مسائل دیگر نماز مسافر

مسائل دیگر نماز مسافر

مسائل ديگر نماز مسافر

سوال 293 :

نماز مسافر را چگونه نيّت کنيم؟

جواب :

نيّت خاصّى ندارد، همين که نماز چهاررکعتى را دو رکعت بخوانيد، نماز مسافر محسوب مى شود; حتّى اگر نيّت تمام کنيد و قبل از پايان دو رکعت يادتان بيايد و نيّت را برگردانيد کافى است.

سوال 294 :

دخترى شوهر کرده و در شهر ديگرى که بيش از چهار فرسخ شرعى از وطنش فاصله دارد، در منزل شوهرش زندگى مى کند، زمانى که به صورت متعارف، جهت صله ارحام و ديد و بازديد به ديدن پدر يا مادر و خويشان به منزل پدرى مراجعه مى کند، اگر توقّفش کمتر از ده روز باشد، نماز و روزه اش چگونه است؟ اگر اين دختر فرضاً ملکى هم در شهر پدرى داشته باشد حکم تغيير مى کند؟

جواب :

اگر دختر تصميم دارد با شوهر خود در شهر ديگرى زندگى کند و قصد بازگشت براى اقامت مستمرّ به شهر پدرى ندارد، نماز و روزه اش شکسته است، زيرا اعراض حاصل شده است.

سوال 295 :

بيمارى در شهرستانى غير از وطن خود بسترى است و مدّت يک ماه از بسترى شدنش مى گذرد و مشخّص نيست چه مدّت ديگر زمان درمان طول خواهد کشيد، تکليف نماز و روزه اين شخص چيست؟

جواب :

بعد از گذشت يک ماه نماز و روزه اش تمام است.

سوال 296 :

کسى که قصد سفر به قلّه ها و کوه هاى بلند و مرتفع را دارد، با توجّه به اين که مسير او گاهى بيش از مسافت شرعى است، اگر شهر خود را ببيند حکم نماز و روزه او چيست؟

جواب :

اگر به اندازه اى دور شود که صداى اذان شهر را نشنود، از حد ترخّص گذشته است و اگر شرايط ديگر سفر در آن جمع باشد نماز و روزه اش شکسته است.

سوال 297 :

مسافت شرعى را از کجا حساب مى کنند؟ مخصوصاً با توجّه به اين که امروزه در اطراف اکثر شهرها، شهرکها يا کارخانجاتى احداث شده است، آيا آنها هم جزء شهر حساب مى شوند؟

جواب :

شهرکها و کارخانجات اطراف شهر که جدا هستند، جزء شهر محسوب نمى شوند.

سوال 298 :

مسافت بين دو شهر به صورت مارپيچ، 50 کيلومتر و به خط مستقيم، 20 کيلومتر است، حکم نماز و روزه چگونه است؟

جواب :

از هر مسيرى که برود حکم همان مسير را دارد.

سوال 299 :

اگر کسى فرضاً ساعت 8 صبح به مسافرت رفته و قرار است ساعت 5/2 بعد از ظهر به منزل برگردد، آيا اين شخص نماز واجبش (يعنى ظهر و عصر) را به صورت شکسته در محلّ سفر بخواند، يا اين که در ساعت 5/2 بعد از ظهر در منزل خودش کامل بخواند؟ کدام مقدّم است؟

جواب :

اگر در سفر بخواند شکسته است و اگر در منزل بخواند تمام است و نماز اوّل وقت مقدّم است.

سوال 300 :

مردى در حين سفر، نماز را با انگشتر طلا خوانده است حکم نماز او چگونه است؟ اگر قرار است قضا نمايد، آيا به همان صورت شکسته بخواند؟ با توجّه به اين که حکم حرمت طلا را براى مرد مى دانسته و عمداً با آن نماز خوانده است.

جواب :

بايد نماز را به صورت شکسته قضا کند.

سوال 301 :

زائرانى که در ماه مبارک رمضان به عمره مشرّف مى شوند، اگر شب به مدينه و يا مکّه برسند، قصد اقامه عشره کرده و روزه مى گيرند و مشکلى ندارند; ولى اگر در بين روز رسيدند، آيا از همان ساعتى که مى رسند، بايد ده روز را به حساب آورند، يا اين که ده روز کامل مراد است و شبها به حساب نمى آيد؟

جواب :

از همان لحظه ورود حساب مى کنند و معيار 10 روز; است يعنى اگر ظهر روز اوّل ماه وارد شده اند، ظهر روز يازدهم 10 روز کامل مى شود و کافى است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

مسائل دیگر نماز مسافر

استفاءسایر مراجع

No image

احکام نماز

پر بازدیدترین ها

No image

احکام جماعت

No image

احکام جنابت

No image

نماز قضا

No image

سجده

Powered by TayaCMS