عزادارى
سوال 2014 :
نظر حضرت عالى راجع به پوشيدن لباس سياه در ايام سوگوارى سالروز شهادت هر يک از معصومين عليهم السلام چيست ؟
همچنين لباس مشکى در سراسر ماههاى محرم وصفر چطور ؟
جواب :
بـه عـنوان اظهار حزن و اندوه بر مصيبت حضرت سيد الشهداء آعليه السلام ـ و ساير معصومين ـ عليهم السلام ـ مستحب است , واللّه العالم .
سوال 2015 :
آيا لخت شدن و سينه زدن , به گونه اى که سينه عزادارقرمز شود , يا گاهى نيز خونريزى کند , جايز است ؟
جواب :
مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 2016 :
سـيـنـه و زنجير زدن در مراسم عزادارى ائمه در صورتى که بدن سرخ شده و يا زخم شود جايز است ؟
جواب :
مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 2017 :
آيـا بـراى عـزادارى حـضـرت ابا عبداللّه الحسين ـ عليه السلام ـ جايز است با بدن عريان و بصورت شديد سينه زنى شود و بدن قرمز شود ؟
جواب :
مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 2018 :
آيا عزادارى امام حسين ـ عليه السلام ـ را مى توان درمسجد بر پا نمود ؟
جواب :
روضه خوانى مستحب است , و لو در مسجد باشد , لکن مانع ازنماز نشود , واللّه العالم .
سوال 2019 :
گذاشتن وسايل هيئات عزادارى امام حسين ـ عليه السلام ـ در مساجد چگونه است ؟
جواب :
گذاشتن وسايل هيئات و دسته هاى عزادارى امام حسين ـ عليه السلام ـ در مسجد مانعى ندارد , لـکـن بـايد در جايى از مسجدبگذارند که مانع از نماز نمازگزاران نباشد , و لو به اين که باتخته و مثل آن جاى خاصى براى آن در مسجد درست کنند , که مانع نمازگزاران نشود , واللّه العالم .
سوال 2020 :
پوشيدن لباس سياه براى سوگوارى حضرت على ـ عليه السلام ـ چگونه است ؟
جواب :
از تعظيم شعائر است , واللّه العالم
سوال 2021 :
اسـتفاده از الات غير موسيقى در عزادارى ائمه اطهار آعليهم السلام ـ خصوصا حضرت ابا عبداللّه الحسين ـ عليه السلام ـ چه حکمى دارد ؟
جواب :
اگر در عرف آلات موسيقى حساب نشود , مثل طبل جنگى مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 2022 :
بـه نـظـر بـعـضى کارشناسان و اهل فن , آهنگهايى که درمراسم عزادارى سالار شهيدان نواخته مى شود نيز داراى نشاط است , در حالى که نوعا مردم عادى آنها را غم انگيزمى دانند , لطفا اين آهنگها چه حکمى دارد ؟
جواب :
استعمال اين موسيقى ها در عزادارى محل اشکال است , واللّه العالم .
سوال 2023 :
مصافحه کردن در روز عاشورا يا شهادت معصوم چگونه است ؟
جواب :
اگـر تـرک مـصافحه که علامت حزن باشد در ايام مصيبت نبى اکرم و اهل بيت ـ عليهم الصلوة و السلام ـ به عنوان عزادارى باشد , اولى است , واللّه العالم .
سوال 2024 :
سينه زدن با تيغ و يا زنجير زدن با زنجيرى که داراى چاقوو يا تيغ مى باشد به زخمى شدن بدن و جارى شدن خون مى شود , اگر چه خطر جانى نداشته باشد چه حکمى دارد ؟
جواب :
در عزادارى از اعمالى که عنوان حرامى بر آن منطبق مى شودبايد پرهيز کرد و از امورى که موجب سوء استفاده دشمنان اسلام و اهل بيت ( ع ) است بايد اجتناب نمود ولى ذکر فضائل اهلبيت عليهم الـسـلام و عـزادارى بـصـورت دسـته هاى سينه زنى و مواکب حسينى که موجب زنده نگهداشتن خاطره مظلوميت وسيره اهلبيت و بيانگر کرامت آن خاندان باشد از عبادات است ,واللّه العالم .
سوال 2025 :
سينه زنى در کوچه و خيابانها بدون پيراهن و يا در ديد زنهابودن , اشکال دارد ؟
جواب :
سـيـنـه زدن بـه نـحـو مزبور مانعى ندارد .
و در صورتى که در ديدزنان است احتياط آن است که پيراهن بپوشند , واللّه العالم .
سوال 2026 :
خـوانـدن قـصيده هاى اهل بيت ( ع ) بايد چگونه باشد واصلا حکم قصيده خواندن را بيان نماييد ؟
جواب :
اگـر عنوان محرمى بر آن منطبق شود مانند اين که غنا باشد و ياوهن اهل بيت ـ عليهم السلام ـ محسوب شود اشکال دارد , وجايز نيست , واللّه العالم .
سوال 2027 :
عزادارى و تعزيه ذوالجناح , چگونه است ؟
جواب :
عـزادارى امـام حسين و ائمه اطهار ـ عليهم السلام ـ مستحب است و موجب اجر مى باشد .
و اگر آنچه نوشته شده عزادارى متعارف باشد استحباب دارد , واللّه العالم .
سوال 2028 :
بر علم هاى عباس و ذوالجناح و شبه ضريح ها با نقره و طلاآرايش کردن آيا اشکالى دارد ؟
جواب :
اشکال ندارد , واللّه العالم .
سوال 2029 :
آيا ذوالجناح تعزيه را مى شود با چادر و زيور آلات پوشاند ؟
جواب :
مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 2030 :
آيا طبل و سنج که در دستجات محرم و صفر به عنوان عزادارى به کار مى آيد , درست است ؟
جواب :
مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 2031 :
آيـا عـزادارى حضرت ابا عبداللّه الحسين ـ عليه السلام آواجب است ؟
و اگر کسى در اين گونه مجالس شرکت نکند ,معصيت کرده اند ؟
جواب :
عـزادارى بـراى امـام حـسين ـ عليه السلام ـ تعظيم شعائر دين است و شرکت نکردن در مجالس عزادارى چنانچه از روى بى اعتنايى و به عنوان اعراض از مذهب اهل البيت ـ عليهم السلام ـ باشد , جايز نيست , واللّه العالم .
سوال 2032 :
زنـجـيـر و مـانند آن که در سوگوارى ابا عبداللّه ( ع ) مورداستفاده قرار مى گيرد , جايز است يا خير ؟
جواب :
اگـر جـنـايـت بر نفس نباشد , فى نفسه مانعى ندارد .
و بايد ازکارهايى که موجب وهن بر مذهب است اجتناب شود , واللّه العالم .
سوال 2033 :
در مـورد تـحريفات واقعه کربلا , چگونه مى شود جلوگيرى کرد و اگر کتاب مفيدى در اين زمينه است بفرماييد .
جواب :
شـرح وقـايع کربلا در مقاتل معتبر مثل (( منتهى الامال )) تاءليف مرحوم حاج شيخ عباس قمى ـ رضوان اللّه عليه ـ و (( نفس المهموم )) تاءليف مرحوم حاج شيخ عباس قمى ترجمه مرحوم شعرانى ـ رضوان اللّه عليهما ـ و غير آن آمده به آن کتابهامراجعه شود , واللّه العالم .
سوال 2034 :
سـيـنه و زنجير زدن در عزاداريها به صورتى که به کبودشدن و حتى جارى شدن خون از بدن بينجامد چه حکمى دارد ؟
جواب :
مجرد کبود شدن در صورتى که ضرر کلى در بين نباشد مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 2035 :
بـر سـر و سينه زدن در عزاى بعضى از مراجع دينى و ياشخصيتهاى مذهبى يا سياسى چه حکمى دارد ؟
جواب :
مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 2036 :
نظر مبارک حضرت عالى در مورد تعزيه و قمه زنى چيست ؟
جواب :
تعزيه مانعى ندارد .
و بايد طورى باشد که موجب وهن بر شيعه نباشد , واللّه العالم .
سوال 2037 :
آيـا حضرت قاسم بن الحسن المجتبى ـ عليه السلام ـ درروز عاشورا با دختر امام حسين ( ع ) عـقـد کـرد بـه طـورى کـه دربـعـضى کتابها به اين امر اشاره شده است .
نظر حضرت عالى راخواستاريم ؟
جواب :
اين مطلب نقل شده , ولى به سند معتبر ثابت نيست , واللّه العالم .
سوال 2038 :
آيا قاتلين امام حسين ( ع ) هميشه در آتش جهنم خواهندبود ؟
جواب :
عمل آنان فى نفسه موجب خلود در آتش جهنم است , واللّه العالم .
سوال 2039 :
سر امام ( ع ) و اهل بيت ايشان را چهل روز گردانند , آيا به معجزه بود که عفونى نشدند يا چيز ديگر ؟
جواب :
سـرهـاى مـطـهـر بـراى باقى ماندن احتياج به علاج ندارد , لکن افرادعادى که در جنگها کشته مى شدند و سرهايشان را به شهرهانقل مى دادند کارى مى کردند که سرها فاسد نشوند , واللّه العالم .
سوال 2040 :
آيا جسد پاک حضرت قاسم ( ع ) زير سم اسب ها قطعه قطعه شد يا قاتل , حضرت قاسم ( ع ) را قطعه قطعه کرد ؟
جواب :
از ظلم ظالمين بعيد نيست که جسد حضرت قاسم ـ عليه السلام ـ را قطعه قطعه کرده باشند , و لکن فعلا چيزى به سند معتبر دردست نداريم , واللّه العالم .