شرایط طلاق

شرایط طلاق

شرايط طلاق

سوال 1109 :

شخصى مى خواهد همسر خود را که دوشيزه و غير مدخوله مى باشد، طلاق بدهد; آيا در اين طلاق شرط است که زوجه از حيض پاک باشد؟

جواب :

در زوجه غير مدخوله، خالى بودن از حيض شرط نيست.

سوال 1110 :

آيا پسران زن و شوهر مى توانند به عنوان شهود طلاق والدين خود باشند؟

جواب :

اگر پسران او بالغ و عادل باشند، مى توانند شهود طلاق شوند.

سوال 1111 :

در مورد طلاق اهل تسنّن شنيده شده است که آنها، مخصوصاً شافعى ها، صيغه طلاق جارى نمى کنند; بلکه به صرف اراده جدايى و لفظ «تو مطلّقه اى» اکتفا مى کنند، آيا صحّت دارد؟ آيا حضور شاهدين عدلين را لازم نمى دانند؟

جواب :

طلاق اهل تسنّن اگر واجد شرايط شرعيّه، مانند شاهدين عدلين، نباشد در مورد شيعيان کفايت نمى کند; ولى درباره خودشان اگر چنين طلاقى دارند از باب قاعده الزام طلاقشان مقبول است و مشهور در ميان آنان عدم اعتبار شاهدين است; بلکه شيخ در «خلاف» اجماع فقهاى اهل سنّت را بر عدم اعتبار شاهدين ادّعا مى کند.

سوال 1112 :

زن و شوهرى ايرانى و شيعه پس از چند سال زندگى مشترک، در ايران از يکديگر طلاق گرفته اند. سپس هردو به استراليا هجرت کرده و پس از 5 سال مجدّداً با يکديگر ازدواج مى کنند. مُجرى اين ازدواج يک نفر سنّى بوده که در عرف ايرانيان مقيم «سيدنى» به عنوان وکيل ازدواج شرعى معروف بوده و هست. پس از ازدواج دوباره از يکديگر طلاق مى گيرند، ليکن اين بار طلاق مدنى بوده (مطابق قوانين استراليا) و طلاق شرعى انجام نشده است. سپس بعد از دو سال زن توسّط همان عاقد با مرد ديگرى ازدواج نموده و اکنون باردار است. زن اخيراً مطّلع شده که طلاق استراليايى او از شوهر اوّلش از نظر شرعى معتبر نيست و لذا ازدواج با شوهر دوّم نيز دچار اشکال است. ايشان اظهار مى دارد مطلقاً تصوّر نمى کرده که طلاق دادگاه استراليايى بدون اعتبار باشد; خصوصاً که وکيل فوق الذّکر، ازدواج مجدّد ايشان را با همسر دوّم اجرا کرده است. اکنون زن و همسر دوّمش بسيار نگرانند، حلّ مشکل آنها چگونه است؟

جواب :

با توجّه به اين که طلاق فاقد شرايط شرعيّه، يعنى حضور دو شاهد عادل بوده، باطل است و زن در عقد شوهر اوّل است و حتّى اگر از شوهر اوّل طلاق شرعى بگيرد، ازدواج او با شوهر دوّم مشکل است; مگر اين که ثابت شود که ازدواج دوّم زن با شوهر اوّل باطل بوده است، در اين صورت مشکلى با شوهر دوّم ندارد.

سوال 1113 :

يکى از برادران اهل سنّت زوجه خويش را در يک جلسه و در حالت عصبانيّت سه طلاق کرده است، علماى اهل سنّت گفته اند: «طلاق بائن واقع شده و زوجه اش بر او حرام شده است و بايد محلّل بگيرد». اگر آن مرد سنّى شيعه شود چه حکمى دارد؟

جواب :

احتياط واجب آن است که نسبت به آنچه در گذشته واقع شده معامله مذهب سابق را کند، يعنى احتياطاً محلّل بگيرد.

سوال 1114 :

شخصى زوجه مدخولٌ بهاى خود را طلاق مى دهد و تمام مهر المسمّى را به زوجه پرداخت مى کند، زوجه فقط نفقه ايّام عدّه را به زوجش بذل و گذشت مى نمايد، در قبال بذل نفقه ايّام عدّه، آيا طلاق خلعى مى باشد يا رجعى؟ (در صورتى که مهريّه را خود دريافت مى نمايد).

جواب :

بذل نفقه ايّام عدّه کافى نيست; زيرا هنوز نفقه اى واجب نشده است; بعلاوه زوجه مختلعه نفقه ندارد، نفقه مخصوص مطلّقه رجعيّه است، بنابراين طلاق مذکور رجعى است

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

No image

شرایط طلاق

No image

عدّه

No image

طلاق خُلع و مبارات

No image

حکمین

No image

مسائل متفرّقه طلاق

پر بازدیدترین ها

No image

شرایط طلاق

No image

عدّه

No image

طلاق خُلع و مبارات

No image

حکمین

No image

مسائل متفرّقه طلاق

Powered by TayaCMS