احکام حدود و تعزیرات

احکام حدود و تعزیرات

احکام حدود و تعزيرات

سوال 879 :

در شرع مقدس چه نوعي از تعزير (شلّاق، حبس و...) معمول، متعارف و غالب بوده است؟ به عبارت ديگر سوابق تاريخي پيغمبر اکرم‌صلي الله وعليه وآله وسلم و ائمه اطهار عليهم السلام غالباً چه نوع تعزيري را اعمال مي‌کردند؟

جواب :

در موارد مختلف، مختلف بوده است.

سوال 880 :

همانطوري که مستحضريد تعزيرات در دست حاکم است آيا حداقل تعزيرات مثلاً يک ضربه شلاق است يا اقل معتد به است چگونه بايد عمل نمود؟

جواب :

تشخيص حاکم با رعايت تعهد و دقت، ميزان است.

سوال 881 :

آيا در نگهداري متهم در حبس تعزيري (با قرار بازداشت) حداقل و اکثري معيار هست يا مدت زمان بدست حاکم است؟

جواب :

تعيين با نظر حاکم است.

سوال 882 :

کسي که قرار است اعدام شود حداً يا قصاصاً اگر حدود و تعزيرات ديگري اقل از قتل براي او ثابت شود مي‌توان از آنها صرف نظر نمود و آيا در مورد حق الله و حق الناس تفاوتي در اين مسأله وجود دارد يا خير؟

جواب :

در مواردي که قابل جمع است بايد جمع کرد مگر اينکه حاکم شرع مصلحت را در صرف نظر کردن بداند.

سوال 883 :

در صورتي که بعد از اعدام و قبل از دفن در سردخانه يا پزشکي قانوني در مجرم علائم حياتي ديده شود و با مداوا سلامت خود را بازيابد اجراء مجدد حکم چه صورت دارد ايا بين حد و قصاص تفاوتي وجود دارد؟

جواب :

حکم شرعي اعدام است و چون تحقيق نيافته است بايد عملي شود و بين حد و قصاص فرقي نيست مگر اينکه فقيه در مواردي نظر خاصي را مصلحت بداند.

سوال 884 :

اگر شخصي مکرراً مرتکب جرائمي شود که جنبه حقوق الناس دارد مانند فحاشي، ايراد ضرب عمومي، ترک انفاق و... و هر بار با گذشت مدعي، دعوا فيصله يافته باشد، در صورتي که اقدامات وي مخل به نظم عمومي تشخيص داده شود، و يا اينکه مثلاً دو بار مرتکب جرم مشابهي بود و هر بار با گذشت شاکي بخشيده شود آيا حاکم مي‌تواند تعزيري را در مورد وي در نظر بگيرد؟

جواب :

فقيه در صورتي که مصلحت اجتماعي اقتضا کند، مي‌تواند.

سوال 885 :

آيا مجازات حبس ابد براي ممسک و اکراه کننده در قتل عمد جنبه تعزيري دارد و يا اينکه غير تعزيري است؟

جواب :

غير تعزيري است.

سوال 886 :

آيا در حد قوادي و محاربه و افساد في الارض اکراه محقق مي‌شود؟

جواب :

محقق نمي‌شود.

سوال 887 :

اگر مادر شخصي زنا نمايد، آيا شخص مي‌تواند او را بزند؟

جواب :

اجراي حد با حاکم شرع است.

سوال 888 :

اگر فردي از اهل تسنّن به ذات مقدّس ائمه اطهار عليهم السلام توهين کند آيا زدن او جايز است؟

جواب :

بلي و مراتب با نظر حاکم شرع است.

سوال 889 :

در گناهاني که براي حاکم شرع حق و يا وظيفه تعزيرات است آيا تعزير آنها به وسيله شلاق خواهد بود و يا اين که به وسيله حبس و يا جريمه نقدي هم جايز است؟

جواب :

تعزير به حبس در بعض موارد در احاديث اهل بيت عليهم السلام آمده است و غير آن از همه جهت بستگي به نظر فقيه دارد.

سوال 890 :

آگر شخصي در جلسه دادگاه، ضد و نقيض بگويد و دروغ بگويد، آيا اين کذب همانند کذب در غير جلسه دادگاه است و مي‌توان او را تعزير کرد يا خير؟

جواب :

در صورتي که حاکم، علم به کذب او پيدا کند مي‌تواند تعزير کند، بلي در صورتي که احتمال توريه بدهد نسبت به يکي از طرفين قضيه، تعزير جايز است.

سوال 891 :

هر گاه شخص مرتکب معصيتي که موجب حد است بشود و توبه نمايد و بعد از گذشتن زماني نزد حاکم شرع اقرار به گناه نمايد. آيا اقرار بعد از توبه مثل اقرار قبل از توبه است يا خير؟

جواب :

اقرار به معصيت بعد از توبه از آن معصيت، موجب حد نمي‌شود.

سوال 892 :

آيا زناني که بدون حجاب شرعي در خيابان‌ها و کوچه ‌ها و محيطهاي خارج از خانه ظاهر مي‌شوند، مي‌توان آنها را به خاطر نداشتن حجات تعزير کرد يا خير؟

جواب :

نهي از منکر مراتب دارد و اگر حاکم شرع در مواردي آن را لازم بداند مي‌تواند اجرا کند.

سوال 893 :

اگر کسي مسلمان باشد و نماز نخواند و روزه نگيرد آيا مي‌توان او را به دليل نماز نخواندن و روزه نگرفتن تغزير کرد؟

جواب :

نهي از منکر مراتب دارد و اين موضوع آخرين مرحله است و با نظر حاکم شرع است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

احکام خمس

No image

احکام نماز

No image

غسل

No image

احکام هبه‌

No image

احکام ارث‌

Powered by TayaCMS