عزادارى

عزادارى

عزادارى

سوال 503 :

آيا ذاکر اهل بيت مى تواند براى ذکر فضائل و مصائب اهل بيت(عليهم السلام)اجرت طى کند؟

جواب :

تعيين اجرت شرعاً اشکالى ندارد; ولى اين کار در شأن ذاکران اهل بيت، که بايد مظهر تقوا و پارسايى باشند، نيست.

سوال 504 :

حرکت زنان با وضع نامناسب به دنبال هيأت هاى عزادارى، که موجب بروز گناهان و آلودگى هايى مى شود، چه صورتى دارد؟ براى عزادارى بانوان چه روشى را توصيه مى فرماييد.

جواب :

عزادارى خامس آل عبا(عليه السلام) و ساير معصومين(عليهم السلام) از افضل قربات است; ولى مردان و زنان بايد طورى رفتار کنند که آميخته با خلاف شرع نشود.

سوال 505 :

در مناطق ما، در فصل تابستان، مردم گاه ده روز و گاه 5 روز مراسم عزادارى، براى سيد الشهدا(عليه السلام) برگزار مى کنند. آنها معتقدند: «هنگامى که حادثه کربلا رخ داد تابستان بود، بدين جهت ما هر سال علاوه بر محرّم الحرام، در اين ايّام نيز مراسم عزادارى برگزار مى کنيم.» آيا مى توان اين گونه مراسم را به عنوان ورود برگزار کرد، يا بايد به عنوان رجا انجام شود؟

جواب :

اين مراسم را مى توان به عنوان عزادارىِ مطلق، که در هر زمان و هر مکان مطلوبيّت دارد، انجام داد.

سوال 506 :

لطفاً در مورد جلسات عزادارى به سوالات زير پاسخ دهيد:

1ـ سرودن و خواندن شعرهايى که در آن از الفاظى نامناسب (مثل سگ و الاغ و رقّاص و مانند آن) استفاده شده، و الفاظ مذکور را به ساحت مقدّس ائمّه اطهار(عليهم السلام)و خودشان نسبت مى دهند چه حکمى دارد؟

2ـ آيا تقليد صداى سگ، يا الاغ، يا کبوتر در موقع سينه زدن، جهت اظهار عجز در مقابل ائمّه(عليهم السلام) جايز است؟

3ـ سينه زدن و زنجير زدن بر سينه و شانه به صورت نشسته، يا در حال ايستاده به طورى که بدن لخت باشد، و سينه انسان بسيار سرخ شود، يا خون بيايد، و همچنين هروله کردن و بالا و پايين پريدن در هنگام سينه زدن چه حکمى دارد؟

4ـ آيا به کار بردن لفظ «حُوُسين» به جاى «حسين»(عليه السلام) جايز است؟

5ـ فرياد کشيدن، و کوبيدن سر به در و ديوار و زمين، در جلسات عزادارى چه حکمى دارد؟

جواب :

عزادارى ائمّه اطهار(عليهم السلام)، مخصوصاً خامس آل عبا(عليه السلام)، از افضل قربات است، و سرودن و خواندن اشعارى که حاکى از مظلوميّت و زحمات و فدارکارى آن حضرات نمايد کار بسيار خوبى است; ولى بايد از هرگونه کارى که باعث هتک حرمت آن بزرگواران مى شود، و موجب وهن مذهب در نظر ديگران مى گردد، و به بدن آسيب مى رساند پرهيز گردد. و تعبيراتى که در عرف توهين آميز است، مانند نسبت سگ به خود دادن، يا صداى حيوانات در آوردن، هيچ کدام مناسب مجالس عزادارى نيست. و بايد به همه نصيحت کنند که از اين امور، که باعث وهن اين مراسم بزرگ مى شود، و موجب ناراحتى حضرت بقية الله مى گردد، پرهيز کنند.

سوال 507 :

حضور در مجالسى که به نام دين برگزار مى گردد، امّا عموماً ريا و تظاهر و اهداف غير دينى در آن مطرح است، چه حکمى دارد؟

جواب :

اگر واقعاً بر شما ثابت شود که اهداف غير دينى در آن حاکم است، در آن مجلس حاضر نشويد.

سوال 508 :

اگر کسى بگويد: «مصيبتهايى که من در طول زندگى ديده ام، کمتر از مصيبتهايى که مثلا حضرت فاطمه(عليها السلام) ديده نيست; بلکه بيشتر است!» بنابراين دليلى ندارد که براى آن بزرگوار به خاطر سيلى خوردن گريه کنم، پاسخش چيست؟

جواب :

با توجّه به مقامات والاى آن بزرگواران، مصيبت هايى که بر آنها وارد شده بسيار مهم تر از مصائب ديگران است. آيا اگر يک فرد عادى را سيلى بزنند، يا يک عالم بسيار بزرگ متّقى را سيلى بزنند، از نظر مصيبت يکسان است؟

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

عزادارى

جدیدترین ها در این موضوع

No image

معامله سلف

No image

نقد و نسیه

No image

1ـ خیار شرط

No image

2ـ خیار عیب

No image

3ـ خیار غبن

پر بازدیدترین ها

No image

دروغ

No image

قمار

No image

رقص

No image

غیبت

No image

تراشیدن ریش

Powered by TayaCMS