نیت زکات‌‌ (آیت الله محمد فاضل لنکرانی (ره))

نیت زکات‌‌ (آیت الله محمد فاضل لنکرانی (ره))

نيّت زکات

مسأله 2030 :

انسان بايد زکات را به قصد قربت يعنى براى انجام فرمان خداوند عالم بدهد و در نيّت معيّن کند که آنچه را مى دهد زکات مال است، يا زکات فطره. ولى اگر مثلا زکات گندم و جو بر او واجب باشد، لازم نيست معيّن کند چيزى را که مى دهد زکات گندم است يا زکات جو.

مسأله 2031 :

کسى که زکات چند مال بر او واجب شده، اگر مقدارى زکات بدهد و نيّت هيچکدام آنها را نکند، چنانچه چيزى را که داده هم جنس يکى از آنها باشد زکات همان جنس حساب مى شود و اگر همجنس هيچ کدام آنها نباشد، به همه آنها قسمت مى شود. پس کسى که زکات چهل گوسفند و زکات پانزده مثقال طلا بر او واجب است، اگر مثلا يک گوسفند از بابت زکات بدهد و نيّت هيچ کدام آنها را نکند، زکات گوسفند حساب مى شود، ولى اگر مقدارى نقره بدهد به زکاتى که براى گوسفند و طلا بدهکار است تقسيم مى شود، همچنين است اگر گوسفند را به عنوان بدل يا قيمت بدهد باز تقسيم مى شود.

مسأله 2032 :

اگر کسى را وکيل کند که زکات مال او را بدهد چنانچه وکيل وقتى که زکات را به فقير مى دهد، از طرف مالک نيّت زکات کند کافى است.

[324]

مسأله 2033 :

اگر مالک يا وکيل او بدون قصد قربت، زکات را به فقير بدهند و پيش از آنکه آن مال از بين برود، خود مالک نيّت زکات کند، زکات حساب مى شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

شرایط قاضى

No image

تعدد قاضى در یک محاکمه

No image

اعتبار علم قاضى

No image

نظریه کارشناسى

No image

محاکمه غیابى

پر بازدیدترین ها

No image

نظریه کارشناسى

No image

محاکمه غیابى

No image

اعتبار علم قاضى

No image

مسائل متفرقه قضا

No image

تعدد قاضى در یک محاکمه

Powered by TayaCMS