احکام حدود و تعزيرات
سوال 879 :
در شرع مقدس چه نوعي از تعزير (شلّاق، حبس و...) معمول، متعارف و غالب بوده است؟ به عبارت ديگر سوابق تاريخي پيغمبر اکرمصلي الله وعليه وآله وسلم و ائمه اطهار عليهم السلام غالباً چه نوع تعزيري را اعمال ميکردند؟
جواب :
در موارد مختلف، مختلف بوده است.
سوال 880 :
همانطوري که مستحضريد تعزيرات در دست حاکم است آيا حداقل تعزيرات مثلاً يک ضربه شلاق است يا اقل معتد به است چگونه بايد عمل نمود؟
جواب :
تشخيص حاکم با رعايت تعهد و دقت، ميزان است.
سوال 881 :
آيا در نگهداري متهم در حبس تعزيري (با قرار بازداشت) حداقل و اکثري معيار هست يا مدت زمان بدست حاکم است؟
جواب :
تعيين با نظر حاکم است.
سوال 882 :
کسي که قرار است اعدام شود حداً يا قصاصاً اگر حدود و تعزيرات ديگري اقل از قتل براي او ثابت شود ميتوان از آنها صرف نظر نمود و آيا در مورد حق الله و حق الناس تفاوتي در اين مسأله وجود دارد يا خير؟
جواب :
در مواردي که قابل جمع است بايد جمع کرد مگر اينکه حاکم شرع مصلحت را در صرف نظر کردن بداند.
سوال 883 :
در صورتي که بعد از اعدام و قبل از دفن در سردخانه يا پزشکي قانوني در مجرم علائم حياتي ديده شود و با مداوا سلامت خود را بازيابد اجراء مجدد حکم چه صورت دارد ايا بين حد و قصاص تفاوتي وجود دارد؟
جواب :
حکم شرعي اعدام است و چون تحقيق نيافته است بايد عملي شود و بين حد و قصاص فرقي نيست مگر اينکه فقيه در مواردي نظر خاصي را مصلحت بداند.
سوال 884 :
اگر شخصي مکرراً مرتکب جرائمي شود که جنبه حقوق الناس دارد مانند فحاشي، ايراد ضرب عمومي، ترک انفاق و... و هر بار با گذشت مدعي، دعوا فيصله يافته باشد، در صورتي که اقدامات وي مخل به نظم عمومي تشخيص داده شود، و يا اينکه مثلاً دو بار مرتکب جرم مشابهي بود و هر بار با گذشت شاکي بخشيده شود آيا حاکم ميتواند تعزيري را در مورد وي در نظر بگيرد؟
جواب :
فقيه در صورتي که مصلحت اجتماعي اقتضا کند، ميتواند.
سوال 885 :
آيا مجازات حبس ابد براي ممسک و اکراه کننده در قتل عمد جنبه تعزيري دارد و يا اينکه غير تعزيري است؟
جواب :
غير تعزيري است.
سوال 886 :
آيا در حد قوادي و محاربه و افساد في الارض اکراه محقق ميشود؟
جواب :
محقق نميشود.
سوال 887 :
اگر مادر شخصي زنا نمايد، آيا شخص ميتواند او را بزند؟
جواب :
اجراي حد با حاکم شرع است.
سوال 888 :
اگر فردي از اهل تسنّن به ذات مقدّس ائمه اطهار عليهم السلام توهين کند آيا زدن او جايز است؟
جواب :
بلي و مراتب با نظر حاکم شرع است.
سوال 889 :
در گناهاني که براي حاکم شرع حق و يا وظيفه تعزيرات است آيا تعزير آنها به وسيله شلاق خواهد بود و يا اين که به وسيله حبس و يا جريمه نقدي هم جايز است؟
جواب :
تعزير به حبس در بعض موارد در احاديث اهل بيت عليهم السلام آمده است و غير آن از همه جهت بستگي به نظر فقيه دارد.
سوال 890 :
آگر شخصي در جلسه دادگاه، ضد و نقيض بگويد و دروغ بگويد، آيا اين کذب همانند کذب در غير جلسه دادگاه است و ميتوان او را تعزير کرد يا خير؟
جواب :
در صورتي که حاکم، علم به کذب او پيدا کند ميتواند تعزير کند، بلي در صورتي که احتمال توريه بدهد نسبت به يکي از طرفين قضيه، تعزير جايز است.
سوال 891 :
هر گاه شخص مرتکب معصيتي که موجب حد است بشود و توبه نمايد و بعد از گذشتن زماني نزد حاکم شرع اقرار به گناه نمايد. آيا اقرار بعد از توبه مثل اقرار قبل از توبه است يا خير؟
جواب :
اقرار به معصيت بعد از توبه از آن معصيت، موجب حد نميشود.
سوال 892 :
آيا زناني که بدون حجاب شرعي در خيابانها و کوچه ها و محيطهاي خارج از خانه ظاهر ميشوند، ميتوان آنها را به خاطر نداشتن حجات تعزير کرد يا خير؟
جواب :
نهي از منکر مراتب دارد و اگر حاکم شرع در مواردي آن را لازم بداند ميتواند اجرا کند.
سوال 893 :
اگر کسي مسلمان باشد و نماز نخواند و روزه نگيرد آيا ميتوان او را به دليل نماز نخواندن و روزه نگرفتن تغزير کرد؟
جواب :
نهي از منکر مراتب دارد و اين موضوع آخرين مرحله است و با نظر حاکم شرع است.