وضو

وضو

وضــو

سوال 106 :

ـ با توجه به اينکه وقت نماز داخل شده، آيا جايز و صحيح است، وضو را قربةً الى الله (نه به قصد نماز) بگيرند؟

جواب :

بلى، مانعى ندارد و با آن وضو نماز هم مى توانند بخوانند و صحيح است.

سوال 107 :

ـ شخصى مدتى، قبل از وقتِ نماز، براى نماز وضو مى گرفته و جاهل به مسأله بوده است، آيا نمازهايى که با آن وضو خوانده صحيح است؟

جواب :

در فرض سوال که قصد قربت داشته است، نمازها صحيح است و قضا ندارد.

سوال 108 :

ـ در وضوى ارتماسى اگر دست راست را در آب فرو برد و دست چپ را نيز در آب فرو برد و ارتماساً وضو گرفت و اصلاً دست راست رابه دست چپ نکشيد، آيا براى مسح سر و پاى راست اشکالى پيش مى آيد؟

جواب :

اشکال پيش نمى آيد و مسح سر و پاى راست را با ترى کف دست راست و مسح پاى چپ را با دست چپ انجام مى دهد و وضو صحيح است.

سوال 109 :

ـ در توضيح المسائل فرموده ايد: «شستن صورت و دستها مرتبه اول واجب و مرتبه دوم جايز و مرتبه سوم حرام است»، آيا اين مطلب اختصاص

(صفحه91)

به وضوى ترتيبى دارد يا شامل وضوى ارتماسى هم مى شود؟

جواب :

در جواز شستن مرتبه دوم، و عدم جواز مرتبه سوم، فرقى بين وضوى ترتيبى و ارتماسى نيست.

سوال 110 :

ـ هنگام وضو گرفتن سهواً دستم را از پايين به بالا کشيدم، آيا وضو اشکال پيدا کرده است؟

جواب :

چنانچه عرفاً مى گويند از بالا به پايين شسته ايد، اشکال ندارد.

سوال 111 :

ـ در وقت وضو، اتفاقاً دستم را بالا بردم و آب وضو به طرف آرنج رفت، آيا وضو باطل شده است؟

جواب :

وضو باطل نيست.

سوال 112 :

ـ آيا واجب است صورت را با دست راست شست؟

جواب :

در وضو، شستن صورت با دست راست واجب نيست.

سوال 113 :

ـ اگر هنگام مسح سر، آب کف دست زياد باشد، به طورى که موجب جريان آب شود، آيا لازم است آب کف دست را کم کنند؟

جواب :

احتياط اين است که آب را کم کنند.

سوال 114 :

ـ شخصى روى سر خود مو کاشته است، براى مسح سر چه وظيفه اى دارد؟

جواب :

در فرض سوال که ظاهراً مو جزء سر شده است، در صورت امکان به پوست سر مسح کند و اگر عادتاً مشکل است به بيخ موها مسح کند و اگر موها را به وسيله اى روى سر چسبانده اند، به طورى که بشره زير چسب قرار گرفته است و برداشتن آن مشکل است، روى همان چسب يا به بيخ موها مسح کند و احتياطاً تيمم هم بکند.

سوال 115 :

ـ دست راست شخصى از مچ قطع شده، آيا مسح سر و پاى راست را با

----------

(صفحه92)

دست چپ بکشد؟

جواب :

بهتر است با ذراع همان دستِ قطع شده مسح بکشد ولى اگر با دستِ چپ هم مسح بکشد کفايت مى کند.

سوال 116 :

ـ شخصى روى پا را دومرتبه مسح کشيد، آيا وضويش باطل است؟

جواب :

وضو باطل نيست و مسح دوم لغو بوده است.

سوال 117 :

ـ شخصى براى اينکه بيخ موهاى سر را مسح کند، موها را کنار مى زند و در نتيجه موها تر مى شود، آيا اين ترى براى مسح ضرر دارد؟

جواب :

چنانچه ترى کف دست هنگام مسح به بيخ موها که خشک مانده، برسد، مسح صحيح است و نيز اگر ترى کف دست بر ترى اوّل غلبه کند، به طورى که بگويند ترى مربوط به مسح کشيدن است، در اين فرض هم وضو صحيح است.

سوال 118 :

ـ اگر در جايى که تقيه واجب است، شخصى تقيه نکرد و وضو برخلاف تقيه گرفت، آيا وضوى او صحيح است؟

جواب :

بنابر اقوى وضوى او صحيح است ولى خلاف شرع مرتکب شده است.

سوال 119 :

ـ خانمى در حال طواف و در اثر فشار جمعيت و غيره احساس مى کند که باد از قبلش خارج شده، آيا وضو و طواف او باطل مى شود؟

جواب :

بطور کلّى خروج باد از قبل، موجب بطلان وضو و طواف و حتّى نماز نمى شود.(1)

سوال 120 :

ـ کسى که جهت ضيق وقت بايد تيمم کند، چنانچه برخلاف وظيفه خود عمل کرد و وضو گرفت، آيا وضوى او صحيح است؟

جواب :

بلى در فرض سوال که قصد قربت داشته است، وضوى او صحيح است.

----------

1 ـ کما فى العروة الوثقى فى موجبات الوضوء و نواقضه. الثالث...

----------

(صفحه93)

سوال 121 :

ـ در عروة الوثقى، مسأله 45 افعال وضو، فرموده است: «الإسراف فى ماء الوضوء مکروه» با اينکه اسراف حرام است، مقصود از اين عبارت چيست؟

جواب :

مستحب است آب وضو يک مدّ باشد و همانگونه که در روايات آمده است، مصرف بيش از آن مقدار، ولو کمى بيشتر باشد، اسراف محسوب مى شود و مکروه است، از امام صادق(عليه السلام)6 نقل شده که فرمود: براى خداوند متعال فرشته اى است که اسرافِ وضو را مى نويسد، همانطور که نقصان و کم گذاشتن آن را مى نويسد.(1)

و از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) نقل شده که فرمود: مقدار آب وضو يک مدّ است و مقدار آب غسل يک صاع است و بعد از من مردمى مى آيند که اين مقدار آب را کم مى شمارند، اين مردم برخلاف سنّت من هستند و کسى که بر سنّت من ثابت باشد، (وضو را با يک مد و غسل را با يک صاع آب انجام دهد) در بهشت قدس با من است (2) و ظاهراً نظر صاحب عروة الوثقى(ره) که فرموده است: اسراف در آب وضو مکروه است، در جايى و در وقتى است که براى آب ارزش و قيمتى نباشد و امّا اگر مصرف بيش از آن مقدار، در جايى باشد که براى آب ارزش و قيمت باشد، يا کم آبى باشد، اسراف و حرام است، مانند اسراف در چيزهاى ديگر.

سوال 122 :

ـ قرآن را براى نابينايان، نقطه چين مى کنند و آنها با دست کشيدن روى نقطه ها آن را مى خوانند، آيا اين نوع نقطه چين، حکم خط قرآن را دارد و مسّ آن بدون وضو جايز نيست؟

----------

1 ـ وسائل الشيعه، ج 1، ص 340، قال عليه السلام: إنّ للّه مَلَکاً يکتب سرف الوضوء کما يکتب عدوانه.

2 ـ وسائل الشيعه، ج 1، ص 339: «عن رسول الله صلى الله عليه و آله قال: الوضوء مدّ و الغسل صاع، و سيأتى اقوام بعدى يستقلون ذلک فأولئک على خلاف سنّتى، و الثابت على سنّتى معى فى حظيرة القدس».

----------

(صفحه94)

جواب :

در فرض سوال، نقطه چين که صدق قرآن بر آن مى کند و به قصد آيات قرآن تنظيم و تهيه شده است، حکم خط قرآن را دارد و مسّ آن بدون وضو جايز نيست.

سوال 123 :

ـ روى صفحه و آيه قرآن، ورق نازک و پلاستيک کشيده شده و بخوبى، خطّ معلوم است، دست گذاشتن شخص جنب و بىوضو، روى آن چه حکمى دارد؟

جواب :

اشکال ندارد.

----------

(صفحه95)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

نماز

نماز

No image

راه ثابت شدن اوّل ماه

No image

وضو

No image

وضو

No image

وضو

No image

وضو

No image

وضو

No image

وضو

No image

وضو

استفاءسایر مراجع

No image

احکام نجاسات‌

No image

وضوء

No image

احکام نماز

جدیدترین ها در این موضوع

No image

طهارات و نجاسات

No image

وسواسى

No image

وضو

No image

غســل

No image

احکام بانوان

پر بازدیدترین ها

No image

نماز وحشت

No image

احکام بانوان

No image

طهارات و نجاسات

No image

احکام اموات

No image

احکام جبیره

Powered by TayaCMS