قضاى روزه

قضاى روزه

قضاى روزه

سوال 99 :

کسى که روزه يک سال از او فوت شده است، هنگام قضا کردن آنها بايد ماه رمضان را 29 روز حساب کند يا سى روز؟

جواب :

در فرض مذکور، ماه رمضانى که روزه‌اش فوت شده، اگر سى روز بوده، قضايش سى روز است و اگر 29 روز بوده، قضايش هم 29 روز است و اگر فراموش کرده و يا علم ندارد که ماه رمضان، 29 روز بوده يا سى روز، چنانچه احتياط نمايد و سى روز بگيرد، بهتر است.

سوال 100 :

شخصى پنج روز از ماه رمضان سابق، روزه قضا داشته است. با اين که کارش سفر نيست و شغلش نيز در سفر نيست، روز بيست و پنجم شعبان به مسافرت مى‌رود. آيا بدون اين که قصد اقامه ده روز کند، مى‌تواند در سفر، اين پنج روز را روزه قضا بگيرد يا خير؟

جواب :

در فرض سوال، روزه‌اش صحيح نيست.

سوال 101 :

به جا آوردن روزه قضا مقدّم است يا روزه کفّاره مربوط به آن؟ مثلاً کسى که عمدا در ماه مبارک رمضان آب خورد و روزه‌اش را باطل کرد، اگر بخواهد بابت کفّاره آن، شصت روز روزه بگيرد، آيا گرفتن يک روز روزه قضا مقدّم است يا گرفتن شصت روز روزه کفّاره؟

جواب :

بين قضاى روزه و کفّاره‌اش ترتيبى نيست. انسان مخيّر است هر کدام را مقدّم و يا مؤخّر به جا آورد، اگر چه ترتيب طبيعى اين است که اول قضا و

(309)

بعد کفّاره را انجام دهد.

سوال 102 :

کسى در غير ماه رمضان، بعد از طلوع فجر از خواب بيدار مى‌شود، در حالى که محتلم شده است و نمى‌داند که احتلامش قبل از اذان صبح بوده يا بعد از اذان. آيا او مى‌تواند قضاى روزه ماه رمضان را در آن روز به جا آورد؟

جواب :

مى‌تواند.

سوال 103 :

کسى که روزه قضا برعهده اوست و فعلاً مريض است و اميد بهبودى و توانايى بر قضا کردن روزه‌ها را ندارد، آيا مى‌تواند در حال زنده بودن، براى گرفتن اين روزه‌ها نايب بگيرد؟

جواب :

در فرض سوال، نيابت از شخص زنده جايز نيست؛ ولى مى‌تواند به شخص مورد اطمينانى پولى را صلح نمايد و در ضمن صلح، شرط کند که بعد از فوت او، خودش براى او روزه استيجارى بگيرد و يا کسى را براى اين کار اجير کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS