وضــو
سوال 106 :
ـ با توجه به اينکه وقت نماز داخل شده، آيا جايز و صحيح است، وضو را قربةً الى الله (نه به قصد نماز) بگيرند؟
جواب :
بلى، مانعى ندارد و با آن وضو نماز هم مى توانند بخوانند و صحيح است.
سوال 107 :
ـ شخصى مدتى، قبل از وقتِ نماز، براى نماز وضو مى گرفته و جاهل به مسأله بوده است، آيا نمازهايى که با آن وضو خوانده صحيح است؟
جواب :
در فرض سوال که قصد قربت داشته است، نمازها صحيح است و قضا ندارد.
سوال 108 :
ـ در وضوى ارتماسى اگر دست راست را در آب فرو برد و دست چپ را نيز در آب فرو برد و ارتماساً وضو گرفت و اصلاً دست راست رابه دست چپ نکشيد، آيا براى مسح سر و پاى راست اشکالى پيش مى آيد؟
جواب :
اشکال پيش نمى آيد و مسح سر و پاى راست را با ترى کف دست راست و مسح پاى چپ را با دست چپ انجام مى دهد و وضو صحيح است.
سوال 109 :
ـ در توضيح المسائل فرموده ايد: «شستن صورت و دستها مرتبه اول واجب و مرتبه دوم جايز و مرتبه سوم حرام است»، آيا اين مطلب اختصاص
(صفحه91)
به وضوى ترتيبى دارد يا شامل وضوى ارتماسى هم مى شود؟
جواب :
در جواز شستن مرتبه دوم، و عدم جواز مرتبه سوم، فرقى بين وضوى ترتيبى و ارتماسى نيست.
سوال 110 :
ـ هنگام وضو گرفتن سهواً دستم را از پايين به بالا کشيدم، آيا وضو اشکال پيدا کرده است؟
جواب :
چنانچه عرفاً مى گويند از بالا به پايين شسته ايد، اشکال ندارد.
سوال 111 :
ـ در وقت وضو، اتفاقاً دستم را بالا بردم و آب وضو به طرف آرنج رفت، آيا وضو باطل شده است؟
جواب :
وضو باطل نيست.
سوال 112 :
ـ آيا واجب است صورت را با دست راست شست؟
جواب :
در وضو، شستن صورت با دست راست واجب نيست.
سوال 113 :
ـ اگر هنگام مسح سر، آب کف دست زياد باشد، به طورى که موجب جريان آب شود، آيا لازم است آب کف دست را کم کنند؟
جواب :
احتياط اين است که آب را کم کنند.
سوال 114 :
ـ شخصى روى سر خود مو کاشته است، براى مسح سر چه وظيفه اى دارد؟
جواب :
در فرض سوال که ظاهراً مو جزء سر شده است، در صورت امکان به پوست سر مسح کند و اگر عادتاً مشکل است به بيخ موها مسح کند و اگر موها را به وسيله اى روى سر چسبانده اند، به طورى که بشره زير چسب قرار گرفته است و برداشتن آن مشکل است، روى همان چسب يا به بيخ موها مسح کند و احتياطاً تيمم هم بکند.
سوال 115 :
ـ دست راست شخصى از مچ قطع شده، آيا مسح سر و پاى راست را با
----------
(صفحه92)
دست چپ بکشد؟
جواب :
بهتر است با ذراع همان دستِ قطع شده مسح بکشد ولى اگر با دستِ چپ هم مسح بکشد کفايت مى کند.
سوال 116 :
ـ شخصى روى پا را دومرتبه مسح کشيد، آيا وضويش باطل است؟
جواب :
وضو باطل نيست و مسح دوم لغو بوده است.
سوال 117 :
ـ شخصى براى اينکه بيخ موهاى سر را مسح کند، موها را کنار مى زند و در نتيجه موها تر مى شود، آيا اين ترى براى مسح ضرر دارد؟
جواب :
چنانچه ترى کف دست هنگام مسح به بيخ موها که خشک مانده، برسد، مسح صحيح است و نيز اگر ترى کف دست بر ترى اوّل غلبه کند، به طورى که بگويند ترى مربوط به مسح کشيدن است، در اين فرض هم وضو صحيح است.
سوال 118 :
ـ اگر در جايى که تقيه واجب است، شخصى تقيه نکرد و وضو برخلاف تقيه گرفت، آيا وضوى او صحيح است؟
جواب :
بنابر اقوى وضوى او صحيح است ولى خلاف شرع مرتکب شده است.
سوال 119 :
ـ خانمى در حال طواف و در اثر فشار جمعيت و غيره احساس مى کند که باد از قبلش خارج شده، آيا وضو و طواف او باطل مى شود؟
جواب :
بطور کلّى خروج باد از قبل، موجب بطلان وضو و طواف و حتّى نماز نمى شود.(1)
سوال 120 :
ـ کسى که جهت ضيق وقت بايد تيمم کند، چنانچه برخلاف وظيفه خود عمل کرد و وضو گرفت، آيا وضوى او صحيح است؟
جواب :
بلى در فرض سوال که قصد قربت داشته است، وضوى او صحيح است.
----------
1 ـ کما فى العروة الوثقى فى موجبات الوضوء و نواقضه. الثالث...
----------
(صفحه93)
سوال 121 :
ـ در عروة الوثقى، مسأله 45 افعال وضو، فرموده است: «الإسراف فى ماء الوضوء مکروه» با اينکه اسراف حرام است، مقصود از اين عبارت چيست؟
جواب :
مستحب است آب وضو يک مدّ باشد و همانگونه که در روايات آمده است، مصرف بيش از آن مقدار، ولو کمى بيشتر باشد، اسراف محسوب مى شود و مکروه است، از امام صادق(عليه السلام)6 نقل شده که فرمود: براى خداوند متعال فرشته اى است که اسرافِ وضو را مى نويسد، همانطور که نقصان و کم گذاشتن آن را مى نويسد.(1)
و از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) نقل شده که فرمود: مقدار آب وضو يک مدّ است و مقدار آب غسل يک صاع است و بعد از من مردمى مى آيند که اين مقدار آب را کم مى شمارند، اين مردم برخلاف سنّت من هستند و کسى که بر سنّت من ثابت باشد، (وضو را با يک مد و غسل را با يک صاع آب انجام دهد) در بهشت قدس با من است (2) و ظاهراً نظر صاحب عروة الوثقى(ره) که فرموده است: اسراف در آب وضو مکروه است، در جايى و در وقتى است که براى آب ارزش و قيمتى نباشد و امّا اگر مصرف بيش از آن مقدار، در جايى باشد که براى آب ارزش و قيمت باشد، يا کم آبى باشد، اسراف و حرام است، مانند اسراف در چيزهاى ديگر.
سوال 122 :
ـ قرآن را براى نابينايان، نقطه چين مى کنند و آنها با دست کشيدن روى نقطه ها آن را مى خوانند، آيا اين نوع نقطه چين، حکم خط قرآن را دارد و مسّ آن بدون وضو جايز نيست؟
----------
1 ـ وسائل الشيعه، ج 1، ص 340، قال عليه السلام: إنّ للّه مَلَکاً يکتب سرف الوضوء کما يکتب عدوانه.
2 ـ وسائل الشيعه، ج 1، ص 339: «عن رسول الله صلى الله عليه و آله قال: الوضوء مدّ و الغسل صاع، و سيأتى اقوام بعدى يستقلون ذلک فأولئک على خلاف سنّتى، و الثابت على سنّتى معى فى حظيرة القدس».
----------
(صفحه94)
جواب :
در فرض سوال، نقطه چين که صدق قرآن بر آن مى کند و به قصد آيات قرآن تنظيم و تهيه شده است، حکم خط قرآن را دارد و مسّ آن بدون وضو جايز نيست.
سوال 123 :
ـ روى صفحه و آيه قرآن، ورق نازک و پلاستيک کشيده شده و بخوبى، خطّ معلوم است، دست گذاشتن شخص جنب و بىوضو، روى آن چه حکمى دارد؟
جواب :
اشکال ندارد.
----------
(صفحه95)