وضوء

وضوء

وضوء

سوال 40 :

وضوء گرفتن قبل از وقت نماز به نيّت نماز چه حکمي دارد؟

جواب :

در اين فرض به قصد با طهارت بودن وضوء بگيرد و اگر به اين قصد وضوء گرفت مي‌تواند تمام اعمال مشروط به طهارت چه نماز ادا و چه قضا و چه دست زدن به کلمات قرآن و غيره را انجام داد.

سوال 41 :

آياوضوء به خودي خود استحباب نَفسي دارد يا خير؟ و اگر شخصي در موقع وضوء گرفتن همينقدر که بگويد وضوء مي‌گيرم قربة الي اللّه کافي است يا بايد يکي از غايات را که مطلوب است در نظر بگيرد و نيّت کند؟ و اگر غايت لازم است نفس طاهر بودن غايتي محسوب مي‌شود يا خير؟

جواب :

لازم است يکي از غايات را قصد کند و اگر وقت نماز داخل نشده است به قصد اين که با طهارت باشد وضوء بگيرد.

سوال 42 :

شخصي که وضوء مي‌گيرد چه در وقت، چه قبل از وقت و هيچ غايتي نيز در نظر ندارد، فقط مي‌خواهد با وضوء باشد، آيا با اين وضوء مي‌تواند نماز بخواند؟

جواب :

لازم است يکي از غايات (اهداف)را در نظر بگيرد اگر وقت نماز است به قصد نماز وضوء بگيرد و اگر وقت داخل نشده است به قصد اين که با طهارت باشد وضوء بگيرد و اگر مقارن دخول وقت است به قصد اين که مهيّا باشد براي نماز خواندن نيز مي‌تواند وضوء بگيرد.

سوال 43 :

شخصي که هر دو دست او فاقد حس و حرکت است طوري که نمي‌تواند هنگام وضوء دستها و صورت را آب بکشد و همچنين قادر به مسح سر و پاها نيست براي براي وضوء چگونه بايد عمل کند؟

جواب :

واجب است از اشخاص ولو با اجرت در صورت امکان براي شستن و مسح کشيدن کمک بگيرد.

سوال 44 :

شخصي قبل از اين که مسح سر و پا را بکشد باتر بودن دست چپ باز دست چپ را روي دست راست مي‌کشد و دستها را به هم مي‌مالد، آيا اين عمل موجب بطلان وضوء است؟

جواب :

لازم است قبل از مسح به اعضاي وصوء دست نزند تا مسح با رطوبتي که در دست باقي مانده است انجام بگيرد.

سوال 45 :

شخصي که يک يا دو پايش قطع شده آيا نياز به مسح دارد؟ در صورتي که جواب مثبت باشد چگونه بايد مسح نمايد؟

جواب :

در فرض مذکور مسح ساقط است.

سوال 46 :

آيا کسي که پاي مصنوعي دارد لازم است به هنگام وضوء، همان را مسح کند؟

جواب :

لازم نيست.

سوال 47 :

آيا با دست مصنوعي در فردي که دستش از مچ قطع شده است مي‌توان مسح کشيد؟

جواب :

بلي مي‌تواند و لازم است.

سوال 48 :

شخصي که زخم يا دمل يا شکستگي در سر يا پاها دارد و روي آن باز است و آب ريختن نيز روي آن ضرر دارد آيا بايد تيمم کند؟ در غير اين صورت چه بايد بکند؟

جواب :

در فرض مذکور لازم است پارچه پاکي روي زخم يا دمل يا شکستگي بگذارد و روي پارچه را باتري آب وضوء مسح کند و اگر گذاشتن پازچه ممکن نباشد بايد به جاي وضوء تيمم کند، اين نوع مسح و همچنين موضوع شستن اعضاي وضوء با اين عذر راوضوي «جبيره‌اي» مي‌گويند و در توضيح المسائل از مسأله 345-325 احکام آن ذکر شده است.

سوال 49 :

دست شکسته که گچ گرفته شده پس از وضوي جبيره تيمم هم لازم است يا خير؟

جواب :

در فرض مذکور تيمم لازم نيست.

سوال 50 :

پارچه‌اي که براي جبيره در محلّ وضوء مي‌گذارند علاوه بر طهارت و اباحه، آيا شرط ديگري هم دارد مثلاً از ابريشم و از اجزاء حيوان حرام گوشت نباشد، يا خير؟ منظور نماز خواندن با آن است که چه حکمي دارد؟

جواب :

نماز با آن صحيح نيست.

سوال 51 :

بقيه آب ظرفي که از مستراح بر مگردد، با آن آب وضوء گرفتن کراهت دارد يا خير؟

جواب :

کراهت آن ثابت نيست.

سوال 52 :

آيا در کلماتي مانند «بسمه تعالي» يا «هو» يا کلمات فارسي مانند «خدا» و غيره اجتناب از دست زدن بدون وضوء به آن لازم است و حکم اسماء جلاله را دارد؟

جواب :

ضمير در بسمه تعالي و غيره حکم اسم جلاله را ندارد ولي نام خداي سبحان در هر لغتي حکم اسم جلاله را دارد.

سوال 53 :

آيا افرادي که اسمشان عبداللّه، حبيب‌اللّه،...اگر بدون وضوء آنرا بنويسند و يا مسح کنند چه حکمي دارد؟

جواب :

نوشتن لفظ جلاله (کلمه «اللّه» بدون وضوء اشکال ندارد ولي دست زدن بدون وضوء حرام است هر چند جزءِ اسم کسي شده باشد.

سوال 54 :

آيا وضوء اثرات منفيِ با جنابت شير دادن را از بين مي‌برد؟

جواب :

نمي‌برد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

وضوء

No image

وضوء

No image

وضوء

استفتاء مرتبط

No image

وضوء

No image

وضوء

استفاءسایر مراجع

No image

احکام نماز

پر بازدیدترین ها

No image

احکام نماز

No image

احکام خمس

No image

احکام تقلید

No image

احکام زکات

No image

احکام وقف‌

Powered by TayaCMS