وضوء
سوال 40 :
وضوء گرفتن قبل از وقت نماز به نيّت نماز چه حکمي دارد؟
جواب :
در اين فرض به قصد با طهارت بودن وضوء بگيرد و اگر به اين قصد وضوء گرفت ميتواند تمام اعمال مشروط به طهارت چه نماز ادا و چه قضا و چه دست زدن به کلمات قرآن و غيره را انجام داد.
سوال 41 :
آياوضوء به خودي خود استحباب نَفسي دارد يا خير؟ و اگر شخصي در موقع وضوء گرفتن همينقدر که بگويد وضوء ميگيرم قربة الي اللّه کافي است يا بايد يکي از غايات را که مطلوب است در نظر بگيرد و نيّت کند؟ و اگر غايت لازم است نفس طاهر بودن غايتي محسوب ميشود يا خير؟
جواب :
لازم است يکي از غايات را قصد کند و اگر وقت نماز داخل نشده است به قصد اين که با طهارت باشد وضوء بگيرد.
سوال 42 :
شخصي که وضوء ميگيرد چه در وقت، چه قبل از وقت و هيچ غايتي نيز در نظر ندارد، فقط ميخواهد با وضوء باشد، آيا با اين وضوء ميتواند نماز بخواند؟
جواب :
لازم است يکي از غايات (اهداف)را در نظر بگيرد اگر وقت نماز است به قصد نماز وضوء بگيرد و اگر وقت داخل نشده است به قصد اين که با طهارت باشد وضوء بگيرد و اگر مقارن دخول وقت است به قصد اين که مهيّا باشد براي نماز خواندن نيز ميتواند وضوء بگيرد.
سوال 43 :
شخصي که هر دو دست او فاقد حس و حرکت است طوري که نميتواند هنگام وضوء دستها و صورت را آب بکشد و همچنين قادر به مسح سر و پاها نيست براي براي وضوء چگونه بايد عمل کند؟
جواب :
واجب است از اشخاص ولو با اجرت در صورت امکان براي شستن و مسح کشيدن کمک بگيرد.
سوال 44 :
شخصي قبل از اين که مسح سر و پا را بکشد باتر بودن دست چپ باز دست چپ را روي دست راست ميکشد و دستها را به هم ميمالد، آيا اين عمل موجب بطلان وضوء است؟
جواب :
لازم است قبل از مسح به اعضاي وصوء دست نزند تا مسح با رطوبتي که در دست باقي مانده است انجام بگيرد.
سوال 45 :
شخصي که يک يا دو پايش قطع شده آيا نياز به مسح دارد؟ در صورتي که جواب مثبت باشد چگونه بايد مسح نمايد؟
جواب :
در فرض مذکور مسح ساقط است.
سوال 46 :
آيا کسي که پاي مصنوعي دارد لازم است به هنگام وضوء، همان را مسح کند؟
جواب :
لازم نيست.
سوال 47 :
آيا با دست مصنوعي در فردي که دستش از مچ قطع شده است ميتوان مسح کشيد؟
جواب :
بلي ميتواند و لازم است.
سوال 48 :
شخصي که زخم يا دمل يا شکستگي در سر يا پاها دارد و روي آن باز است و آب ريختن نيز روي آن ضرر دارد آيا بايد تيمم کند؟ در غير اين صورت چه بايد بکند؟
جواب :
در فرض مذکور لازم است پارچه پاکي روي زخم يا دمل يا شکستگي بگذارد و روي پارچه را باتري آب وضوء مسح کند و اگر گذاشتن پازچه ممکن نباشد بايد به جاي وضوء تيمم کند، اين نوع مسح و همچنين موضوع شستن اعضاي وضوء با اين عذر راوضوي «جبيرهاي» ميگويند و در توضيح المسائل از مسأله 345-325 احکام آن ذکر شده است.
سوال 49 :
دست شکسته که گچ گرفته شده پس از وضوي جبيره تيمم هم لازم است يا خير؟
جواب :
در فرض مذکور تيمم لازم نيست.
سوال 50 :
پارچهاي که براي جبيره در محلّ وضوء ميگذارند علاوه بر طهارت و اباحه، آيا شرط ديگري هم دارد مثلاً از ابريشم و از اجزاء حيوان حرام گوشت نباشد، يا خير؟ منظور نماز خواندن با آن است که چه حکمي دارد؟
جواب :
نماز با آن صحيح نيست.
سوال 51 :
بقيه آب ظرفي که از مستراح بر مگردد، با آن آب وضوء گرفتن کراهت دارد يا خير؟
جواب :
کراهت آن ثابت نيست.
سوال 52 :
آيا در کلماتي مانند «بسمه تعالي» يا «هو» يا کلمات فارسي مانند «خدا» و غيره اجتناب از دست زدن بدون وضوء به آن لازم است و حکم اسماء جلاله را دارد؟
جواب :
ضمير در بسمه تعالي و غيره حکم اسم جلاله را ندارد ولي نام خداي سبحان در هر لغتي حکم اسم جلاله را دارد.
سوال 53 :
آيا افرادي که اسمشان عبداللّه، حبيباللّه،...اگر بدون وضوء آنرا بنويسند و يا مسح کنند چه حکمي دارد؟
جواب :
نوشتن لفظ جلاله (کلمه «اللّه» بدون وضوء اشکال ندارد ولي دست زدن بدون وضوء حرام است هر چند جزءِ اسم کسي شده باشد.
سوال 54 :
آيا وضوء اثرات منفيِ با جنابت شير دادن را از بين ميبرد؟
جواب :
نميبرد.