شرایط طلاق

شرایط طلاق

شرايط طلاق

سوال 1109 :

شخصى مى خواهد همسر خود را که دوشيزه و غير مدخوله مى باشد، طلاق بدهد; آيا در اين طلاق شرط است که زوجه از حيض پاک باشد؟

جواب :

در زوجه غير مدخوله، خالى بودن از حيض شرط نيست.

سوال 1110 :

آيا پسران زن و شوهر مى توانند به عنوان شهود طلاق والدين خود باشند؟

جواب :

اگر پسران او بالغ و عادل باشند، مى توانند شهود طلاق شوند.

سوال 1111 :

در مورد طلاق اهل تسنّن شنيده شده است که آنها، مخصوصاً شافعى ها، صيغه طلاق جارى نمى کنند; بلکه به صرف اراده جدايى و لفظ «تو مطلّقه اى» اکتفا مى کنند، آيا صحّت دارد؟ آيا حضور شاهدين عدلين را لازم نمى دانند؟

جواب :

طلاق اهل تسنّن اگر واجد شرايط شرعيّه، مانند شاهدين عدلين، نباشد در مورد شيعيان کفايت نمى کند; ولى درباره خودشان اگر چنين طلاقى دارند از باب قاعده الزام طلاقشان مقبول است و مشهور در ميان آنان عدم اعتبار شاهدين است; بلکه شيخ در «خلاف» اجماع فقهاى اهل سنّت را بر عدم اعتبار شاهدين ادّعا مى کند.

سوال 1112 :

زن و شوهرى ايرانى و شيعه پس از چند سال زندگى مشترک، در ايران از يکديگر طلاق گرفته اند. سپس هردو به استراليا هجرت کرده و پس از 5 سال مجدّداً با يکديگر ازدواج مى کنند. مُجرى اين ازدواج يک نفر سنّى بوده که در عرف ايرانيان مقيم «سيدنى» به عنوان وکيل ازدواج شرعى معروف بوده و هست. پس از ازدواج دوباره از يکديگر طلاق مى گيرند، ليکن اين بار طلاق مدنى بوده (مطابق قوانين استراليا) و طلاق شرعى انجام نشده است. سپس بعد از دو سال زن توسّط همان عاقد با مرد ديگرى ازدواج نموده و اکنون باردار است. زن اخيراً مطّلع شده که طلاق استراليايى او از شوهر اوّلش از نظر شرعى معتبر نيست و لذا ازدواج با شوهر دوّم نيز دچار اشکال است. ايشان اظهار مى دارد مطلقاً تصوّر نمى کرده که طلاق دادگاه استراليايى بدون اعتبار باشد; خصوصاً که وکيل فوق الذّکر، ازدواج مجدّد ايشان را با همسر دوّم اجرا کرده است. اکنون زن و همسر دوّمش بسيار نگرانند، حلّ مشکل آنها چگونه است؟

جواب :

با توجّه به اين که طلاق فاقد شرايط شرعيّه، يعنى حضور دو شاهد عادل بوده، باطل است و زن در عقد شوهر اوّل است و حتّى اگر از شوهر اوّل طلاق شرعى بگيرد، ازدواج او با شوهر دوّم مشکل است; مگر اين که ثابت شود که ازدواج دوّم زن با شوهر اوّل باطل بوده است، در اين صورت مشکلى با شوهر دوّم ندارد.

سوال 1113 :

يکى از برادران اهل سنّت زوجه خويش را در يک جلسه و در حالت عصبانيّت سه طلاق کرده است، علماى اهل سنّت گفته اند: «طلاق بائن واقع شده و زوجه اش بر او حرام شده است و بايد محلّل بگيرد». اگر آن مرد سنّى شيعه شود چه حکمى دارد؟

جواب :

احتياط واجب آن است که نسبت به آنچه در گذشته واقع شده معامله مذهب سابق را کند، يعنى احتياطاً محلّل بگيرد.

سوال 1114 :

شخصى زوجه مدخولٌ بهاى خود را طلاق مى دهد و تمام مهر المسمّى را به زوجه پرداخت مى کند، زوجه فقط نفقه ايّام عدّه را به زوجش بذل و گذشت مى نمايد، در قبال بذل نفقه ايّام عدّه، آيا طلاق خلعى مى باشد يا رجعى؟ (در صورتى که مهريّه را خود دريافت مى نمايد).

جواب :

بذل نفقه ايّام عدّه کافى نيست; زيرا هنوز نفقه اى واجب نشده است; بعلاوه زوجه مختلعه نفقه ندارد، نفقه مخصوص مطلّقه رجعيّه است، بنابراين طلاق مذکور رجعى است

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

شرایط طلاق

No image

عدّه

No image

مسائل متفرّقه طلاق

No image

طلاق خُلع و مبارات

No image

حکمین

Powered by TayaCMS