نبش قبر

نبش قبر

نبش قبر

سوال 227 :

ـ در رساله توضيح المسائل فرموده ايد: ميّت را اول با آب سدر، دوم با آب کافور، سوم با آب خالص، غسل دهند، حال شخصى ميت را اشتباهاً اول با آب کافور و بعد با آب سدر غسل داده و پس از دفن متوجه شده است، آيا بايد قبر را نبش کنند و غسل را به ترتيب اعاده کنند؟

جواب :

چنانچه بدن ميت فاسد نشده و نبش قبر موجب هتک ميت يا اذيت مردم از جهت بوى تعفن و يا مشقت و حرج نمى شود، واجب است قبر را نبش کنند و غسلها را به نحو صحيح اعاده کنند والاّ لازم نيست.

سوال 228 :

ـ قبل از غسل، آب کافور نجس شده و جنازه را با همان آب کافورِ نجس غسل داده اند و پس از دفن متوجه شده اند وظيفه چيست؟

جواب :

در فرض سوال، چنانچه بدن ميت متعفن نشده و هتک نمى شود و

----------

(صفحه122)

نبش و اعاده غسل، موجب مشقت و حرج نيست، واجب است نبش قبر کنند و غسل با آب کافور و آب خالص را اعاده کنند و کفن را تطهير، يا تعويض کنند و پس از حنوط و نماز مجدّد، او را دفن کنند، اما اگر هتک مى شود يا متعفن شده و موجب حرج است تکليفى ندارند.

سوال 229 :

ـ بعد از دفن متوجه شده اند که ميّت را بدون حنوط دفن کرده اند، آيا نبش و حنوط واجب است؟

جواب :

چنانچه محذورى از نبش نباشد، نبش کنند و در همان قبر، ميت را حنوط کنند و بيرون آوردن جنازه لازم نيست.

سوال 230 :

ـ شخصى را در قبرستان مسلمين دفن کرده اند، پس از آن معلوم شده که مسلمان نبوده است (بهايى و کافر بوده)، آيا لازم است قبر او را نبش کنند و او را از قبرستان مسلمين خارج کنند؟

جواب :

چنانچه نبش قبر او موجب اذيت مردم نشود و مشقت و حرج بر مسلمين نباشد، قبر او رانبش و جسد او را جاى ديگر دفن کنند و اگر بودن او در قبرستان مسلمين موجب هتک مسلمين باشد، واجب است قبر او را نبش کنند و جسدش را جاى ديگر دفن کنند.

سوال 231 :

ـ شهردارى قبرستان قديمى را جهت راه سازى تخريب و خاک بردارى مى کند، که در قسمتى از آن چند سال قبل ميت دفن شده آيا جايز است آن چند قبر را نبش و استخوان آنها را به جاى ديگر منتقل کنيم؟

جواب :

نبش و تخريب قبر جايز نيست، ولى چنانچه در معرض تخريب و هتک باشد مانعى ندارد.

سوال 232 :

ـ اگر مسلمان در قبرستان غيرمسلمين دفن شود، آيا نبش قبر وانتقال جنازه جايز است؟

----------

(صفحه123)

جواب :

درصورت صدق هتک، نبش قبر ونقل جنازه به محلّ مناسب واجب است.

سوال 233 :

ـ در قبرستان قديمى به گمان اينکه استخوانهاى قبلى پوسيده و خاک شده است، جهت دفن جنازه اى، قبر کندند و اتفاقاً ديدند که استخوانهاى قبلى موجود است، وظيفه چيست؟ و فعلاً که نبش واقع شده، آيا جايز است جنازه موجود را در آن قبر دفن کنند؟ البته قبرستان عمومى و قديمى است و صاحب قبر نامعلوم است.

جواب :

نبش قبر جايز نبوده و تا يقين به خاک شدن جنازه و استخوانهاى قبلى حاصل نشود نبايد نبش کنند، ولى فعلاً که چنين اتفاقى افتاده است، در فرض سوال بايد استخوانهاى قبلى را دفن کنند و دفن جنازه فعلى هم در آن قبر مانعى ندارد.

سوال 234 :

ـ اگر ده نفر را در يکجا دفن کنند و بعد از دفن معلوم شود يکى از آنها بدون غسل دفن شده، تکليف چيست؟

جواب :

در فرض مذکور که نبش قبر مستلزم عسر و حرج و موجب هتک و بى احترامى به اموات مى شود، وظيفه اى نداريد.

سوال 235 :

ـ قبر يکى از بزرگان در محل نامناسبى قرار گرفته است يا در مسير خيابان واقع شده است، آيا جايز است اطراف قبر او را خالى کرده و قبر را با وسايل جديد بدون اينکه نبش قبر شود، به محل مناسبى منتقل کنيم؟

جواب :

در فرض سوال که نبش قبر صدق نمى کند، مانعى ندارد و چنانچه بقاء قبر در آن مکان مستلزم هتک ميت باشد انتقال به نحو مذکور راجح و در بعضى موارد لازم است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

نبش قبر

No image

نبش قبر

No image

نبش قبر

No image

نبش قبر

No image

نبش قبر

استفاءسایر مراجع

No image

احکام نجاسات‌

No image

احکام نماز

جدیدترین ها در این موضوع

No image

طهارات و نجاسات

No image

وسواسى

No image

وضو

No image

غســل

No image

احکام بانوان

پر بازدیدترین ها

No image

نماز وحشت

No image

احکام بانوان

No image

طهارات و نجاسات

No image

احکام اموات

No image

احکام جبیره

Powered by TayaCMS