3ـ خیار غبن

3ـ خیار غبن

3ـ خيار غبن

سوال 530 :

برخى افراد ملکى را مى فروشند، و بر اساس مبايعه نامه متعهّد مى شوند که در موعد مقرّر نسبت به انتقال رسمى ملک اقدام نمايند. و از زمان عقدِ مبايعه نامه تا زمان انتقال رسمى، طىّ چند قسط بخشى از ثمن معامله را در فاصله چند ماه به اراده و اختيار خود دريافت مى نمايند. از طرفى خريدار پس از تحويل ملک نسبت به تغيير کاربرى، تسطيح، قواره بندى و امثال آن اقدام مى نمايد. پس از فرا رسيدن موعد مقرّر جهت انتقال رسمى، فروشنده مدّعى «غبن» شده، و از انتقال رسمى استنکاف مىورزد. هرگاه عقدِ قرار دادِ مبايعه متعاقب برگزارى مزايده، و انجام کارشناسى رسمى بوده باشد، و ثمن معامله نيز بالاتر از قيمت مزايده و قيمت کارشناسى توافق شده باشد، آيا ادّعاى غبن از سوى فروشنده مسموع است؟

جواب :

چنانچه اين معامله در مزايده صورت گرفته، و مفهوم مزايده در عرف توجّه به غبن و اسقاط آن است، فروشنده حقّ ادّعاى خيار غبن ندارد; ولى اگر معامله خارج از مزايده صورت گرفته باشد، و فروشنده بتواند اثبات کند که در زمان معامله مغبون بوده، خيار غبن دارد. و اگر نتواند اثبات کند، ادّعاى او پذيرفته نيست.

سوال 531 :

اگر کسى بدون اطّلاع از نرخ روز، سهم الارث خود را به مبلغ پنجاه هزار تومان به برادرانش بفروشد، در حالى که سهم نامبرده بيش از 5 ميليون تومان ارزش داشته است. چنين معامله اى چه حکمى دارد؟ ضمناً خريداران مذکور، برخى از علما و ديگران را شاهد گرفته، و خيارات را ساقط کرده اند. آيا اين معامله صحيح است؟

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

معامله سلف

No image

نقد و نسیه

No image

1ـ خیار شرط

No image

2ـ خیار عیب

No image

3ـ خیار غبن

پر بازدیدترین ها

No image

دروغ

No image

قمار

No image

رقص

No image

غیبت

No image

تراشیدن ریش

Powered by TayaCMS