نبش قبر
مسأله 648 :
نبش قبر مسلمان , يعنى شکافتن قبر او اگرچه طفل يا ديوانه باشد حرام است , ولى اگر بدنش از بين رفته و خاک شده باشداشکال ندارد.
مسأله 649 :
نبش قبر امامزاده ها و شهدا و علما و صلحا اگرچه سالها بر آن گذشته باشد حرام است .
مسأله 650 :
شکافتن قبر در چند مورد حرام نيست : اول : آنکه ميت در زمين غصبى دفن شده باشد و مالک زمين راضى نشود که در آنجا بماند.
دوم : آنکه کفن يا چيز ديگرى که با ميت دفن شده غصبى باشد و صاحب آن راضى نشود که در قبر بـمـانـد, و همچنين است اگر چيزى از مال خود ميت که به ورثه او رسيده با او دفن شده باشد و ورثـه او راضـى نـشود که آن چيز در قبر بماند, ولى اگر ميت وصيت کرده باشد که دعا ياقرآن يا انگشترى را با او دفن کنند, براى بيرون آوردن اينها نمى توانند قبر را بشکافند.
سـوم : آنـکه شکافتن قبر موجب هتک حرمت نباشد و ميت بى غسل و يا بى کفن دفن شده باشد, يا بفهمند غسلش باطل بوده , يا به غير ازدستور شرع کفن شده يا در قبر او را رو به قبله نگذاشته اند.
چهارم : آنکه براى ثابت شدن حقى بخواهند بدن ميت را ببينند.
پـنـجـم : آنـکه ميت را در جائى که بى احترامى به او است مثل قبرستان کفار يا جائى که کثافت و خاکروبه مى ريزند دفن کرده باشند.
ششم : آنکه براى يک مطلب شرعى که اهميت آن از شکافتن قبر بيشتر است , قبر را بشکافند, مثلا بخواهند بچه زنده را از شکم زن حامله اى که دفنش کرده اند بيرون آورند.
هفتم : آنکه بترسند درنده اى بدن ميت را پاره کند, يا سيل او را ببرد, يا دشمن بيرون آورد.
هشتم : آنکه قسمتى از بدن ميت را که با او دفن نشده بخواهند دفن کنند, ولى احتياط واجب آن است که آن قسمت از بدن را طورى در قبربگذارند که بدن ميت ديده نشود.
نهم : آنکه ميت را بخواهند به مشاهد مشرفه نقل نمايند بخصوص اگر وصيت کرده باشد.