد به حجّ برود و طواف و نماز را با همين وضع بجا آورد، يا اين که بايد صبر کند تا سال بعد حالش مساعد شود؟ و اگر سازمان حجّ و زيارت قول مساعد براى سال بعد نداد وظيفه اش چيست؟

جواب :

اگر مى تواند با همين حال به مکّه برود و طبق وظيفه شرعى خود عمل کند; مگر اين که از رفتن عاجز باشد.

سوال 600 :

مدّتى قبل به منظور تشرّف به مکّه معظّمه ثبت نام کردم; ولى تا کنون موفّق به رفتن نشده ام، با توجّه به گذشت زمان، از لحاظ جسمانى ضعيف شده ام و به همان نسبت از نظر درآمد، فعلاً امکانات مالى اجازه اين کار را نمى دهد; مگر اين که ملک شخص خودم را در معرض فروش قرار دهم، و چنان چه ملک را به فروش برسانم در مضيقه قرار خواهم گرفت. آيا جايز است ملکى که از آن امرار معاش مى کنم، در معرض فروش قرار دهم؟

جواب :

اگر هزينه هاى واجب حجّ را نداريد مستطيع نيستيد و مى توانيد فيش حجّ خود را بفروشيد و قيمت آن را مصرف کنيد.

سوال 601 :

يکى از مؤمنين اهل مدينه از مسجد شجره محرم مى شود و به قصد اين که در جدّه پولى از برادرش بگيرد، تا به وسيله آن مستطيع شود، به طرف جدّه حرکت مى کند; ولى برادرش پولى ندارد که به او بدهد، مدّتى براى تهيّه پول معطّل مى شود تا اين که پس از مدّتى شخصى مقدارى پول به عنوان هديه يا غير آن به برادرش مى دهد و او هم در اختيار اين شخص مى گذارد آيا احرام اوّلش صحيح است؟

جواب :

ظاهر اين است که احرامش صحيح و حجّ او کفايت از حَجّة الاسلام مى کند

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

شرایط وجوب حج

No image

شرایط وجوب حج

No image

شرایط وجوب حج

No image

شرایط وجوب حج

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

سعى بین صفا و مروه

No image

محرّمات احرام

No image

قربانى

No image

احکام مصدود و محصور

No image

نماز طواف

Powered by TayaCMS